Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QjT4b9

Og en annen ting. Det er så mye mer moro å selv bygge et bra oppsett, enn å kjøpe en ferdig sak som er så ny at du faen ikke tør å røre motoren. Og ofte kan du ikke det, siden det er så sykt mye elektronikk på dem.

 

Og det å samtidig se hestene øke. Jeg startet på 160hk på min, idag er jeg rundt om 270-290hk på veiva, helt anna bil, mye mer moro å få til selv, å kjenne og å se forskjellen.

Lenke til kommentar

Og en annen ting. Det er så mye mer moro å selv bygge et bra oppsett, enn å kjøpe en ferdig sak som er så ny at du faen ikke tør å røre motoren. Og ofte kan du ikke det, siden det er så sykt mye elektronikk på dem.

 

Og det å samtidig se hestene øke. Jeg startet på 160hk på min, idag er jeg rundt om 270-290hk på veiva, helt anna bil, mye mer moro å få til selv, å kjenne og å se forskjellen.

Helt enig i det du sier. Angående diskusjonen som har vært, så liker jeg både nye, gamle, fabrikkoriginale og "skreddersydde" biler. Man går glipp av mye bra ved å utelukke noe.

Ser selv med min egen bil, relativt kjedelig og ny. Prøver bare å vedlikeholde den og holde den original. Hadde jeg hatt en litt eldre/råere bil ville jeg nok hatt mer lidenskapelig forhold til den og oppgradert den.

 

Er forøvrig på utkikk etter ny bil, med litt flere muligheter. Om noen har tips til en bil til rundt 90-120k-klassen med litt motor/muligheter for å trimme blir jeg glad. Sitter på en 2005 9-3 1.8i. Ser for øyeblikket på samme bilen med 2.0t, en del i den prisklassen. Saab er ganske trimmevenlig, men kjedelig å få alt på forhjulene. 4WD er optimalt, men Impreza og Lancer Evo er så dyrt. Helst turbomotor, da jeg aldri har hatt det før og er gira på å begynne. Any ideas?

 

:)

Endret av uTukt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Er forøvrig på utkikk etter ny bil, med litt flere muligheter. Om noen har tips til en bil til rundt 90-120k-klassen med litt motor/muligheter for å trimme blir jeg glad. Sitter på en 2005 9-3 1.8i. Ser for øyeblikket på samme bilen med 2.0t, en del i den prisklassen. Saab er ganske trimmevenlig, men kjedelig å få alt på forhjulene. 4WD er optimalt, men Impreza og Lancer Evo er så dyrt. Helst turbomotor, da jeg aldri har hatt det før og er gira på å begynne. Any ideas?

 

:)

Første som slår meg er Audi A3 eller A4 med 1.8 turbo og quattro (sikkert bare A4'en som har skikkelig quattro dog).

Lenke til kommentar

Første som slår meg er Audi A3 eller A4 med 1.8 turbo og quattro (sikkert bare A4'en som har skikkelig quattro dog).

Har tenkt på det faktisk. Er i utgangspunktet ikke noe fan av Audi (Har mer med personene i nærmiljøet som gir det dårlig rykte), men om det er bilen for meg unngår jeg ikke den. Synes A4 ser ganske kjedelig ut på de modellene som blir aktuelle for meg prismessig, så ville nok blitt en A3 (evt S3. Merkelig nok var det flere til salgs i min prisklasse. Sikkert rævkjørt). Er det noen forskjell på 1.8T A3 og en S3 foruten styling?

Er det noen forskjell på quattroen på A3 og A4? Er vel ingen av de som er permanent? Mulig jeg må finne meg en bil i nærheten og teste nå som vinteren kommer. Eneste quattro jeg har kjørt va en gammel A6 med 2.6 V6 (150hk). Gikk som et dass.

TT er vel også sikkert en grei bil, men gud så femi.

 

Neitakk, du. Det er en audi. Det vil jeg ikke ta i.

Som nevnt er jeg heller ikke fan av Audi, men det der er jo et beist! Praktisk er den også mtp plass og quattro.

En ting er jeg ikke har råd til den eller behov for så mye hester. Men jeg ville nok hatt en del skru-erfaring på større motorer før man investerer i noe sånt. Hadde jeg hatt 250 000 hadde jeg klart kjøpt noe annet, men må si at det er fortsatt imponerende! Sku gjerne sittet på en tur med den :)

Lenke til kommentar

Er forøvrig på utkikk etter ny bil, med litt flere muligheter. Om noen har tips til en bil til rundt 90-120k-klassen med litt motor/muligheter for å trimme blir jeg glad. Sitter på en 2005 9-3 1.8i. Ser for øyeblikket på samme bilen med 2.0t, en del i den prisklassen. Saab er ganske trimmevenlig, men kjedelig å få alt på forhjulene. 4WD er optimalt, men Impreza og Lancer Evo er så dyrt. Helst turbomotor, da jeg aldri har hatt det før og er gira på å begynne. Any ideas?

 

:)

Det ligger et par rimelige 323 gtx'er ute på finn og autodb. Da har du og råd til en fornuftig bil i tillegg.

Lenke til kommentar

Det ligger et par rimelige 323 gtx'er ute på finn og autodb. Da har du og råd til en fornuftig bil i tillegg.

Mulig at det kommer flere ut på salg etterhvert, men akkurat nå er det bare disse to.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36752288

Denne er solgt, sendte sms for noen dager siden. Litt treg å oppdatere annonsen sikkert.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36992411

Denne kommer vel ut av verksted idag. Pratet litt med eieren.

 

Problemet mitt er vel at jeg fortsatt har litt lån på Saaben min nå, og jeg får ikke tatt nytt lån til en så gammel bil som 323en. Enten må jeg betale ned lånet på Saaben først, eller finne en bil som er minst 02/03-modell :hm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Første som slår meg er Audi A3 eller A4 med 1.8 turbo og quattro (sikkert bare A4'en som har skikkelig quattro dog).

Har tenkt på det faktisk. Er i utgangspunktet ikke noe fan av Audi (Har mer med personene i nærmiljøet som gir det dårlig rykte), men om det er bilen for meg unngår jeg ikke den. Synes A4 ser ganske kjedelig ut på de modellene som blir aktuelle for meg prismessig, så ville nok blitt en A3 (evt S3. Merkelig nok var det flere til salgs i min prisklasse. Sikkert rævkjørt). Er det noen forskjell på 1.8T A3 og en S3 foruten styling?

Er det noen forskjell på quattroen på A3 og A4? Er vel ingen av de som er permanent? Mulig jeg må finne meg en bil i nærheten og teste nå som vinteren kommer. Eneste quattro jeg har kjørt va en gammel A6 med 2.6 V6 (150hk). Gikk som et dass.

TT er vel også sikkert en grei bil, men gud så femi.

 

Neitakk, du. Det er en audi. Det vil jeg ikke ta i.

Som nevnt er jeg heller ikke fan av Audi, men det der er jo et beist! Praktisk er den også mtp plass og quattro.

En ting er jeg ikke har råd til den eller behov for så mye hester. Men jeg ville nok hatt en del skru-erfaring på større motorer før man investerer i noe sånt. Hadde jeg hatt 250 000 hadde jeg klart kjøpt noe annet, men må si at det er fortsatt imponerende! Sku gjerne sittet på en tur med den :)

Alt over 4 har ordentlig Quattro. Dvs A4, A5, A6 og A8, alle S og RS av disse. A1 og A3 har tverrstilt motor og lamell i senter, istedet for differensial.

Lenke til kommentar

Alt over 4 har ordentlig Quattro. Dvs A4, A5, A6 og A8, alle S og RS av disse. A1 og A3 har tverrstilt motor og lamell i senter, istedet for differensial.

Ahh. Synd. A6 blir for tungt, så da måtte det blitt A4.

Får heller se etter noe japansk. Har ingen hastverk sånn sett, betaler ned lånet mens jeg venter :)

 

Faen, denne var rimelig i pris. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=35243338

Går her i byen også!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Dæven å så mye krangling det var her da :O

 

INGENTING er perfekt orginalt.

 

Ett eksempel:

Orginal 240

468_172484_14247671_10262819262011.jpg

Texascom 240 BTCC edition:

 

 

2.jpg

3.jpg

 

 

 

Den der var jo dritfet, de fleste 240'er er jo som traktorer, men denne var jo mer enn respektabel!

Lenke til kommentar

Sitter på en 2005 9-3 1.8i. Ser for øyeblikket på samme bilen med 2.0t, en del i den prisklassen.

:)

 

Har selv en 1999 Saab 9-3 2.0 Turbo, og den er allerede litt slitsom når turboen slår inn. Full gass i første og andre gir så vil bilen hvor som helst men ikke rett fram.

Skjønner ikke hvordan folk klarer å kjøre med 400-500hk+ på framhjulene.

Lenke til kommentar

Første som slår meg er Audi A3 eller A4 med 1.8 turbo og quattro (sikkert bare A4'en som har skikkelig quattro dog).

Har tenkt på det faktisk. Er i utgangspunktet ikke noe fan av Audi (Har mer med personene i nærmiljøet som gir det dårlig rykte), men om det er bilen for meg unngår jeg ikke den. Synes A4 ser ganske kjedelig ut på de modellene som blir aktuelle for meg prismessig, så ville nok blitt en A3 (evt S3. Merkelig nok var det flere til salgs i min prisklasse. Sikkert rævkjørt). Er det noen forskjell på 1.8T A3 og en S3 foruten styling?

Er det noen forskjell på quattroen på A3 og A4? Er vel ingen av de som er permanent? Mulig jeg må finne meg en bil i nærheten og teste nå som vinteren kommer. Eneste quattro jeg har kjørt va en gammel A6 med 2.6 V6 (150hk). Gikk som et dass.

TT er vel også sikkert en grei bil, men gud så femi.

 

Neitakk, du. Det er en audi. Det vil jeg ikke ta i.

Som nevnt er jeg heller ikke fan av Audi, men det der er jo et beist! Praktisk er den også mtp plass og quattro.

En ting er jeg ikke har råd til den eller behov for så mye hester. Men jeg ville nok hatt en del skru-erfaring på større motorer før man investerer i noe sånt. Hadde jeg hatt 250 000 hadde jeg klart kjøpt noe annet, men må si at det er fortsatt imponerende! Sku gjerne sittet på en tur med den :)

Alt over 4 har ordentlig Quattro. Dvs A4, A5, A6 og A8, alle S og RS av disse. A1 og A3 har tverrstilt motor og lamell i senter, istedet for differensial.

Og jeg sverger til subaruen min med viskose i senter og bak <3 sperrer godt på vått det :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...