Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

....

 

EDIT: Og det med 4wd stopping vs 2wd stopping, stemmer ja, men får litt bedre effekt av motorbrems som jobber sammen med bremsene på alle 4 hjulene på en 4wd bil.

 

Også slipper man shiftlock :p

 

Hjelpemidler er bra, men all forskning viser at man ofte tar større sjanser med en bil som føles sikre og har alt mulig av sikkerhetsutstyr.

 

Haldex,Gen 1 fra 1998, (forøvrig kun brukt på A3\TT på nevnte merke, alle andre har "Torsendiff") har vel strengt tatt ikke "viskosekobling", bakhjulene slår inn ved hjelp av elektronikk, ikke friksjonen i væsken som på f.eks Syncro system på Golf 2\3.

 

Haldex 2(2001) sender minimum 5% av kreftene til bakhjulene og reagerer på hjulspinn på ca 1/7 dels omdreining på hjulet. Så jeg tviler strengt tatt på at det er selve systemet som er feil, har mer tro på et litt vel stort ego bak rattet som du selv hinter inn på.

 

Angående stopping med 4wd så er vel forskjellen minimal, om i det heletatt noen. 4wd gir gjerne tyngre bil så eventuelt fordeler blir fort spist opp(begge biler har selvsagt lik motor , bremser osv)

Endret av trra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

....

 

EDIT: Og det med 4wd stopping vs 2wd stopping, stemmer ja, men får litt bedre effekt av motorbrems som jobber sammen med bremsene på alle 4 hjulene på en 4wd bil.

 

Også slipper man shiftlock :p

 

Hjelpemidler er bra, men all forskning viser at man ofte tar større sjanser med en bil som føles sikre og har alt mulig av sikkerhetsutstyr.

 

Haldex,Gen 1 fra 1998, (forøvrig kun brukt på A3\TT på nevnte merke, alle andre har "Torsendiff") har vel strengt tatt ikke "viskosekobling", bakhjulene slår inn ved hjelp av elektronikk, ikke friksjonen i væsken som på f.eks Syncro system på Golf 2\3.

 

Haldex 2(2001) sender minimum 5% av kreftene til bakhjulene og reagerer på hjulspinn på ca 1/7 dels omdreining på hjulet. Så jeg tviler strengt tatt på at det er selve systemet som er feil, har mer tro på et litt vel stort ego bak rattet som du selv hinter inn på.

 

Angående stopping med 4wd så er vel forskjellen minimal, om i det heletatt noen. 4wd gir gjerne tyngre bil så eventuelt fordeler blir fort spist opp(begge biler har selvsagt lik motor , bremser osv)

 

Jeg vet om opptil flere som har kjørt i bil med forhjulstrekt firehjulstrekk, og de blir bare dyttet mer åt skogen hvis de først understyrer...

 

 

Jeg har testet stopping med og uten gir innkoplet, og det hjelper stort med motorbrems på 4wd'n min.

 

Med RWD så kommer fua hvis du motorbremser for hardt, og FWD, vel det endte ikke fint for sephiaen min xD

Lenke til kommentar

Jeg vet om opptil flere som har kjørt i bil med forhjulstrekt firehjulstrekk, og de blir bare dyttet mer åt skogen hvis de først understyrer...

Jeg har også kjørt med det. Løsningen er å gi mer gass og vri mer på rattet. Grepet vil flytte seg gradvis bakover og lette arbeidet for forhjulene. Dermed drar ræva ut til slutt. Det var null problem å få den sidelengs.
Lenke til kommentar

Jeg vet om opptil flere som har kjørt i bil med forhjulstrekt firehjulstrekk, og de blir bare dyttet mer åt skogen hvis de først understyrer...

Jeg har også kjørt med det. Løsningen er å gi mer gass og vri mer på rattet. Grepet vil flytte seg gradvis bakover og lette arbeidet for forhjulene. Dermed drar ræva ut til slutt. Det var null problem å få den sidelengs.

Ja, jeg er klar over at man må overstyre understyringen, men ikke alle som har peiling på hva de skal gjøre...

 

Imprezaen jeg hadde var litt sånn, understyrte den, så var det bare gass og sparke clutchen så kom rumpa, eller være tålmodig og gasse til den kom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Bakhjulsdrift er jo en million bedre enn framhjulsdrift opp en glatt bakke?, hvordan av de har mest vekt på drifthjulene i sterk oppoverbakke?

 

Det gode gamle trikset med å rygge oppover en bakke med fwd hjelper alltid på vintern.

Stemmer, du kan rygge opp plasser med fwd hvor rwd ikke har sjans.

Lenke til kommentar

Jeg vet om opptil flere som har kjørt i bil med forhjulstrekt firehjulstrekk, og de blir bare dyttet mer åt skogen hvis de først understyrer...

Jeg har også kjørt med det. Løsningen er å gi mer gass og vri mer på rattet. Grepet vil flytte seg gradvis bakover og lette arbeidet for forhjulene. Dermed drar ræva ut til slutt. Det var null problem å få den sidelengs.

Ja, jeg er klar over at man må overstyre understyringen, men ikke alle som har peiling på hva de skal gjøre...

 

Imprezaen jeg hadde var litt sånn, understyrte den, så var det bare gass og sparke clutchen så kom rumpa, eller være tålmodig og gasse til den kom.

 

Man har ikke alltid tid til å vente på dette når man er på vei åt skogen.

Har kjørt Gen 1 Haldex og det føles ikke trygt å sladde med. Kjennes ut som om man dumper clutchen ufrivillig i det forhjulene begynner å spinne. God gammal torsen er det lite som slår!

Lenke til kommentar

Jeg vet om opptil flere som har kjørt i bil med forhjulstrekt firehjulstrekk, og de blir bare dyttet mer åt skogen hvis de først understyrer...

Jeg har også kjørt med det. Løsningen er å gi mer gass og vri mer på rattet. Grepet vil flytte seg gradvis bakover og lette arbeidet for forhjulene. Dermed drar ræva ut til slutt. Det var null problem å få den sidelengs.

Ja, jeg er klar over at man må overstyre understyringen, men ikke alle som har peiling på hva de skal gjøre...

 

Imprezaen jeg hadde var litt sånn, understyrte den, så var det bare gass og sparke clutchen så kom rumpa, eller være tålmodig og gasse til den kom.

 

Man har ikke alltid tid til å vente på dette når man er på vei åt skogen.

Har kjørt Gen 1 Haldex og det føles ikke trygt å sladde med. Kjennes ut som om man dumper clutchen ufrivillig i det forhjulene begynner å spinne. God gammal torsen er det lite som slår!

 

Nettopp, det er det jeg prøver å komme fram til, man har ikke tid til å vente.

 

Det jeg skrev om understyring og gasse til den kommer gjaldt når jeg var ute å sladdet, ikke i vanskelige situasjoner. Ikke at jeg egentlig var oppe i vanskelige situasjoner med imprezaen, for jeg hadde skikkelige dekk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...