Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

At den har maks effekt høyt oppe betyr ikke nødvendigvis høy effekt, men mer dreiemoment på høyere turtall betyr automatisk mer effekt. Det er det ikke mulig å komme unna.

 

Og når man vil ha en bil med mer moment på lavere turtall, så vil man naturligvis også få høyere moment på høyt turtall også - og dermed mer effekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QjT4b9

At den har maks effekt høyt oppe betyr ikke nødvendigvis høy effekt, men mer dreiemoment på høyere turtall betyr automatisk mer effekt. Det er det ikke mulig å komme unna.

 

Og når man vil ha en bil med mer moment på lavere turtall, så vil man naturligvis også få høyere moment på høyt turtall også - og dermed mer effekt.

Moment er ikke lik effekt. Long stroked, square, big bore, sier det deg noe?

Lenke til kommentar

Moment er så absolutt ikke lik effekt, men de kan ikke eksistere uten hverandre, ingen HK ingen NM, ingen NM ingen HK....

 

Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you

 

En wankel feks kan ha masse effekt, men momentet blir ikke veldig høyt alltid, eller hva, Jakke ?

Lenke til kommentar

Moment er ikke lik effekt. Long stroked, square, big bore, sier det deg noe?

Nei, men direkte avhenging:

- POWER (the rate of doing WORK) is dependent on TORQUE and RPM.

- TORQUE and RPM are the MEASURED quantities of engine output.

- POWER is CALCULATED from torque and RPM, by the following equation:

 

HP = Torque x RPM ÷ 5252

 

http://www.epi-eng.com/piston_engine_technology/power_and_torque.htm

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter litt søking ser det ut som om alt håp ikke er ute selv om man kjøper en før det har kommet noe værstingutgave.

 

Både toyota sine egne trimmere (TRD planlegger å gi ut et 50hp kompressor kit samt HKS som i tillegg til bolt on 50hp kompressorkit har lagd racingkit med smidd innmat, ny innssug/eksosmanifold++ som skal gi 394hp)

 

Synes det mest kurante for lommeboka høres ut som grovere eksos, luftfilter og street kompressor kit, og siden TRD selv lager kompressorkit for man kanskje godkjent det relativt lett og?

 

Kilder:

http://auto-week.com/toyota-plans-a-gt-86-supercharged-with-over-250-hp.html

http://toyobaru.net/forums/f34/gt86-frs-hks-supercharger-kit-1041/

Lenke til kommentar

Det er alltid morsomt når folk er veldig sikre på ting som er feil...

Med tanke på hvor mye bro-science som er ute å går på bilforum er det ikke så veldig rart. Men Nm/HP er forståelig at folk bommer på, siden det ikke er så åpenbar som mye annet.

 

Men lav NM krever høy RPM for å få høy HP (feks Honda sine F20C motorer, og Wankel)

og høy NM kan ha lav RPM og gi høy HP (diesel)

Lenke til kommentar

Evt høy nm og lav hp og idiotisk dårlig utnyttelse av volum (store amerikanske V8'ere)

 

EDIT: Jeg tviler på at det bare er å slippe turbomotor fra en legacy oppi en BRZ da jeg leste noe om at subaru hadde redesignet hele motorinnfestingen og bunnpannen etc for å få senket motoren enda lavere for lavest mulig tyngtepunkt.

 

Grunnen til at de ikke leveres med turbo er at bilen er bygd for motoren, og for kjørbarhet og det vil en turbo ødelegge iflg ingeniørene.

 

Kun 150 av de 200 hestene kommer til hjulene visstnok.. Men det virker som det holder ?

Men det skal gå an å få en kvassere kam til motoren som option fra fabrikk som flytter sperra og gir litt mer power.

Er diskutert i det vide og det brede på IDCN ;)

Endret av TMK9C
Lenke til kommentar

Og dermed - turbo på BRZ-motoren (aka turbomotoren fra Legacy i BRZ) og sperre på 7000 o/min vil gi såpass mye hester at det blir snakk om en helt annen bil.

 

Ser ikke problemet med dette, er jo allerede en lav, brei, stiv liten sak, ville heller hatt en BRZ med 300hp og sperre på 7000 enn en hachiruko med de samme numrene.

Lenke til kommentar

EDIT: Jeg tviler på at det bare er å slippe turbomotor fra en legacy oppi en BRZ da jeg leste noe om at subaru hadde redesignet hele motorinnfestingen og bunnpannen etc for å få senket motoren enda lavere for lavest mulig tyngtepunkt.

 

Grunnen til at de ikke leveres med turbo er at bilen er bygd for motoren, og for kjørbarhet og det vil en turbo ødelegge iflg ingeniørene.

 

Kun 150 av de 200 hestene kommer til hjulene visstnok.. Men det virker som det holder ?

Men det skal gå an å få en kvassere kam til motoren som option fra fabrikk som flytter sperra og gir litt mer power.

Er diskutert i det vide og det brede på IDCN ;)

 

Ja. Har hørt diverse ting om dette, jeg også. Var ikke på introduksjonen, så har ikke fått snakket med noen ingeniører om dette selv.

 

Jeg syns et drivverkstap på 25 prosent høres litt mye ut på en bakhjulsdreven bil, men jeg vet ikke. Uansett er min mening at det holder i massevis for gatekjøring. Snakker man om en banebil, så blir selvfølgelig historien en helt anne.

 

Ser ikke problemet med dette, er jo allerede en lav, brei, stiv liten sak, ville heller hatt en BRZ med 300hp og sperre på 7000 enn en hachiruko med de samme numrene.

 

Joda. Det hadde helt sikker vært morsomt, men da ville den blitt en god del dyrere (mye dyrere i Norge) og muligens også for rask til å kunne utnyttes på offentlig vei.

 

Og du må huske på at dette er en bil som hvem som helst kan kjøpe og kjøre. Den er livlig nok som det er med 200 hester. Jeg veit ikke om jeg ville plassert en uerfaren sjåfør i en GT86/BRZ med 300 hester...

Lenke til kommentar

EDIT: Jeg tviler på at det bare er å slippe turbomotor fra en legacy oppi en BRZ da jeg leste noe om at subaru hadde redesignet hele motorinnfestingen og bunnpannen etc for å få senket motoren enda lavere for lavest mulig tyngtepunkt.

 

Grunnen til at de ikke leveres med turbo er at bilen er bygd for motoren, og for kjørbarhet og det vil en turbo ødelegge iflg ingeniørene.

 

Kun 150 av de 200 hestene kommer til hjulene visstnok.. Men det virker som det holder ?

Men det skal gå an å få en kvassere kam til motoren som option fra fabrikk som flytter sperra og gir litt mer power.

Er diskutert i det vide og det brede på IDCN ;)

 

Ja. Har hørt diverse ting om dette, jeg også. Var ikke på introduksjonen, så har ikke fått snakket med noen ingeniører om dette selv.

 

Jeg syns et drivverkstap på 25 prosent høres litt mye ut på en bakhjulsdreven bil, men jeg vet ikke. Uansett er min mening at det holder i massevis for gatekjøring. Snakker man om en banebil, så blir selvfølgelig historien en helt anne.

 

 

Jeg har heller ikke snakket med ingeniørene, men er utrolig hva man kan se av intervjuer på youtube.

De intervjuet blant annet en av hovedingeniørene, en gammel japanertype som fortalte nøyaktig hva bilen gikk ut på etc.

 

Det er også videoer av bilen benket på youtube, samt jeg har lest mye om den i saker rundt om kring.

Jalopnik har også mye bra lesestoff.

Lenke til kommentar

Og dermed - turbo på BRZ-motoren (aka turbomotoren fra Legacy i BRZ) og sperre på 7000 o/min vil gi såpass mye hester at det blir snakk om en helt annen bil.

 

Ser ikke problemet med dette, er jo allerede en lav, brei, stiv liten sak, ville heller hatt en BRZ med 300hp og sperre på 7000 enn en hachiruko med de samme numrene.

Mer effekt ---> høyere trykk---> større turbo ---> mer lagg ---> mindre morro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...