Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer litt på "ny" bil jeg og, selge stasjonsvogna og slippe og ha lån, hva får man egentlig for 50k ? Har lyst på noe billig, så kan jeg heller spare litt penger og kjøpe sykkel til våren...

 

Gammal 5 serie som er gått 200-250k med 150 hester og hvis man er heldig så er den under 12 år gammal, er dette noe og vurdere ?

Lenke til kommentar

Funker som faen. Og interessant motorlyd da du hører kompressoren godt.

Prøvde samme motor i nye Beetlen, men da med 160hk. Henter en del krefter fra tidlig moment og virker nesten som en dieselmotor på den måten.. Morsom på lave turtall, så skjer det lite og så kommer bensinegenskapene!!

 

PS Den blåfargen fikk man kun på de 150 R-line bilene eller Golf R32 hvis jeg husker riktig.

 

Hvis jeg ikke tar feil, så er det vel bare gamle Golf GT og Polo GTI som har både turbo og kompressor. Nye Beetle med 160 hester har hvertfall bare turbo ifølge Carfolio.

 

Hmm, rart at den da vant pris for en av de beste motor i klassen 1 til 1,4 liter nå i 2012?

 

Og fra faktabladet:

1,4 liter rekkemotor med firesylinders og 4 ventiler per sylinder , doble overliggende kamaksler, variable ventiltider og 10,0:1 kompresjonsforhold

6-trinns manuellt gir med gulvmontert girspak

Drivhjul: Forhjulsdrift

Drivstoff: Blyfri bensin, 95 og bensin

Kompressortype: kompressor og turbo

Prestasjoner: Topphastighet (km/t): 208 og akselerasjon 0-100 km/t (s): 8,3

Effekt (EEC):, 118 kW, 160 hk ved, 5 800 omdreininger, 240 Nm ved, 1 500 omdreininger og primær

Utslippsnivå: EU5 med CO2 utslipp (g/km): 153 NOx (g/km): 0,042

Forbruk iht ECE 99/100:, 8,7 l/100km by, 5,3 l/100km landevei, 6,6 l/100km kombinert, 11,5 km/l by, 18,9 km/l landevei, 15,2 km/l kombinert, 33 by (mpg), 53 landevei (mpg), 43 kombinert (mpg), 833 og 518

Elektronisk differensialbrems foran

Innsprøytningssystem: Direkteinsprøytet (GDI)

Uavhengig hjuloppheng foran med McPherson-oppheng, stabilisatorstag og spiralfjærer, uavhengig hjuloppheng bak med multilink, stabilisatorstag og spiralfjærer

Energiklasse E

 

 

Men det er mulig jeg tar feil?

Lenke til kommentar

Hm. Ser jo ut til at jeg (og Carfolio) tar feil..

 

han som har skrevet den saken der er jo definitivt til å stole på (selv om han tydeligvis har dårlig hukommelse...) ;)

 

Jeg har alltid sett på deg som en opplyst, troverdig og faktasøkende type (hva skjedde?) og når du påpeker feil i mine utsagn blir jeg usikker selv. Må dobbeltsjekke i morgen. ;)

 

Neida. Jeg er ikke noen ekspert på motoren i Beetle'en, men jeg synes jeg kjente igjen den særegne kompressorlyden fra GT. Må dobbeltsjekke dette på jobben i morgen.

 

'edit må dobbeltsjekke dette i morgen

Endret av Bjellesau
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Gå opp til 520 med 170 hester så er du kanskje inne på noe ;)

 

(150 blir litt dødt i så tung bil)

E39? Laveste du får er 520i, og den har 150hk.

Etter faceliften i 2001 fikk 520i 170hk, men tviler på at en såpass ny er innenfor budsjettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...