Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det konseptet er jo fem år gammelt. FT-HS. Og jeg syns den er steintøff.

 

Og en Toyota på 6-serie-plattform kan jo bli spennende. Men da bør Toyota klare å lette 6eren en del - den er lovlig tung som den er ...

Endret av OML/Skavold
Lenke til kommentar

Tee-zee: Hvorfor er alle så opphengt i hk? Har du sett hvor lite newton det er i den? DET synes jeg var dårlig utnytta, sikkert en square motor, men fortsatt. En turbo kunne gitt mer newton, det er det jeg savner.

 

Men da hadde du ikke fått den samme turtallsvilligheten. Se på Legacy-motoren du dro frem som eksempel. Den har makseffekt på 5600 o/min, mens BRZ/GT86 har makseffekt ved 7000 o/min.

 

Jeg er veldig for turbomaskiner i vanlige biler. Fantastisk deilig å flyte på dreiemoment når man kjører litt roligere. Men GT86 er ikke laget for det. Den er laget for at det skal være morsomt, og da mener hvertfall jeg at man må ha en turtallsmaskin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Tee-zee: Hvorfor er alle så opphengt i hk? Har du sett hvor lite newton det er i den? DET synes jeg var dårlig utnytta, sikkert en square motor, men fortsatt. En turbo kunne gitt mer newton, det er det jeg savner.

 

Men da hadde du ikke fått den samme turtallsvilligheten. Se på Legacy-motoren du dro frem som eksempel. Den har makseffekt på 5600 o/min, mens BRZ/GT86 har makseffekt ved 7000 o/min.

 

Jeg er veldig for turbomaskiner i vanlige biler. Fantastisk deilig å flyte på dreiemoment når man kjører litt roligere. Men GT86 er ikke laget for det. Den er laget for at det skal være morsomt, og da mener hvertfall jeg at man må ha en turtallsmaskin.

At den har makseffekt på 5600 betyr ikke at kurven faller så brått etterpå heller.

Lenke til kommentar

Boxermotorene er turtallsvillige som bare fy.. 2,5 literen min med snurre drar som bare faen fra 3000 til sperra når trykket passerer 0,5 bar og bare hopper opp til 1,45..

Det er morro det..

 

N/A imprezaen min på 2 liter / 125 hk likte seg best over 4000 rpm og dro helt opp til sperra.. Dødsmorsom bil på vinteren

Lenke til kommentar

Jeg quoter meg selv med en utheving av det du tydeligvis ikke fikk med deg..

Det har noe med holdbarhet å gjøre, men er ikke noe problem å få flyttet sperra... Iallefall ikke den elektroniske til subaru... Er en omprogrammering av hjernen det, så har man mer effekt, bedre turtallskurve og en sperre som er flyttet =)

Lenke til kommentar

Er du sikker på at turboen på den motoren klarer å flytte så mye mer luft, da?

 

Og hvis denne motoren skal, som så mange skriker etter, ned i BRZ, må jo også holdbarheten være like god. At et garasjeprosjekt raser etter 10 000 kilometer er noe annet enn om en standardmotor gjør det.

 

Og hvis du mot formodning hadde fått en flat momentkurve til 6500-7000 o/min og god nok holdbarhet, så snakker vi fort om en motor som yter 350-400 hester. Da blir det plutselig en helt annen bil - spesielt her i Norge. Jeg sier ikke at akkurat det ikke ville vært morsomt på sin egen måte, men dette er ikke en sånn bil.

 

Dette er, på mange måter i likhet med MX-5, en bil som er bygget for å være morsom på veien. Og for at det skal være morsomt på veien, så må du nærme deg noen av grensene uten at du risikerer livet til alle i mils omkrets.

 

Derfor står jeg fortsatt på at sugemotoren på 200 hester faktisk er noe i nærheten av den perfekte motoren i den bilen.

 

Og før du er uenig: Har du prøvd?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt noe imot hva som er best for BRZ, jeg bare forteller deg hva jeg vet om boxermotorer.

 

Subaru har brukt samme motor i flere biler i mange år, du fant akkurat samme motoren i Forester XT som du gjorde i en WRX, Legacy 2,0 turbo etc.. Med noe variasjoner i turbo og ecu mapping

Husker ikke helt hva WRX'n lader orginalt, men tror det er 0,8 og de har ikke noe problemer med å skru den opp i 1,2 ;)

 

Skal også nevnes at min forester har en 2,5 liters sti motor som lader 1,4 bar som gir meg 400 hk på hjulene og 650 nm. Usikker på hvor i registeret de hestene ligger, men den drar gjevnt og trutt opp til sperra... Hvor hestene og NM'ene peaker skal jeg få benket en gang jeg har tid og råd :p

Endret av TMK9C
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

At den har maks effekt høyt oppe betyr IKKE at den må ha 350-400hk, det er bare tull. En større turbo f.eks spooler tregere, dermed kommer makseffekten senere, men det betyr ikke at den MÅ ladde 1,5 bar. Og turboen på Legacy-motoren er ikke nødvendigvis så liten, uten å ha sett den. For alt jeg vet er det twinturbo.

Lenke til kommentar

Vi snakket vel tross alt om BRZ/GT86 hele veien (jeg gjorde hvertfall det).

 

At det er mulig å hente ut en haug er det jo ingen som har nektet for. Men det skal være både brukbart, holdbart og passe til bilen det sitter i. :)

 

jeg snakket ikke om brz, var noen som dro inn en legacymotor, og jeg snakket om den ;)

 

Legacyen er en EJ20T motor, singelturbo. Mulig den er twinscroll, men kun en turbo. Kommer vel an på hvilken årsmodell man snakker om.

 

Den er ikke store greia i forhold til hva jeg har på min bil..

 

Men større turbo blir bare senere spoolup.

 

Min går ganske sent opp til 0,5 bar, også tar den bare av og hopper omtrent videre til 1,4 ish

 

Filmet trykkmåleren litt uti denne filmen i fjerdegir tror jeg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Det jeg mener er at om turboen er større så spooler den senere, men det betyr ikke at du MÅ ha 400hk, du kan fint lade 0,6 å ha 200hk, men effektkurven øker saktere.

Lenke til kommentar

Ja, jeg motsa deg ikke, virket det sånn ?

Er helt enig i det du sier.

 

Jeg kan skru ned min til 0,5 bar, da har jeg ca 200 hk på hjulene, og en gjevn effekt når den treffer 0,5 bar.

 

Jeg er overrasket over hvor fort min turbo spooler i forhold til størrelsen på den :p Men i forhold til mindre turboer så leverer den over et bredere register

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...