Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-QjT4b9

Og dermed - turbo på BRZ-motoren (aka turbomotoren fra Legacy i BRZ) og sperre på 7000 o/min vil gi såpass mye hester at det blir snakk om en helt annen bil.

 

Ser ikke problemet med dette, er jo allerede en lav, brei, stiv liten sak, ville heller hatt en BRZ med 300hp og sperre på 7000 enn en hachiruko med de samme numrene.

Mer effekt ---> høyere trykk---> større turbo ---> mer lagg ---> mindre morro.

=hele poenget med diskusjonen, som har med at man med større turbo får kreftene senere i registeret, dermed mer tilsvarende til gamle AE86, en turtallsmaskin. Ikke nødvendigvis mindre moro. Hvem bruker de 2000 første RPMene uansett såfremst de ikke kjører oljebrenner med campingvogn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke problemet med dette, er jo allerede en lav, brei, stiv liten sak, ville heller hatt en BRZ med 300hp og sperre på 7000 enn en hachiruko med de samme numrene.

Mer effekt ---> høyere trykk---> større turbo ---> mer lagg ---> mindre morro.

 

Hvem er det som sier at det må et høyt trykk og stor snurre på BRZ'en for å få til 300hp?

 

Jeg vil tro at en turbomata BRZ/GT86 ikke hadde ladet stort over 0.4 nettopp for å ha minimalt med turbolagg. Jeg vil nok tro at det og hadde blitt gjort noe mer enn bare å sette på en turbo for å få den opp til 300hp

Lenke til kommentar

Kjipe gamle gubber som soter motorer bruker de 2000 første RPM'ene :p Moro og godlyd kommer over 3000 :p

 

De kan legge til 50 hk med turbo/kompressor før motoren må åpnes, gi meg 2 sek så skal jeg se om jeg finner hvor jeg så det

 

EDIT: Se her ja.. Svaret på øverste kommentaren her

Endret av TMK9C
Lenke til kommentar

Hvor moroa starter kommer vel helt an på hvor langt/stort turtallsregister du har, så det er vel noe dere kan diskutere i uendelighet :p

 

Men så har du jo mange biler hvor moroa aldri starter. Finnes alt for mange av dem for tiden..

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Har du råd til å ta opp bil-lån på en bil til 450k har du råd til 600 og, selv om det blir noen år før bilen blir i mitt pris-leie. Synes bare 200hp er for slapt originalt, greit for litt ekstra moro i en jobb/hjem bil men i en fullblods sportsbil som GT86/BRZ er synes jeg det høres litt tafatt ut, får liksom ikke skikkelig sommerfugler i magen på rettstrekkene iallefall, noe jeg forventer dagen jeg punger ut en halv mill på bil.

Lenke til kommentar

For 450k er det nok mange andre biler som står høyere på lista enn en "Litt-friskere-enn-naboen-sin-kjedelige-prius" bil.

 

For all del, om jeg i senere tid skulle slumpe over en GT86/BRZ til en overkommelig og mer fornuftig pris skal man ikke se bort i fra det at dette er noe jeg handler, men en ting er sikkert og det er at jeg skal ihvertfall ha 50hk til.

 

Tenkte å høre med toyota her lokalt om prøvekjøring av bilen før jeg gjør opp min mening, men tviler sterkt på det at den er så veldig mye mer spennende å gjøre enn den tvangsfora Hiroshima-raketten jeg har i dag. (323 gtx med en plass mellom 170-190hk)

Lenke til kommentar

Har du råd til å ta opp bil-lån på en bil til 450k har du råd til 600 og, selv om det blir noen år før bilen blir i mitt pris-leie. Synes bare 200hp er for slapt originalt, greit for litt ekstra moro i en jobb/hjem bil men i en fullblods sportsbil som GT86/BRZ er synes jeg det høres litt tafatt ut, får liksom ikke skikkelig sommerfugler i magen på rettstrekkene iallefall, noe jeg forventer dagen jeg punger ut en halv mill på bil.

 

Nja. Har råd til er én ting. Vil ta seg råd til er en annen ting. Personlig tror jeg nok det går en (reell eller ikke) grense på en halv million for mange.

 

Det drar ikke fletta av noen på rettstrekkene heller, men hvis det er det du er ute etter, så er ikke GT86/BRZ bilen du leiter etter uansett.

 

For 450k er det nok mange andre biler som står høyere på lista enn en "Litt-friskere-enn-naboen-sin-kjedelige-prius" bil.

 

For all del, om jeg i senere tid skulle slumpe over en GT86/BRZ til en overkommelig og mer fornuftig pris skal man ikke se bort i fra det at dette er noe jeg handler, men en ting er sikkert og det er at jeg skal ihvertfall ha 50hk til.

 

Tenkte å høre med toyota her lokalt om prøvekjøring av bilen før jeg gjør opp min mening, men tviler sterkt på det at den er så veldig mye mer spennende å gjøre enn den tvangsfora Hiroshima-raketten jeg har i dag. (323 gtx med en plass mellom 170-190hk)

 

Den eneste bilen jeg kommer på med like mye morofaktor og bakhjulsdrift til under halvmillionen er MX5 med toliter.

 

Og det blir litt feil å sammenligne den med en gammel bil med nesten like mye hester og 3-400 kilo mindre vekt. En 323 GTX er nok mye morsommere på mange måter, men det er også en gammel og umoderne bil. Det blir å sammenligne epler og nøtter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...