Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Hørt bare lovord om den egentlig, men kjenner jeg er litt usikker ettersom det er et nytt produkt i den billige enden av skalaen. 1.4 med turbo og kompressor er jo ikke akkurat den mest driftsikre motoren.

En kompis som er i ferd med å bestille seg en Polo BlueGT med nettopp den motoren.

Lenke til kommentar

sHvorfor er folk så redde for overladda motorer? Tror de ikke er driftsikre? Sålenge man ikke peiser på og stenger av motoren rett etterpå så olja kokser i turboen eller røra går det bra. Og sålenge resten av motoren holder (ie ingen ventilbiter som kommer flyvende gjennom turboen), så går det bra. Da skal fint turboen holde 200.000-300.000.

 

Og det er jo bare å se til dieselbiler. Samme konseptet, gamle Mercer som går 500.000 lett.

 

Ang. kompressorer så er det vissse typer som har gitt kompressorer et dårlig rykte, akkurat som RX7 FD pluss shitkids har gitt wankel et dårlig rykte, så har G60-laderen til VW gitt kompressoren det ssamme ryktet.

 

Roots, lysholm og sentrifugalkompressorer (turbokompressor koblet på reim istedetfor eksos) funker flott, og holder minst 200.000 de også, om du bare følger med, spesielt om de kjører på samme olje som motoren. Om de ikke gjør det, kan det vel lønne seg å skifte olje etter noen titusener.

 

Hotel Papa: Bensin er i vinden, jeg ville lett tatt 1.8TFSIen. Plutselig står du i Bergen sentrum med kjøreforbud på dieselbilen. Og på bensin har du jo 10010mer sportslighet enn oljebrenneren. Og om 1.8TFSI er lik 1.8T fra tidlig 2000-tall så har den vel maks newton fra 1800rpm til 4000, og maks hester fra rundt om 5600. Nydelig motor var iallefall den 1.8T20V!

 

EDIT: Ja, eksempelvis her: 125 kilowatts (170 PS; 168 bhp) @ 3,800-6,200 rpm; 320 newton metres (240 lbf·ft) @ 1,400-3,700 rpm — Audi A4 (B8) (2012-), Audi A5

Endret av Jakke
Lenke til kommentar

Er ofte bygd for å tåle litt juling slike motorer ;). Jeg har en 2.0 standard XN1 motor i min 505. Drar ikke voldsomt bra, men bra nok. På vinterføre så drar jeg fra biler opp bakker :p.

 

Har vist en "svartjobb" som jeg må gjøre for foreldra mine i løpet av høsten eller våren. Bytte eksosanlegg på ene bilen deres. Var ikke helt OK da jeg sjekka det i sommer :p

Lenke til kommentar

Radiator har jeg skifta i høst. Løven min fant ut når den sto å kjølte seg ned at det var det ideelle tidspunkt for å "pisse" på bakken... Er hos meg 3 slangeklemmer og 2 bolter for å få ut en radiator... Monterte i dag igjen forvarmerslangen... Løven liker vist ikke kaldt vær så godt og blir ikke fort nok varm uten den og blir også sabla kald motormessig om vinteren uten :p.

 

Og jeg og en kompis satte "varmerekord" i min vinteren som var... Over 40grader inne i bilen under kjøring. Målte med digitalt termoter inne i kupeen :p

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Hehe, når jeg kjører på vinteren med varm motor, og varmeapperatet på maks, så merker jeg temperaturøkning når jeg trør pedalen i bånn, fordi intercooleren står foran radiatoren slik at den blir varmet opp og jeg dermed får høyere temperatur på varmeapperatet :p

 

Radiatoren har lekt siden jeg kjøpte bilen, men ikke orket å bytte.. Har hatt brukt stående lenge... Men nå begynner det å bli kaldt ute, så må bytte og få på frostvæske før frosten kommer... Begynner å bli tynnet kraftig ut nå :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...