Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir som en vannpumpe, si du har en liten pumpe som kan flytte maks 10 liter i minuttet, og en stor pumpe som kan flytte 100 liter i minuttet, da vil jo den store pumpen kunne kjøre på 10% kapasitet og flytte 10 liter i minuttet.

 

 

Jeg kjører min turbo på 1,4 bar, men jeg kan hive av boostcontrolleren og kjøre trykk direkte fra turboen og inn på wastegaten, da åpner den på 0,5 bar.

Lenke til kommentar
you're not understanding, you can't slap on a much bigger turbo and think that everything will be fine so long as you keep it below fuel cut level. you will wind up bricking the motor.
Turbo's flow different CFM at the same psi depending on its specs. That is what Karack is saying.

Så mitt svar. Det kom aldri noe fornuftig fra dem etter dette :p

Dont shoot me if I'm wrong but if I have say 3 feet of 2" piping, blocked off. I put on the stock turbo and charges up to 9psi. Then I take a bigger turbo and charge up to 9psi. Where is the difference? Nowhere. It is the same amount of space, so unless I am increasing the pressure, the turbo can't put in more air without putting more pressure on it as well.

9psi is 9psi no matter what turbo you are using. And also I still say the stock ECU should be able to cope with fuel-cut boost level and a tad above without going lean, mine is running rich no, just by the sound of it, I would bet maybe around 11 AFR, I will know exactly when I get my paycheck the 10th, ordering a wideband and gauge.

As for the CFM, it CAN put out more, but it doesn't have to. Linked to the PSI I tell it to go to. If a turbo can blow 300CFM as an example, it charges to 6psi. Now a bigger turbo can do 1200CFM, giving up to 24psi. But if the wastegate opens at 6psi, the turbo slows down so the CFM is only 300, but because of the size of the turbo compared to the other, the blades go slower and still put out the same amount of air.

Lenke til kommentar

Nei, det er ukorrekt.

 

Tilstandslikningen for en ideell gass: p*V = C*T

 

Omformulert for å finne T:

T= (p*V)/C

 

T=temperatur p=trykk, V=volum, C= gasskonstant

 

Bedre turbo som gir mer trykk, vil føre at p øker, når p øker, øker også T.

 

Intercooler er der for en grunn... nemlig: å kjøle ned den komprimerte varmere luften.

Endret av Greddi
Lenke til kommentar

Nei, for det han mente var at det ikke var en statisk faktor, altså at temperaturen senker seg grunnet oppgraderinger, eller at turboen er mer effektiv. Om du lader 0,9 med to ulike turboer, og den ene går kaldere enn den andre, så må lufta presses sammen mer for å få det trykket du skal ha. Og sålenge intercooleren kan kjøle ned såpass så går det fint.

 

Jeg tenker på det som en statisk faktor i dette tilfelle, temperatur er X uansett, og volumet er volumet av rør pluss volumet som motoren kan suge inn * omdreininger på motoren, som er statisk på et satt turtall.

Lenke til kommentar

Altså. Jeg er alkoholpåvirket, men det virker som du ikke skjønte hva jeg mente med forrige innlegg.

 

Har du samme volum (bestemmes av rørene)

Hiver du på trykk (bestemmes av turbo)

så øker temperaturen på gassen.

 

Temperatur er ikke statisk og vil variere, turbo øker temperaturene pga den setter lufta på trykk. Det spiller ingen rolle om turbo er liten eller stor. presser turboen 0.9 bar, så er den 0.9 bar uansett type turbo. Temperaturen bestemmes ikke av størrelsen på turbinen eller designet. Men hva den dytter ut i den andre enden av huset. Intercooler er den eneste tingen som overfører energi fra trykket luft ut til omgivelsene utenfor systemet. Større oppraderte IC, (eller andre design på IC-kjernen) har mulighet til å overføre mer energi fra trykkluften menes. But thats it! Turbo kjøler ikke ned lufta.

 

Jeg tenker på det som en statisk faktor i dette tilfelle, temperatur er X uansett, og volumet er volumet av rør pluss volumet som motoren kan suge inn * omdreininger på motoren, som er statisk på et satt turtall.

Har lest gjennon denne quoten flere ganger...

og jeg forstår ennå ikke, dessverre... Hva var poenget?

Lenke til kommentar

Turbo kjøler ikke ned, les på nytt! Turbo varmer opp lufta (en av grunnene til å ha en IC på). En større, nyere og mer effektiv turbo går ikke like varm som den gamle, dermed blir det ikke like mye temperatur på lufta.

 

Og om du har lavere temperatur så må du ha mer luft inn i samme området for å få samme trykk, siden luftpartiklene er trykket mer sammen?

Lenke til kommentar

Det er ikke turboens størrelse eller design som avgjør temperaturen. Det er trykket. Luft blir varmere når det komprimeres, men luft under et visst trykk vil ha samme temperatur uavhengig av hva som satte den under trykk.

 

Det kan kanskje være at en stor turbo vil avgi litt mindre friksjonsvarme på grunn av lavere RPM, men det er sannsynligvis snakk om neglisjerbare forskjeller.

Lenke til kommentar

Turbo i seg selv påfører ikke energi i lufta slik at temperaturen går opp. Den påføre lufta trykk p slik at T øker, siden V og C ikke endres. En større (eller nyere) turbo vil ikke hjelpe på temperaturen til å gå ned desverre. Vesentlig forskjell. Selv om en større turbo snurre rundt i en lavere hastighet, så vil trykket fortsatt vil bli det samme, pga wastegaten.

 

T= (p*V)/C

 

For at T skal gå ned, men ha samme p og V. Så må C økes. Og dette økes ved å kjøle ned lufta med IC, slik at mol antallet pr Kubikk blir større.

 

(C= mol*gasskonstant)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...