Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virket som at den ls frz'en skulle brukes som showcase bil/på vei så tenkte kanskje noen av de som mente bilen er perfekt ut fra fabrikken kanskje kom til og reise litt på øyebrynene (Mener også selv at til gatebruk er det for langt og putte i amrikansk v8'er, vil si tilogmed 2jz er litt for drøyt/respektløst til ingeniørene til gjøre på en gatekjørt bil.)

 

 

Men i hver eneste annen setting :) , turbo+ls+brz/gt86=win, forstår ikke hvorfor folk hater v8'ere så mye i drifting når det er den billigste/arguably beste/desidert mest driftsikre løsningen, er jo akkurat som i de fleste andre bilsporter, hvor de har hatt allt mulig av kuriositeter under panseret til de fant ut hva som var mest optimalt. (selvom jeg synes det er bra det ikke BARE er v8'ere der.)

Lenke til kommentar

Jo, du kan så visst få mer moment uten å få mer hester. Hvordan har det seg ellers at en amerikaner med 150hk har 400nm, mens en tilsvarende europeisk motor har 250hk og 350nm?

 

Og forsåvidt, jeg trenger ikke bevise noe, for det er bare å google EJ20T fra Subaru. 200hk, 260nm. 2-liters boxermotor.

 

Du kan få masse newton ganske lavt med en tidlig spoolende turbo, uten å få masse mer hester, du bare begrenser turbotrykksmengden. Selvfølgelig kommer hestene tidligere da, men poenget her var jo en motor som fikk det senere, men hadde mer moment, og dermed en turbo.

Lenke til kommentar

Øker du Nm så vil du øke HP på samme bil. Det et ikke diskutabelt en gang. Det er en formel med tre variabler: Nm, HP og RPM. Og den formelen er lik enten det er en skipsmotor på 25liter og 400rpm, en amerikansk v8, en 2.0l turbo, eller en 1,3l wankel. Jeg har linket den et par sider bak her.

 

Det du nevner med 150hk og 400Nm er fordi motoren ikke varver over 4000rpm.

 

Om du tar hvilken som helst motor, og gir den mer Nm, så vil du samtidig øke HP, siden HP er en fuksjon av Nm og RPM.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man vil ikke ha turbolag fordi det gir en kjip kjøreopplevelse og i det hele tatt gjør bilen vanskelig å håndtere - spesielt for folk som ikke er vant til det. Kan du tenke deg hva som skjer når herr uerfaren 18-åring plutselig får turbotrykk ved 4500 o/min og momentet som går til bakhjulene går fra 200 til 400 på et øyeblikk? Det samme gjelder forsåvidt for folk som er flinke til å kjøre bi. Turbolag gjør det vanskeligere å kontrollere bilens karakter ved hjelp av gassen.

 

Jeg vet ikke med deg, men jeg har ikke opplevd noe drastisk turbolagg på de nyere turbobilene jeg har prøvd. Vil nok tro at ingenøren hos toybaru hadde tatt høyde for å få til minst mulig lagg i det turboen hadde begynt å spole seg opp om de skulle laget en værstingutgave av denne bilen for markedet.

 

Hvem og hvor er det skrevet at denne bilen her ikke kunne leveres med 2 motorvalg? Dagens 2.0 og 2.0/2.2l med en liten snurre?

 

Hadde toybaru kommet med en pressemelding om at de nå lanserer en værstingutgave av GT86'en og dette hadde vært noe i denne duren som skrevet under hadde jeg ikke nølt et sekund med å handle.

GT86-R med

2.0/2.2 turbo (250-300hk)

225/40-17/18(Gateslicks?) og andre felger.

TDR sitt leppekitt i fra fabrikk av, eventuelt noe eget for "R"-versionen.

+ andre småting som rett og slett er med på å øke "SPORT" følelsen i Sportsbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker spesielt den biten hvor Chrysler skylder på asfalt og feillast som stor del av problemet. Fantastisk.

 

Ser for meg dette i instruksjonsboka i typisk amerikansk EULA-stil:

"Gratulerer med denne bilen, men du må gjøre sånn og sånn, og laste sånn og sånn for at den skal være trygg under kjøring. Ikke finn på å kjøre under forhold som gjør at du kan velte eller rive dekket av felgen. Chrysler frasier seg ethvert ansvar ved feillasting eller kjøring under feil forhold. Ved å kjøre denne bilen aksepterer du disse betingelsene"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...