Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når klassen var på glattkjøringsbane for et par uker siden som prøvekaniner for de på 2.året fikk vi virkelig prøvd forskjellen imellom slitte sommerdekk og nye vinterdekk.

4-hjulsskrens i 35-40 vs full kontroll i 55+

Forøvrig får man kjeft om man prøver bremsing ifra 76 på en glatt glattkjøringsbane med maksfart 60.

Lenke til kommentar

Er det for dumt at en 19-åring kjøper en bil til 180.000 om han har inntekt på over 15k i måneden og svært lave utgifter da han bor hjemme? Han har også spart opp en god del egenandel til billånet, samtidig har han satt opp et veldig underdrevet budsjett hvor han går i pluss.

19-åringen er veldig glad i biler, og er opptatt av at de skal være fine, og er ikke en type som grisekjører.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

En 2005 Alfa 147 1.9 JTD 16v 150 gamp. Skal importeres via norsk forhandler fra tyskland. Den har gått 65.000 og har full servicehistorie samt bra med utstyr.

Bør gå greit det, undersøk om foreldrene dine kan være kausjonister, da får du latterlig lav rente.

Ellers så hjelper alltid en BSU-konto på renta :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ja? Det er allerede regnet ut det. Bilen vil bli stående på far, og med hans bonus vil det bli ca. 5500 i året med full kasko og 18000-kilometer.

Med det har du omtrent akkuratt de samme forusetningene som meg :-)

Forsikringen for en 19årings gutt idag er latterlig.

Lenke til kommentar

Jeg vurderte S4 tidligere i år - 32 år, eneste sjåfør, bil innelåst i garasje, full kasko, 70% bonus og 20.000 km i året = 45.000,- pr år fordi denne bilen ble stjålet så ofte av øst-europeere og kriminelle bander..

Hørte litt rundt og fikk nedjustert det til 35.000,- men altfor dyrt allikevel syntes jeg. Blir ingen S4 ennå gitt..

*edit: er du smart kjøper du en skikkelig drittbil til 1000-lappen og lar den stå forsikret i garasjen i 5-6 år selv om du ikke kjører den bare for å spare opp bonus.

Endret av Mister Gnu
Lenke til kommentar

Au. Hvilken S4 er det snakk om?

Forrige generasjon (B7). Fikk et tilbud som nesten var for godt til å være sant..

For øvrig enig med at prisen på forsikring burde være lovjustert, men det er kanskje vanskelig å utføre i praksis siden folk er forskjellige, og det er dermed lettere å stigmatisere folk istedet.

Jeg kjørte i 11 år før jeg hadde et lite uhell.

(Skled inn i hekken på bilen foran i 5 km/t og det resulterte i en skade til 2.000,- på hans bil (Mercedes). Mil bil (golf) var like hel.)

Men ifølge forsikringsselskapene var det 100% sannsynlighet for at jeg skadet noe/noen ila de første 7 årene jeg hadde bilen, men de pengene jeg har måttet betale ekstra får jeg aldri tilbake igjen selv om jeg aldri har forvoldt skade.. Så da er det visst ikke 100% sjans for uhell allikevel, da....?

Skulle gått an å få penger tilbake igjen for de årene du er i høyrisikobildet, men ikke utgjør noen skade..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Au. Hvilken S4 er det snakk om?

Forrige generasjon (B7). Fikk et tilbud som nesten var for godt til å være sant..

For øvrig enig med at prisen på forsikring burde være lovjustert, men det er kanskje vanskelig å utføre i praksis siden folk er forskjellige, og det er dermed lettere å stigmatisere folk istedet.

Jeg kjørte i 11 år før jeg hadde et lite uhell.

(Skled inn i hekken på bilen foran i 5 km/t og det resulterte i en skade til 2.000,- på hans bil (Mercedes). Mil bil (golf) var like hel.)

Men ifølge forsikringsselskapene var det 100% sannsynlighet for at jeg skadet noe/noen ila de første 7 årene jeg hadde bilen, men de pengene jeg har måttet betale ekstra får jeg aldri tilbake igjen selv om jeg aldri har forvoldt skade.. Så da er det visst ikke 100% sjans for uhell allikevel, da....?

Skulle gått an å få penger tilbake igjen for de årene du er i høyrisikobildet, men ikke utgjør noen skade..

Folk er forskjellige, så det er litt av problemmet med systemet idag, at de som faktisk kjører fint må betala med en fot og en arm.

De kunne brukt de samme regelene som de gjør idag, bare at det finnes en max grense på hva som en person måtte betale.

Jeg mener det blir feil at når jeg kjøper en relativt ny og fornuftig bil at jeg må ut med 24 000 for og forsikre bilen på meg med kasko.

Premien blir jo nesten det samme som noen betaler på billånet i måneden!

Mener Gjensidige gir en del tilbake vist du kjører skadefritt i høyrisiko perioden. Dette har jeg undersøkt, og det var likevel ikke mye penger i forhold til hvor mye jeg må betale for forsikring der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...