Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

25hk, 70nm. For å si det sånn, pappas motor er trasig, 100hk, 130nm. Hadde jeg fått så mye på den, altså 125hk og 200nm, jeg hadde vært overlykkelig.

 

Så som Hansien sier, om tallene stemmer (mao et kjent chippeselskap), så er det merkbart, veldig merkbart. Jeg merker godt forskjellen på 0,4 og 0,6 bar turbotrykk, som er 180 mot 200hk. På 180 skjer det aldri noe mer spennende, på 200 er det plutselig veldig annerledes.

Lenke til kommentar

Merker chip ganske greit ja, absolutt verdt pengene. Jeg har dessuten fått min 2002 A6 ned på 0,48l på mila med normal kjøring og godt lastet bil, ellers ligger den mellom 0,47 og 0,49l på normal langkjøring. :)

 

Jeg personlig chippet ikke bilen for å kjøre bajas eller for forbrukets skyld, men de ekstra hestene gjør forbikjøringer lettere. :)

 

 

Jeg strammet forøvrig reima til klimakompressoren i dag. Den mekanismen satt jaggu trangt til. Dessuten kan ikke ingeniørene i Ingolstadt ha tenkt særlig mye når de lar multireima gå på innsiden av klimareima. At det i det hele tatt er to forskjellige reimer er igrunn ganske teit.

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Forskjellen i drivstofforbruk ved chiptuning er nærmest ikke-eksisterende. Men det går utvilsomt bedre.

 

Det kommer fryktelig mye ann på motor, chippen, kjøringa til personen som har chippet osv.

For min del hadde jeg en nedgang på rundt 0.1 per mil ved normal, bemerk normal, kjøring. Om jeg ligger med vatret tennissokk så er det jo en selvfølge at jeg bruker mer på mila.

 

Jeg vet og om mange andre som har målt snittforbruk på en lengre strekke over flere turer (feks Oslo-Fagernes) både før og etter chipping og som har blitt positivt overrasket.

Det er nok ikke snakk om å spare mer enn 0.1-0.2 på mila, men bensin spart er bensin spart.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke snakk om å spare mer enn 0.1-0.2 på mila, men bensin spart er bensin spart.

 

0,1 l/mil er det jeg vil kalle nærmest ikke-eksisterende besparelse.

 

Kjører du 15 000 kilometer i året, så sparer du 15 liter i året. Med andre ord 225 kroner i året. Da tar det litt tid å spare inn de 6000 kronene. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det er nok ikke snakk om å spare mer enn 0.1-0.2 på mila, men bensin spart er bensin spart.

 

0,1 l/mil er det jeg vil kalle nærmest ikke-eksisterende besparelse.

 

Kjører du 15 000 kilometer i året, så sparer du 15 liter i året. Med andre ord 225 kroner i året. Da tar det litt tid å spare inn de 6000 kronene. :)

Kan være mattekunnskapene min som er på tur, men blir det ikke 150 liter i året?

Lenke til kommentar

Det er nok ikke snakk om å spare mer enn 0.1-0.2 på mila, men bensin spart er bensin spart.

 

0,1 l/mil er det jeg vil kalle nærmest ikke-eksisterende besparelse.

 

Kjører du 15 000 kilometer i året, så sparer du 15 liter i året. Med andre ord 225 kroner i året. Da tar det litt tid å spare inn de 6000 kronene. :)

Kan være mattekunnskapene min som er på tur, men blir det ikke 150 liter i året?

15 000 km = 1500 mil

0,1 L/mil * 1500 mil = 150 L

13.00 kr * 150 L =>1950 kr/år

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

15 000 km = 1500 mil

0,1 L/mil * 1500 mil = 150 L

13.00 kr * 150 L =&--#62;1950 kr/år

Samme regnestykket som jeg kjørte, bare med en annen drivstoffpris.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Det er vel ingen som har skreket høyt om noe som helst her. Om du leser min første setning hvor jeg nevner drivstoffbesparelse i sammenheng med chipping så ser du at jeg formulerte meg på en sånn måte at det og kunne gå andre veien.

 

2000 spart i året på drivstoff er uansett 2000 spart, og det er mye morro man kan handle for disse pengene.

Som skrevet rett over her kjører jeg 25-30, og vist vi fører opp regnestykke til zepticon med 30kkm i året sparer jeg 3900.

En jævla fin bonus for å chippe bilen spør du meg..

Lenke til kommentar

Eller strengt tatt så er det jo snakk om 2000 kroner etter fire år. Du kan sikkert få 40 kroner i måneden av meg hvis du virkelig trenger det.

 

Poenget mitt er bare at å bruke drivstofføkonomi som argument for chiptrimming blir litt teit. Det er ikke snakk om veldig lite, og man gjør det på grunn av effekten og momentet - ikke forbruket. :)

Lenke til kommentar

Jeg har brukt drivstofføkonomien som en bonus, ikke en grunn til å chippe bile.

Da jeg dro dette inn i diskusjonen skrev jeg:

Er du heldig så kan bilen din bruke mindre på mila ved normal kjøring.

 

Også etterpå når jeg regnet ut hvor mye jeg sparte i året ut i fra den reelle kjørelengden jeg har i året fant jeg ut at jeg lå over 3000 (3900 på 30kkm) og skrev at dette var en jævla fin bonus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...