Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

HMMM :hmm:

Klarer meg ikke uten bil... må bare ta meg råd :p Får høre om å betale månedlig på Golfen til mor å ta den tilbake.

Leasing? Leasing er somregel kjipt da, du betaler jo på noen andre sitt lån + profitt til dem.. Men sikkert noen andre som vet bedre enn meg, er langt fra noen økonom. :p

edit: og jeg tror jeg fant bilen for deg

23903_10152138996610571_1547671177_n.jpg

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klarer meg ikke uten bil... må bare ta meg råd :p Får høre om å betale månedlig på Golfen til mor å ta den tilbake.

Leasing? Leasing er somregel kjipt da, du betaler jo på noen andre sitt lån + profitt til dem.. Men sikkert noen andre som vet bedre enn meg, er langt fra noen økonom. :p

edit: og jeg tror jeg fant bilen for deg

23903_10152138996610571_1547671177_n.jpg

Litt for lav for min smak..

Skal jo ikke ha en en som faller i hvert eneste hull i norskeveier da...

Lenke til kommentar

Når du leaser bil må du også betale moms på årsavgifta, rimelig kjipt :p

Men helt fint om jeg ikke vil inn i sparepengene mine. Er ingen førstegangsum heller :)

Har hørt den før, men økonomisk er det helt feil tankesett. Du må tenke _kostnad_ pr måned, ikke utgift. Er det penger du er ute etter å spare så skaff deg en litt eldre diesel :)

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Kjører kun nytt... No offense, men den holdningen har jeg kun hørt fra en gruppe, og det er bortskjemte pappagutter.

Om du ikke har råd til å kjøpe nytt, så ikke gjør det. Leasing er bare lureri, du betaler så mye mer for det at det er helt vilt.

Skal du kjøpe nytt, så sparer du, eller tar lån.

Lenke til kommentar
Kjører kun nytt... No offense, men den holdningen har jeg kun hørt fra en gruppe, og det er bortskjemte pappagutter. Om du ikke har råd til å kjøpe nytt, så ikke gjør det. Leasing er bare lureri, du betaler så mye mer for det at det er helt vilt. Skal du kjøpe nytt, så sparer du, eller tar lån.

Tenker sikkerhetsmessig.

Selvfølgelig er det dyrere å lease, men ikke vil jeg ha lån (som 20 årig student uten veldig fast inntekt er det ikke veldig lett heller), penger på bok må jeg ha, alltid klar til å betale uforutsette utgifter. Ikke noe "vente til neste lønning" hos meg. Derfor er det greit å ha en månedlig sum å forholde seg til, så leverer jeg bilen inn om 3 år. Nå får jeg litt andre priser også fordi vi kjenner de som driver.

Bil vil alltid være et tapsprosjekt uansett hvordan man snur å vender, men man lever bare en gang å må ha det litt gøy. Det der røklet du fikser opp er jo ikke akkurat et prosjekt med god avkastning men jeg kan tenke meg du koser deg som pokker.

Når jeg tenker meg om så kunne jeg nesten sett på en ny Mazda MX5 :hmm: Forsikringen blir vel noe høyere dog

Endret av Amberlamps
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Det røklet jeg fikser opp har hatt så og si ingen utgifter siden den ble lagd. Det er byttet motor en gang, 20.000, overhalt motor til 12.000, og en skade etter et møte med gjerde til ukjent sum. Det er det som er gjort annet enn slitedeler. Og ja, jeg har ikke registerreim.

160.000km... Skal vi se, clutchskifte to ganger (en med motorbytte, en ved overhaling), bremser tre ganger, annet vet jeg ikke, men det er ikke mye.

Det er siden 1988. Mesteparten siden den kom til Norge, det er tross alt en gammel bil. Men maks 4000 i året i deler, er det mye? Nei.

Så røkkel... jeg har hatt nyere biler som har vært mye verre. jeg har hørt skrekkhistorier om nyere modeller.

Men det er gøy.

Og du er student sier du, du har da lån og stipend på 6800 per måned, husleie på x tusen, kanskje lønn på 3-4k... Du ser fortsatt ikke at selv lån med 20% egenandel eller mindre på en 5 år gammel bil er billigere enn lease på 3k i måneden?

Endret av Slettet-QjT4b9
Lenke til kommentar

Joda, men det er egenandelen jeg ikke vil ut med. Sitter med en leilighet til 3 mill så jeg må ha penger på bok om det skulle dukke opp noe.

Men prøver nok først å fremst å få til en avtale hjemme om å ta over Golfen igjen å betale den ned privat. Savner den noe sinnsykt.

Endret av Amberlamps
Lenke til kommentar

Hva er det folket anbefaler av piggfritt? Jeg fikk ikke med meg vinterdekkene mine, og tror ikke jeg kommer meg hjem før snøen legger seg på fjellet. Tenkte jeg skulle få opp dekk fra Dekkonline. Eller skal man kjøre pigg her på Sunnmøre?

Jeg har testa Hakka R dekkene fra Nokian og de er meget gode. Kan anbefalle de vis du skal ha piggfritt. Ellers så er Hakka7 dekkene med pigg også meget gode.

Lenke til kommentar

Når det gjelder dekk, har man Premium dekk, billige premium dekk, gode billigdekk og dårlige billigdekk.

De aller billigste/dårligste har selvsagt svakheter (er en grunn til at de er så billige) Men man har et område mellom de super billige og de dyreste dekkene hvor man finner gode dekk til en grei penge.

Kan også nevne at VACN (VW-Audi Club Norway) har gunstige avtaler på dekk, bla vi i stavnager har 40-50% prosent hos en dekkforhandler.

Ang leasing, så tror jeg kommer an på bruken og ønsket i forhold til lønnsomheten. MEN hvis man velger leasing pga man ikke har råd til å kjøpe (snakker om en vanlig bil, ikke en i million+ klassen) så vurdere man VELDIG feil. Dessuten vil man, hvis man er fornuftig i bilkjøpene, få en liten egenkapital ved å kjøpe bil kontra leasing hvor man aldri eier den eller betaler ned på eget lån (blir som å leie leilighet)

Riper, skader og unormalt mye slitasje er ting som er VELDIG dyrt når man leverer inn en leasing bil.

Lenke til kommentar

Kan også nevne at VACN (VW-Audi Club Norway) har gunstige avtaler på dekk, bla vi i stavnager har 40-50% prosent hos en dekkforhandler.

Hvilken forhandler er det? :D

Joda, men det er egenandelen jeg ikke vil ut med. Sitter med en leilighet til 3 mill så jeg må ha penger på bok om det skulle dukke opp noe.

Men prøver nok først å fremst å få til en avtale hjemme om å ta over Golfen igjen å betale den ned privat. Savner den noe sinnsykt.

Hva med å innse at det kanskje blir litt dyrt med en ny bil? :p Men det er kanskje ikke aktuelt å kjøre rundt i en billig riskoker i 3-5år?

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Samtidig som vi er inne på mobbe Amberlamps så bare må jeg :p

Sitat fra en annen tråd

Herlig at du gikk for bensin og ikke diesel!

Angrer ikke et sekund! Noe høyt forbruk (0,8 gjennom Danmark), men jeg vil aldri til diesel igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...