Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Facelifted A3? Akkurat denne gang er en ny VAG-modell faktisk nyere enn noen gang før - MQB, lissm.

 

Tja, kommer anpå øynene som ser. Jeg ser bare facelifta modeller fra Volkswagen Group, siden alle bygger på gammel design fremfor å lage noe nytt. Tenkte det samme da jeg så Golf 7...

 

Koser meg ekstra når jeg ser merker som tør litt mer, f.eks det som kommer fra PSA..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs hva du mener med gammel design. Ja, Audi A3 ser ut som alle andre Audier utvendig, men den er helt ny under skallet. Golf 7 vil bli likeså (fortsatt presentasjonsdato mot slutten av september?).

 

Når det gjelder PSA, er de litt omvendt. Peugeot 208, f. eks. ser helt ny og fresh ut, men har faktisk en del 207-komponenter under karosseriet. De har vel blant annet nøyaktig samme akselavstand, tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har for mye følelser i bildet for jeg er sånn som forelsker meg i biler: RCZ og DS3 er to gode eksempler, men jeg kan jo ikke kjøre rundt i fremmedmerker og bli henvist til p-plassene lengst vekk fra kontorinngangen heller :(

 

Jeg kjenner ikke lanseringsplanene til Golf så godt, så det kan jeg ikke svare på. Det kommer masse info og bilder snart, men jeg kan ikke bekrefte når. Noen av oss har dog sett bilen ved flere anledninger allerede, noen heldige allerede i fjor (men den er ikke i Norge ennå).

Lenke til kommentar

Hvor dumt er det å kjøpe splitter ny bil som førstegangs :?

 

Er jo hovedsakelig ikke så økonomisk og kjøpe splitter ny bil i utgangspunktet. da biler gjerne faller MYE i pris iløpet av 2-3 år.

 

 

Edit: eksempel på bil som har falt over 100 000,- i pris på 3 år/90 000km

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=35545665

Endret av Mr. Primera
Lenke til kommentar

Forrige bil jeg kjøpte kostet 450,000 helt ny , jeg har hatt den i 2 år og 8 måneder. Den gikk innbytte i dag (man får rundt 30,000 til 50,000 mindre i innbytte en ved salg selv) for 260,000.

 

Bil er tapsprosjekt hvis man liker nye biler, er aldri økonomisk fornuftig .

Bli spennende å se hva den nye bilen vil koste meg (2012 Audi A6 sedan).

 

På den positive siden, sparer penger etter jeg sparket kjerringen ut :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tycks om varis leppekittet til gt86'en da?

378343_10151959977670058_1616690592_n.jpg

Hjertet hoppet over to tre slag da jeg først så det, selv om jeg ikke kommer på hvor det er jeg får assosiasjoner fra,370z? R35? supra?!?? Ser hakeslippende rått ut uansett, DA mangler han bare litt mer power. (Og annen spoiler, burde sette på en som ligner på supraspoilern men som følger linjene på brz'en)

Lenke til kommentar

Ikke enig om motorkraften. Testen gir 6, jeg ville gitt maks 4.

 

Det er kun snakk om når kreftene kommer ser jeg. De kommer på 7.000rpm. Subaru's turbomotorer har maks hestekrefter på 6000rpm, ikke så mye forskjell. De har også mye mer newton, over et MYE bredere bånd (ja, her kommer det mest latterlige jeg har hørt: 200nm (ergo ingenting) fra 6400 til 6600rpm).

En større turbo ville gitt mer lag, men senere kraft, lengre brukbart register, men ikke nødvendigvis mer kraft. De som ikke vet det burde gå å legge seg.

Lenke til kommentar

Hele greia med Toybaru-en er jo at den ikke skal være overmotorisert. Tror designeren ble sitert på noe slikt som at det er føreren som skal være helten, ikke bilen, det er da det er best å kjøre.

MX5 kom jo med 1,6 og 1,8 sugemotor, på toppen 150hk. Men likevell morsom bil.

Både effekt og register er nok nøye gjennomtenkt av designerne, og treffer nok der den er ment å treffe.

Om man vil ha mer, finnes det andre og angt bedre alternativer så vidt jeg veit?

Lenke til kommentar

En større turbo ville gitt mer lag, men senere kraft, lengre brukbart register, men ikke nødvendigvis mer kraft. De som ikke vet det burde gå å legge seg.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor "lag" er et argument imot turbo på en bil med 2,0 liter og rundt 200-250HK. Siste jeg kjørte med et sånt oppsett var Golf V gti med 200hk, kan ikke si sen respons\lag var noe man la merke til der, kreftene er jo dessuten der hele veien fra 1500rpm til 6500rpm.

 

Når det er sagt er jeg enig i at sugemotorer har sin sjarm og er morsomme, savner min Gti 16v som først våknet etter 4000rpm og holdt på til 7300-7500rpm :love:

Endret av trra
Lenke til kommentar

Tydeligvis ikke lenge man skal måtte vente etter lansering før noen riser opp en stakkars doning.

Synes nå det er verre at folk allerede holder på og skal slippe LS-er neddi dem

http://www.ft86club....ead.php?t=12155

 

Og varis karbonkittet ser nå minst like orginalt ut som TRD leppekittet til toyota som i mine øyne ser endra mindre smakfullt ut.

2012-Toyota-GT-86-TRD-Front-Angle-Picture.jpg

 

Edit: har loket rundt på motorunderforumet på ft86club.com

ogvirker som om 164hp/185nm er roughly gjennomsnittstallene folk får når de tester han stock på rulle og gjennomsnittlig gain for innsatsfilter er 5hp, ny eksos fra header, 8-10hp gain avhengig av merke, da har du roughly 180/200 og litt grommere lyd, dette er minimum av trim på denne bilen i mine øyne :p

 

Varmer hjertet mitt og se at så jævlig mange tuningselvskap utvikler aftermarket deler, bolt-on turbokits, kompressorkit, eksosmanifolder, carbon driveshafts, clutcher girkasser osv. kan få han ganske grom allerede uten og måtte prøve/faile/maskinere ting selv.

Endret av Mr. Primera
Lenke til kommentar

Ikke enig om motorkraften. Testen gir 6, jeg ville gitt maks 4.

 

Det er kun snakk om når kreftene kommer ser jeg. De kommer på 7.000rpm. Subaru's turbomotorer har maks hestekrefter på 6000rpm, ikke så mye forskjell. De har også mye mer newton, over et MYE bredere bånd (ja, her kommer det mest latterlige jeg har hørt: 200nm (ergo ingenting) fra 6400 til 6600rpm).

En større turbo ville gitt mer lag, men senere kraft, lengre brukbart register, men ikke nødvendigvis mer kraft. De som ikke vet det burde gå å legge seg.

 

Svarer på denne istedenfor på alle.

 

For det første: Har du prøvd? Dette er ikke ment som kritikk, men mer som ren opplysning. Hva som står i papirene og hvordan noe oppleves er ofte to vidt forskjellige ting. Jeg har kjørt biler med turbomotorer på 200 hester som føles mye slappere enn denne av diverse grunner.

 

Man vil ikke ha turbolag fordi det gir en kjip kjøreopplevelse og i det hele tatt gjør bilen vanskelig å håndtere - spesielt for folk som ikke er vant til det. Kan du tenke deg hva som skjer når herr uerfaren 18-åring plutselig får turbotrykk ved 4500 o/min og momentet som går til bakhjulene går fra 200 til 400 på et øyeblikk? Det samme gjelder forsåvidt for folk som er flinke til å kjøre bi. Turbolag gjør det vanskeligere å kontrollere bilens karakter ved hjelp av gassen.

 

Og som vi har diskutert tidligere (men som du fortsatt ikke ser ut til å ha forstått): Man kan ikke bare gi den mer dreiemoment på høyt turtall. Da ville den automatisk fått mer krefter også, og denne bilen ville ikke vært det samme som den er nå med 300-350 hester.

 

Når det gjelder konkurrenter, så må man jo se på bilen opp mot dagens marked. Å sammenligne med biler som gikk ut av produksjon for over ti år siden blir litt feil.

 

Med tanke på prisen er det få biler som matcher i mine øyne. MX-5 er den nærmeste og tøffeste konkurrenten (da med toliteren på160 hester), men også BMW Z4 20i og SLK 200 kan sees på som konkurrenter. Hvis du bare vil ha en coupé som ser kul ut, men ikke bryr deg like mye om kjøreopplevelsen, er nok både Peugeot RCZ og Audi TT på mange måter bedre valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...