Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Forsåvidt så gikk min Renault Megane med en tung 2 liter i fronten opp over alt uten noe hjelpemidler utenom pigg, bremsingen var det dog verre med ! ^^

 

Morsomt, jeg satt og diskuterte litt vinterkjøring osv. med bestemor i dag. Hun nevnte en Renault de hadde i nitten-pil-og-bue som var helt rå på viterføre ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og bare for å si det åpenbare:

Quattro = trenger ikke vinterhjul

 

For å si noe enda mer åpenbart: Alle biler trenger vinterhjul.

 

Du kommer kanskje opp bakken, men 4WD hjelper deg ikke når du skal ned igjen.

 

Ser til stadighet folk i store og tunge SUVer som ikke har skjønt prinsippet med fysiske lover. De kunne jo kjøre fort opp. Da skulle det bare mangle at de skal kunne kjøre like fort ned igjen også. Smart...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg høres sikkert snusfornuftig ut. Men jeg har gjort alle feil og lært.

Nei slettes ikke, du hørtes mer ut som en som har et LANGT større bagasjerom enn hva jeg har :-)

Lenke til kommentar

Artig å lese hvordan det står til i Bergenstrafikken i dag. Mange lunier med sommerdekk. Lurt å ha et sett hurtigkjettinger i bilen til sånne dager!

Tips til standard vinterutrustning:

-Hurtigkjettinger (Montering krever litt øving. Ikke lett å få på i stresset situasjon med snø pakket under bilen, kalde fingrer og mørkt)

-Arbeidshansker

-Hodelykt

-Et par never strøsand

-Slepetau

-Startkabler

-Snøspade

-Nok drivstoff

 

Jeg høres sikkert snusfornuftig ut. Men jeg har gjort alle feil og lært.

 

Den var ikke så dum den lista der. Kanskje man skulle gå til anskaffelse av en kasse med litt utstyr i.

Stasjonsvogn ftw :w00t:

Lenke til kommentar

For å si noe enda mer åpenbart: Alle biler trenger vinterhjul.

 

Du kommer kanskje opp bakken, men 4WD hjelper deg ikke når du skal ned igjen.

 

Ser til stadighet folk i store og tunge SUVer som ikke har skjønt prinsippet med fysiske lover. De kunne jo kjøre fort opp. Da skulle det bare mangle at de skal kunne kjøre like fort ned igjen også. Smart...

:Tee-Zee - Korrekt!

 

Faktum er at en bil med forhjulstrekk med kjettinger har bedre framkommelighet enn firhjulstrekk.

 

Typisk filhjulstrekkfeil er å sitte seg fast, så seiler man ned igjen.

 

1. Tror dere jeg mente det?

2. Men Quattro er fortsatt bra..

3. ????

4. Profitt smile.gif

 

PS. Jo kjøp bensinbil. Dieselbil blir aldri varm på tomgang så den må stå på tomgang hele natta.

 

PPS. Det med å stå på tomgang hele natta var en vits sånn at dere ikke tror jeg har bilen min på tomgang hele natta ok?

Endret av Mister Gnu
Lenke til kommentar

Tips til standard vinterutrustning:

-Hurtigkjettinger (Montering krever litt øving. Ikke lett å få på i stresset situasjon med snø pakket under bilen, kalde fingrer og mørkt)

-Arbeidshansker

-Hodelykt

-Et par never strøsand

-Slepetau

-Startkabler

-Snøspade

-Nok drivstoff

Har hatt bruk for alt bortsett fra strøsand og kjettinger. Ble stående fastkjørt på en utkjørsel midt på fjellet i et helvettes vær i februar. Selvfølgelig var det bekmørkt også. Skulle pisse eller spise og stoppet på en utkjørsel som tydeligvis hadde snødd mer igjen enn hva jeg likte. Heldigvis stoppet en hjelpsom mann og heldigvis hadde jeg slepetau i bilen. Så slepetau vil jeg absolutt anbefale å ha med. Ellers:

 

-Reservehjul (mange nye biler har bare "reservehjul på boks" og det holder ikke!)

-Mat og drikke (kanskje blir du sittende å vente på NAF eller kolonnekjøring)

-Nok klær (du må kanskje ut, som meg i 10 blå og snøstorm, og måke deg løs osv.)

-Mobil (de fleste har vel det med, men den har sikkert reddet noen liv så greit å huske. Og ha nok batteri på den)

-Noen anbefaler å ha med ekstra lyspærer

 

Og ja, quattro er overlegent på vinterføre! Har tatt bakkestart med en standard A6 med quattro og ca. 30 cm kram snø og den bare eter seg fram.

Lenke til kommentar

Alle jeg kjenner som har eller har hatt bil med RWD har ikke akkurat vært glad i vinteren. Nå nettopp var det en som vraka Bimmern sin på mystisk vis.

Moro at jeg kommer meg opp bakker med min RX7 med to år gamle Goodyear piggdekk, mens pappa ikke kommer seg opp samme bakken samme dag med sin Corolla med ett år gamle Nokian Hakkapeliitta.

 

Hvordan RX7?

Lenke til kommentar

Det irriterer meg mye at det snør ute nå, men samtidig må jeg si jeg gleder meg til å prøve mine nye Hakka R. Har aldri hatt helt nye dekk på noen bil noensinne, så jeg håper å bli overrasket over hvor bra grep man kan ha på hvitt føre..

 

Bare synd jeg ikke fikk kjørt de inn. Har det mye å si?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det irriterer meg mye at det snør ute nå, men samtidig må jeg si jeg gleder meg til å prøve mine nye Hakka R. Har aldri hatt helt nye dekk på noen bil noensinne, så jeg håper å bli overrasket over hvor bra grep man kan ha på hvitt føre..

 

Bare synd jeg ikke fikk kjørt de inn. Har det mye å si?

Leste en test at ikke innkjørte vinterdekk er like ræv som sommerdekk på glatt/snø føre, pga av en beskyttelsehinne eller noe sånt(kødder ikke).

Lenke til kommentar

Alle dekk får en sleip hinne når de lagres en stund. Hvor sleip den er avhenger av hvor rene gummiflatene er. Om man håndterer nye vinterdekk så kjenner man det tvert, som om de skulle vært såpet inn.

 

Men innkjøring, det er kun aktuelt på piggdekk, siden piggene tåler mer når de får "satt" seg.

 

Moderne dieselbiler blir sakte(evt. aldri) varm når de står på tomgang på vinteren. Ganske enkelt fordi en effektiv motor taper mindre effekt i varme, og man må ha mer varmeproduksjon enn varmetap til omgivelsene for at motoren skal bli varm.

 

Effektiviteten av en moderne dieselmotor kan være utrolig høy. Over 40% er mulig, noe som er knallgodt sammenlignet med hva motorer klarte for 15-20 år siden. Høyere effektivitet gir selvfølgelig lavere utslipp, siden mindre forsvinner som unyttig varme.

 

Blir det kaldt nok så kan dieselen krystallisere seg. Eksakt temperatur for at dette skjer varierer med dieselblandingen, men under -20 så sliter normal sommerdiesel. -30 skal gå greit med rett blandet vinterdiesel. Sammenlign det med f.eks vanlig smør. Blir flytende i rett temperatur, og steinhardt når det er kaldt nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...