Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om det er store firehjulstrekkere du ser på (pickuper, Land Cruiser, Pajero etc.) er det vekslingsspak for firehjulsdrift og lavgir. Ofte har du tre valg: 2H, 4H og 4L. De to første er høygir (dvs. vanlig giring) i to- og firehjulsdrift, mens den siste er firehjulsdrift med lavgir (lavere utveksling).

Lenke til kommentar

Moro kommer over 5000 rpm. :)

 

Og det er sånn det skal være i sportsbiler. Sperre på 5500 hører hjemme i familiebiler.

I beg to differ. Morroa i min begynner fra 2-3k.

 

Flott bein du har Amberlamps! :D

post-91749-0-53964100-1343997143_thumb.jpg

Haha, må jo la jentene få kjøre

Haha, nei..^^

 

Morroa starter når bilen bruker over 1.5 på mila!

Denne mannen snakker sannhet. Her er et bilde fra sommerens roadtrip, toppen av Passo dello Stelvio:

376723_10150935160821082_919709215_n.jpg

Tett etterfulgt av..

319349_10150935158916082_2126963345_n.jpgSuger med viskosevifte!

 

 

Fullt album for de som er interessert og har fjesbok:

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Moro kommer over 5000 rpm. :)

 

Og det er sånn det skal være i sportsbiler. Sperre på 5500 hører hjemme i familiebiler.

I beg to differ. Morroa i min begynner fra 2-3k.

 

Flott bein du har Amberlamps! :D

post-91749-0-53964100-1343997143_thumb.jpg

Haha, må jo la jentene få kjøre

Haha, nei..^^

 

Morroa starter når bilen bruker over 1.5 på mila!

Denne mannen snakker sannhet. Her er et bilde fra sommerens roadtrip, toppen av Passo dello Stelvio:

376723_10150935160821082_919709215_n.jpg

Tett etterfulgt av..

319349_10150935158916082_2126963345_n.jpgSuger med viskosevifte!

 

 

Fullt album for de som er interessert og har fjesbok: https://www.facebook...29631081&type=3

 

Konge bildeserie! Så gjennom hele! Det hadde vært noe å være med på en gang

Lenke til kommentar

Hva ligger pris på slik tur?

Jeg har alltid drømt om slik roadtrip

Med bensinpenger til min tørste bil (~6500), rett i overkant av 10k norske totalt for to uker med telting. Det inkluderer ~1700kr til ringlaps og annet som du sikkert kan klare deg uten. Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Om man har to meter 2-toms rør, og to turboer, en liten, og en stor.

 

Man plugger ene sia av røret og setter den lille turboen til å ladde 1 bar. Da er det volumet av røret som er fylt opp, og komprimert, så man har litt mer luft enn ved atmosfærisk trykk (dobbelt så mye?).

 

Om man setter den store turboen, som kan flytte mye mer luft, til å lade 1 bar, da er det forsatt nøyaktig like mye luft inni røret, MEN, den store turboen har større blader og kan dermed snurre saktere for å gi like mye trykk og mengde luft, right?

Lenke til kommentar

Om man har to meter 2-toms rør, og to turboer, en liten, og en stor.

 

Man plugger ene sia av røret og setter den lille turboen til å ladde 1 bar. Da er det volumet av røret som er fylt opp, og komprimert, så man har litt mer luft enn ved atmosfærisk trykk (dobbelt så mye?).

 

Om man setter den store turboen, som kan flytte mye mer luft, til å lade 1 bar, da er det forsatt nøyaktig like mye luft inni røret, MEN, den store turboen har større blader og kan dermed snurre saktere for å gi like mye trykk og mengde luft, right?

 

Er det tvilling eller sekvensiell oppsett du har tenkt deg?

Lenke til kommentar

Hvordan er det å få utbetalt cash money fra forsikringsselskapet?

 

Jeg har en pitteliten bulk fra en annen bil (han har tatt på seg skaden) som er takstert til 7k kroner hos Møller. Denne får jeg fikset selv for 2k. Hvordan går jeg frem med dette? Kan jeg bare si til mitt forsikringsselskap at jeg ikke har reparert bilen, men fått en takst som jeg vil ha utbetalt?

Lenke til kommentar

Om man har to meter 2-toms rør, og to turboer, en liten, og en stor.

 

Man plugger ene sia av røret og setter den lille turboen til å ladde 1 bar. Da er det volumet av røret som er fylt opp, og komprimert, så man har litt mer luft enn ved atmosfærisk trykk (dobbelt så mye?).

 

Om man setter den store turboen, som kan flytte mye mer luft, til å lade 1 bar, da er det forsatt nøyaktig like mye luft inni røret, MEN, den store turboen har større blader og kan dermed snurre saktere for å gi like mye trykk og mengde luft, right?

 

Er det tvilling eller sekvensiell oppsett du har tenkt deg?

Jeg tenker ikke twins i det hele tatt. Jeg tenker som så:

 

Jeg har en så og så stor turbo nå, som kan lade maks 0,9. Om jeg kjøper meg en turbo som kan lade opp til 2, så skal fortsatt AFR være det samme sålenge jeg lader 0,9 som idag, selvom turbo er større, Selvom turboen kan dytte mer luft betyr ikke det at dengjør det, sidne wastegaten eksisterer.

Lenke til kommentar

Ikke twins? A-ha! du skal bare ha en turbo. Av en eller annen grunn trodde jeg at du skulle bruke begge samtidig på bilen din :p

 

Men for å svare på spørsmålet ditt, ja det er korrekt antakelse. Eneste forskjellen mellom liten og stor turbo er spool-up tiden. Liten turbo er kjappere enn en stor. (Bare for å si det mest opplagde)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...