Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om noen vet om noen har noen alternativer til feks Cadillac XTS 2013. Det er spesielt CUE jeg tenker på. Jeg begynte å lete etter et slikt system i desember, og siden jeg overhodet ikke følger med på slikt, forventet jeg at noe slikt som CUE skulle eksistere. Jeg har imidlertid ikke funnet noen som kan utfordre noe særlig... Jeg tenker da SPESIELT på brukervennlighet. Det minner litt om Andorid, imens alle de andre jeg har sett, minner mer om noe en liten guttunge har satt i sammen på en time.... Men jeg kan ikke forstå at det skal være slik i 2012, så jeg lurer på hva jeg har gått glipp av?

 

Det å få XTS 2013 inn i Norge vil koste 990 000 kroner for modellen med 12" skjerm i dashbordet. Den er jo ikke akkurat spesielt miljøvennlig... Og jeg er kanskje mer ute etter en lignende bil (teknologisk) som bruker langt mindre drivstoff.

 

Som en sidenote synes jeg det er utrolig rart dersom Cadillac faktisk skal være de som har det mest intuitive og brukervennlige UI på mediasystemet sitt. I tillegg har de jo gode løsninger ellers også.

 

Grundig review av bilen:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leifen18: CUE har fått mye ros, har jeg merket. Bergheim Auto vil ta inn Cadillacs nye ATS-modell som også har CUE-systemet - de får inn en demo-modell om ikke så lenge. Men for en topp-spesifisert bil, slik demobilen deres er (2-liter turbo, 4x4) havner prisen fort på rundt 800.000.

 

Konkurrende systemer er selvsagt BMWs iDrive, Mercedes' Comand og Audis MMI - men ingen av disse har samme integrasjon med mobiltelefoner og slikt. Da kan GM sitt alternative system (kalt MyLink) kanskje være fristende. Det får man i Norge ved å kjøpe Chevrolet, men kommer vel på Opel også etterhvert. Opel Adam mener jeg har dette systemet, som integrerer båe iPhone og Android like godt, visstnok. Jeg har ikke prøvd det selv.

 

Saab hadde et prosjekt gående (Saab IQon), hvor de baserte seg på Android-basert infotainment-system. Nå er Saab dessverre konkurs, og GM har gått videre med sitt MyLink-prosjekt i stedet, så da får vi nok ikke se noe til IQon er jeg redd.

 

Edit: Jeg ser Cadillac-videoen nå, og ser at den 12-tommers-skjermen er instrumentpanelet. Dette er heller ikke helt unikt. For eksempel finner du tilsvarende i Jaguar XJ og nye Volvo V40 - og ikke minst i Opel Ampera/Chevrolet Volt.

 

Akkurat den skjermen som er i Cadillacen ser ut til å komme fra Continental, og vil nok bli å se i flere biler fremover. Jeg husker ikke akkurat spesifikasjonene på det, men tror det var ca 1280x800 pikslers oppløsning. Meg bekjent blir denne ikke å få i ATS, men jeg er ikke sikker på akkurat dét.

Endret av OML/Skavold
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

jeg hadde rett over 6000,- for 12000km/30% på min 2003 Passat. Blir spennende å se hva det blir når jeg når jeg går over til 30000km/0%...

0% ? Har du krasjet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Vasket familiens stolthet i dag :)

 

Mondeo.jpg

Mondeobak.jpg

Ja, vet klistremerkene på bakfangeren er litt rare, men jeg syntes (og synes) ST220 var ganske tøff når vi kjøpte mondeoen, så pappa klistret de på. Nå har jeg funnet ut at de ikke er noe fine, men hvis vi tar de av kan jo lakken gå av.

 

Så måtte jo denne på da

Skiboksen.jpg

 

Bella fulgte interessert med :)

Bella2012.jpg

Lenke til kommentar

Ja, vet klistremerkene på bakfangeren er litt rare, men jeg syntes (og synes) ST220 var ganske tøff når vi kjøpte mondeoen, så pappa klistret de på. Nå har jeg funnet ut at de ikke er noe fine, men hvis vi tar de av kan jo lakken gå av

 

Prøvd med Sitronsens(citrusrens)? Selges på de fleste bilsjapper, meget effektivt til å løse opp lim. Kombinert med litt varme(hårføner) og løfte et hjørne på merket slik at rensen kommer inn under hjelper mye.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...