Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Nå som mekanikken har blitt kjappere enn menneske, vil jeg si hele argument med manuell er kjekkere enn automat bortfaller.

Trenger ikke nødvendigvis å være en dyr sportsbil, bare se på DSG, som enten er oppgitt like kjapp som manuell, eller i enkelte tilfeller kjappere enn manuell.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Men så er det jo slik at "automat" og "manuell" ikke nødvendigvis er svart og hvitt.....

I dag har man jo ørten utgaver, der feks DSG og S-tronic er manuelle kasser, med datastyrt girskift, det samme gjelder flere andre high performance kasser. Og så lenge man har mulighet for å kjøre i manuell modus, uten at kassa selv tar styring og girer når du ligger på sperra, så merker du ikke forskjell på automat og manuell med mindre du savner H giret.

 

Skal man kjøre en performance bil så er det jo nettopp et fokus på performance. Og om du ender opp med å være det svake leddet fordi du ikke klarer å gire like fort som en automat, så må selvfølgelig du taes ut av ligningen. Du bestemmer jo selv når du skal gire, men du slipper å mikke med clutch og giring selv, bare trykker på knappen ;)

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Etter å ha kjørt lengre turer med både Golfen til min mormor (1.6TDI DSG), Trondheim - Vega med mine foreldres XC60 (2.4D automat) og kjører Passat (1.9TDi automat m/ triptronic og kickdown) så vil jeg si at det STOR forskjell på automatgirer.

 

- XC60 er vel den kobinasjonene jeg likte best, utrolig hva den bilen klarer!

- DSG'n er en 7 trinns, så det blir mye giring ved vanlig kjøring, men giringen går smuud og raskt. Med en litt kraftigere motor, så hadde det nok vært enda kjekkere. Har ikke kjørt særlig aktivt med denne pga eldre passasjerer)

- Min kasse er et trist kapittel! Girer for sent opp og ned i forhold til å holde forbruket nede, bruker man kickdown, ender man fort oppi 4000 omdreininger og da er det ikke mye å hente av krefter. I tillegg kobles ikke clutchen helt ut når man står i ro, så den står og drar...

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Enig med deg. Volvokassen er noe "treig" men den har ikke de helvettes rykningene som DSG kassen har. Den ligger også mer i naturlige gir feks opp bakker, selv om DSGn har mer "riktig" med tanke på forbruk. Men heller mer forbruk enn å irritere seg over den konstante giringa og seigheten da den alltid skal ligge i høyt gir.

Endret av Amberlamps
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke problem med at volvokassen var treig, men jeg styrte mye selv eller brukte S, noe som gjorde at jeg stort sett hadde riktig gir. Men jeg er enig i at 7 gir kan bli litt mye, spesielt på en 1.6TDi (tror jeg det er iallefall) som blir litt svak og derfor må gire ned i små bakker. Føles også litt som en moped når man har komt i 4 giret før 40 er passert på speedometeret.

Lenke til kommentar

Nå som mekanikken har blitt kjappere enn menneske, vil jeg si hele argument med manuell er kjekkere enn automat bortfaller.

Trenger ikke nødvendigvis å være en dyr sportsbil, bare se på DSG, som enten er oppgitt like kjapp som manuell, eller i enkelte tilfeller kjappere enn manuell.

Jeg skal se om ikke jeg kan ta en film av girskiftene i foresteren min (Med sti motor og drivverk) går ikke så jækla lang tid mellom girene :p (Sier ikke at jeg er raskere enn en autolat, men går fort mellom girene har jeg hørt fra kompiser :p)

Men så er det jo slik at "automat" og "manuell" ikke nødvendigvis er svart og hvitt.....

I dag har man jo ørten utgaver, der feks DSG og S-tronic er manuelle kasser, med datastyrt girskift, det samme gjelder flere andre high performance kasser. Og så lenge man har mulighet for å kjøre i manuell modus, uten at kassa selv tar styring og girer når du ligger på sperra, så merker du ikke forskjell på automat og manuell med mindre du savner H giret.

 

Skal man kjøre en performance bil så er det jo nettopp et fokus på performance. Og om du ender opp med å være det svake leddet fordi du ikke klarer å gire like fort som en automat, så må selvfølgelig du taes ut av ligningen. Du bestemmer jo selv når du skal gire, men du slipper å mikke med clutch og giring selv, bare trykker på knappen ;)

 

Det er noe med meg og det å faktisk måtte ta hånden av rattet for å skifte gir. Sekvensiell kan gå, men da skal det være mekanisk overføring, og ikke noe elektronisk mikkmakk. 125 ccm girkart med 60 hk og 6 trinns sekvensiell på spak var bra artig å kjøre når jeg drev med det for å si det sånn :D

Lenke til kommentar

Etter å ha kjørt lengre turer med både Golfen til min mormor (1.6TDI DSG), Trondheim - Vega med mine foreldres XC60 (2.4D automat) og kjører Passat (1.9TDi automat m/ triptronic og kickdown) så vil jeg si at det STOR forskjell på automatgirer.

 

- XC60 er vel den kobinasjonene jeg likte best, utrolig hva den bilen klarer!

- DSG'n er en 7 trinns, så det blir mye giring ved vanlig kjøring, men giringen går smuud og raskt. Med en litt kraftigere motor, så hadde det nok vært enda kjekkere. Har ikke kjørt særlig aktivt med denne pga eldre passasjerer)

- Min kasse er et trist kapittel! Girer for sent opp og ned i forhold til å holde forbruket nede, bruker man kickdown, ender man fort oppi 4000 omdreininger og da er det ikke mye å hente av krefter. I tillegg kobles ikke clutchen helt ut når man står i ro, så den står og drar...

 

Den står jo i ro og drar fordi den ikke har noe clutch. Du må sette den i nøytal da. http://en.wikipedia.org/wiki/Torque_converter

Lenke til kommentar
Enig med deg. Volvokassen er noe "treig" men den har ikke de helvettes rykningene som DSG kassen har. Den ligger også mer i naturlige gir feks opp bakker, selv om DSGn har mer "riktig" med tanke på forbruk. Men heller mer forbruk enn å irritere seg over den konstante giringa og seigheten da den alltid skal ligge i høyt gir.

 

Både 6- og 7-trinns dsg'en tilpasser seg føreren, så hvis du kjører aktivt så vil den jage høyere turtall enn med en sjåfør som er mindre hard på kakespaden i fotbrønnen ;)

Lenke til kommentar

Både 6- og 7-trinns dsg'en tilpasser seg føreren, så hvis du kjører aktivt så vil den jage høyere turtall enn med en sjåfør som er mindre hard på kakespaden i fotbrønnen ;)

 

He he, ja hu mor sier at bilen virker helt annerledes etter jeg har lånt den :p Men uansett, den rykker og er seig uansett, den krever bare mindre hard fot på pedalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...