Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For noen måneder siden satt min svoger, min søster og jeg klar til å kjøre av ferga på Mortavika. Blant bilene var en gammel Hilux. Min svoger, som satt bak rattet, kom i skade for å slippe bilen litt fremover før ferga hadde lagt til. Dette falt i særdeles dårlig jord hos Hilux-sjåføren (det var aldri noen som helst fare), som tutet, og, da vi begynte å kjøre av, demonstrerte sin vrede ved å presse seg ut foran oss. Deretter ga han full gass, som for virkelig å vise hvem som var sjefen og hvem man ikke køddet med osv. Etter landgangen på dette fergeleiet følger en lang venstresving, og jeg bemerket at Hiluxen virket noe ustabil etter hvert som farten økte og svingen ble krappere. Plutselig mistet han alt veigrep på en gang, gjorde en perfekt 180 og ble stående pladask feil vei i feltet sitt, forhåpentligvis så han fikk med seg gapskratten vi serverte. Skulle nesten ha stoppet for å le litt mer av idioten. Det er greit når flaksen er større enn forstanden. Og for the record, dette var på våren, og det var tørt. Fet bil, men ingen racer.

Endret av Isbilen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

men likevel er jeg ganske sikker på at de lager a3 med litt sære motoriseringer i andre land/marked (sør amerika/china osv.)

 

Kina har 1.4\1.8TSI, så ikke noe sært der i gården. I Sør-Amerika får man stort sett de samme motorene man får taki her i gården, dog ikke dieselmotorer. Går stort sett i bensinmotorer både i Kina og Amerika.

Lenke til kommentar

Amberlamps: heh, posteren av den videon er fra Storbritannia. H*n har sikkert ikke vinterdekk engang. Holdningen der borte virker å være at vinterdekk er noe unyttig dritt som bilselgeren prøver å lure deg til å kjøpe bare for å tjene mer penger. Det er derfor det landet stopper opp bare det kommer 5mm snø på bakken. :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Har selv eid både Framhjul, Bakhjul og Firehjulstrekk.

Kjørt alle på vinter,

Framhjulsdrift skal jeg aldri ha igjen, kjipeste som fins.

Firehjulsdrift hadde jeg i A6 min, var veldig deilig om vinteren men bilen ble litt understyrt, og la seg seint ut i sladden. Helt OK å sladde med. Måtte understyre noe tidlig i svingen for at bakhjulene skulle legge seg ut i tide. Fikk noe jævlig med fart etter sladden.

Bakhjulsdrift er der jeg har nå og det jeg liker best. Moro og ikke minst enkelt å sladde med. E36 min legger seg ut på snø nesten selv om man ikke ber om det, meget forutsigbar sladd og man kan begynne sent i svingen å sladde samt ikke ha så satans høy utgangshastighet.

 

Kan varmt anbefale bakhjulsdrift. Bilen får meget bra rattutslag og blir svært lett på rattet. For ikke å snakke om enkel å fikse fordi motoren sitter på langs.

 

Og for ordens skyld, Haldex som sitter i volvo og vag med viskosekobling er framhjulsdrift i mine øyne.

Men 4Matic og X-Drive er "omvendt" haldex og er hakke vassere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ble så jeg kjøpte det Saab-vraket jeg linka for en par dager siden. Mye som må gjøres med den da, men så er det jo begrensa hva man får for 12000kr, selv i USA.

  • Motoren går dårlig på tomgang, vil tippe vakumlekasje eller gamle tennplugger
  • Høyre bakdør gidder ikke reagere på sentrallåsen
  • Venstre bakvindu går ikke an å åpne
  • Fjernkontrollen til sentrallås virker ikke (skal sjekke om det bare er å bytte batteri)
  • Glassene til begge tåkelysene fram er knust, vet ikke om jeg gidder ordne dette.
  • Kula på girspaka er løs, lett å bytte
  • Girspaka beveger seg ganske mye når du gir gass, sikkert gamle/ødelagte motorfester

 

Når det er sagt så drar den godt, turboen virker fint, og det er ingen ulyder bortsett fra den dårlige tomgangen. Blir morsomt å chippe den opp til 240hk :)

 

Bilder kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Har vel nevt det før, men til å holde kontroll med på glatta med bakhjulstrekk langt lettere enn med forhjulstrekk, rett og slett fordi det er mer forutsigbart, men forhjulstrekk har bedre fremkommelighet for det om (glatte bakker osv.)

 

Skikkelig firehjulstrekk er uansett best :)

Lenke til kommentar

4wd er gir generelt sett større sjans for å kjøre av veien på vinteren ... hvorfor? Fordi sjåføren ikke merker hvor dårlig grepet er og tar større sjanser enn man normalt gjør i en bil med "two-awful-drive" hvor man fortere legger merke til hvor dårlig grepet er på snø og is. 4wd stopper ikke fortere enn 2wd.

Endret av trra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

4wd er gir generelt sett større sjans for å kjøre av veien på vinteren ... hvorfor? Fordi sjåføren ikke merker hvor dårlig grepet er og tar større sjanser enn man normalt gjør i en bil med "two-awful-drive" hvor man fortere legger merke til hvor dårlig grepet er på snø og is. 4wd stopper ikke fortere enn 2wd.

Det er ikke det som er problemet med 4wd, det er det at "jeg har firehjulstrekk, så da er det ikke like farlig om jeg lar vær å bremse, for firehjulstrekken redder meg."

Samme som folk som har ESP/gud vet hvilke TBF'er.. stol på at de redder deg og vink farvel til bilen.

 

En annen issue er biler med ræva 4wd system, uten å nevne merker, for da rager folk bare på meg, så har du jo de som er forhjulstrekt helt til forhjulene begynner å spinne, en viskosekobling tar tak og gir futt til bakhjulene, som gir forhjulene som allerede understyrer en ekstra dytt ut av veien...

Derfor mange *biler med 5 null" står med fronten ut av svinger om vinteren..

 

 

(4 foran og ett bak rattet)

 

EDIT: Og det med 4wd stopping vs 2wd stopping, stemmer ja, men får litt bedre effekt av motorbrems som jobber sammen med bremsene på alle 4 hjulene på en 4wd bil.

 

Også slipper man shiftlock :p

Endret av TMK9C
Lenke til kommentar

Har vel nevt det før, men til å holde kontroll med på glatta med bakhjulstrekk langt lettere enn med forhjulstrekk, rett og slett fordi det er mer forutsigbart, men forhjulstrekk har bedre fremkommelighet for det om (glatte bakker osv.)

 

Skikkelig firehjulstrekk er uansett best :)

Bakhjulsdrift er jo en million bedre enn framhjulsdrift opp en glatt bakke?, hvordan av de har mest vekt på drifthjulene i sterk oppoverbakke?

Lenke til kommentar

Kommer jo helt an hvilket bil det er snakk om. En bil med 50/50 vektfordeling, så spiller ikke plassering av motor noe inn. Da er jo fordel med rwd. I en bil med skjev vektfordeling hvor forakslingen veier tyngst så er det fordel med fwd, til å komme seg frem. Hvis vi skal tenke på kjøreegenskaper i svinger. Så er alle dønn likt hvis man holder fartsgrensene eller kjøre etter forholdene.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...