Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Synd at jeg ikke finner Lotus Elise i forsikringskalkulatorene, kan ikke være så galne priser mtp. rundt 160hk og et lavt antall biler i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Høyt forbruk? :tease:

Har hørt noe om at automatkassene ikke er sterke/gode nok for dreiemomentet, men ellers er det vel mye av det vanlig feilen slike eldre biler sliter med.

Sikkert noen som har noe bedre svar, ellers så kan du jo alltid høre på offroad.no .

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Noen som vet hvor lenge en flatspot kan ta å slite bort fra et dekk?

Denne artikkelen har en del om temaet: http://www.tirerack....e.jsp?techid=42

Skal vi tro den som har skrevet artikkelen, så går flatspots bort etter "a couple of miles".

Edit: Ser nå at jeg kanskje mistolket flatspoten du har fått, du har vel kanskje hatt en hard oppbremsing eller lignende?

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Tahoe er noe av det mest solide jeg noen gang har eid og kjørt, man kan selvfølgelig være uheldig men generelt sett så lever amerikanske biler mye lenger en vanlige biler (bare å se på statistikken i f.eks Norge).

Masse kraft, du sitter høyt oppe, god plass, rett og slett fine biler :)

Men jeg ville nå uansett bil som ikke er under fem år bedt kjøper om å kjøre den inn til et verksted for kontroll (ikke EU kontroll) så ting kommer frem.

Dieselpumper på enkelte modeller har vært et problem ja, men med den alderen og kjørelengden så er den sikkert byttet eller har den "gode" utgaven.

Lenke til kommentar

Hadde du diesel eller bensin? Leser flere steder at folk får forbruket med på 1.2-1.3 med pen kjøring, det er ikke så alt for mye mer enn hva Passaten min bruker :p

Edit: Hvordan er det med rust på disse? Og kom det en facelift rundt 2000-tallet?

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hadde du diesel eller bensin? Leser flere steder at folk får forbruket med på 1.2-1.3 med pen kjøring, det er ikke så alt for mye mer enn hva Passaten min bruker :p

Edit: Hvordan er det med rust på disse? Og kom det en facelift rundt 2000-tallet?

Sikkert fullt mulig å få den ned til 1.2-1.3 på en fin sommerdag med dekk med lav rullemotstand, høyt trykk og ingen passasjerer.

Kjører du mye kortere tur i byen og på vinterstid, skal du ikke se bortifra tall opp mot 2.0l/mil

Edit: Og ja, det kom en ny Tahoe i 2000, men det var ikke en facelift.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Tahoe er noe av det mest solide jeg noen gang har eid og kjørt, man kan selvfølgelig være uheldig men generelt sett så lever amerikanske biler mye lenger en vanlige biler (bare å se på statistikken i f.eks Norge).

Har du noen statistikk(link)? At amerikanske biler i Norge har høy levealder, tror jeg er pga det høye antalle med veteranbiler. Disse kjøres lite og sjeldent på vinteren. Itilleg blir det jo import mange gamle biler fra Usa iforhold til andre billand.

BTW, noen som vet hva DPS olje er på bil? Selv tenker jeg på diffolje, men er usikker....

Endret av trra
Lenke til kommentar

Hadde en direktelink til ssb men finner ikke igjen, så legger bare en jeg fant ved søking

Stor forskjell i levealder

Samtidig som SSB har sett på gjennomsnittsalderen på biler, har de også sett på hvor lang levealder forskjellige merker har. Oversikten avslører at det er til dels enorme forskjeller på levealderen. Oversikten viser at Kia og Skoda kommer dårligst ut på levealder, med en snittalder på 12,9 år.

Aller best ut kommer Chevrolet med 23,2 år - men bak dette tallet ligger det en ikke ubetydelig andel eldre veteranbiler. Volvo og Mercedes kommer hakk i hel med henholdsvis 22 og 22,2 år i gjennomsnittlig alder for en vraket bil.

http://www.nettavisen.no/motor/article3131369.ece

Endret av AllFather
Lenke til kommentar

Aller best ut kommer Chevrolet med 23,2 år - men bak dette tallet ligger det en ikke ubetydelig andel eldre veteranbiler. Volvo og Mercedes kommer hakk i hel med henholdsvis 22 og 22,2 år i gjennomsnittlig alder for en vraket bil.[

Er det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha trållet gjennom finn.no noen ganger. Mange herlige klassikse biler der ute, mye amerikansk blant de!

Og noe helt annet, men likevel relevant ... Kjørte den "gamle" E18(nye ble åpnet i Juni) mellom Langangen-Sky(Larvik) idag, møte to biler på en drøy mil! Herlig å kjøre der med kosebilen når man har veien for seg selv.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Sikkert fullt mulig å få den ned til 1.2-1.3 på en fin sommerdag med dekk med lav rullemotstand, høyt trykk og ingen passasjerer.

Kjører du mye kortere tur i byen og på vinterstid, skal du ikke se bortifra tall opp mot 2.0l/mil

Edit: Og ja, det kom en ny Tahoe i 2000, men det var ikke en facelift.

Vet du hva forskjellen på den nye og den gamle er da?

Tenker ikke så mye over hvor mye bensin bilen min bruker, jeg går mer opp i at jeg skal ha en praktisk og god bil.

Ligger du på 1 med passaten?!?! Nå ligger jeg nærmere 0.6, og det er uten å kjøre fint...

Ja, rundt der. 0.8/9 på langkjøring - 1.2ish på vanlig kjøring. Nå har du også feil motor så :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Vet du hva forskjellen på den nye og den gamle er da?

Tenker ikke så mye over hvor mye bensin bilen min bruker, jeg går mer opp i at jeg skal ha en praktisk og god bil.

Kort forklart av Wiki:

Other than the Tahoe Limited Edition, the vehicle was redesigned for the 2000 model year on the new GMT800 platform, still shared with the full-sized pickups. Two new engines replaced the old 5.7 L (350 cu in) small-block V8, and while both were smaller, both produced more power. The manual transmission was dropped, leaving only the automatic transmission.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Tahoe

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor lenge en flatspot kan ta å slite bort fra et dekk?

Denne artikkelen har en del om temaet: http://www.tirerack....e.jsp?techid=42

Skal vi tro den som har skrevet artikkelen, så går flatspots bort etter "a couple of miles".

Edit: Ser nå at jeg kanskje mistolket flatspoten du har fått, du har vel kanskje hatt en hard oppbremsing eller lignende?

Stod på stive hjul ett par meter ja. Var en foran meg som fant ut at det åt det var lurt å vente med å bremse opp for en feiebil til han måtte bråbremse, og jeg så ikke den lille feiebilen gjennom den store varebilen jeg lå bak.. Var snakk om cm mellom ekstralyktene mine og ræva hans :S

Lenke til kommentar

Møtte på en mann ved et fotgjengerfelt i Grimstad som stod og vinket med et kamera, trodde først han bare skulle over veien, men han fortsatte og vinke. Kjørte inn på Shell like ved og til begges overraskelse var det visst hans første bil jeg nå eier. Han var visstnok på ferie i Grimstad og hadde helt tilfeldig lagt merke til meg kjøre forbi. Artige saker. :wee:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Stod på stive hjul ett par meter ja. Var en foran meg som fant ut at det åt det var lurt å vente med å bremse opp for en feiebil til han måtte bråbremse, og jeg så ikke den lille feiebilen gjennom den store varebilen jeg lå bak.. Var snakk om cm mellom ekstralyktene mine og ræva hans :S

I verste fall må de byttes, men du kan stikke innom ei dekksjappe å få de til å se på det og eventuelt skrelle de ned slik de blir like og runde.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Møtte på en mann ved et fotgjengerfelt i Grimstad som stod og vinket med et kamera, trodde først han bare skulle over veien, men han fortsatte og vinke. Kjørte inn på Shell like ved og til begges overraskelse var det visst hans første bil jeg nå eier. Han var visstnok på ferie i Grimstad og hadde helt tilfeldig lagt merke til meg kjøre forbi. Artige saker. :wee:

Sånt er litt gøy. Hvis noen hadde vinka med et kamera eller ville hatt meg til å stoppe på en annen måte så hadde jeg hatt mine bange anelser om ett eller annet forsøk på å ta bilen eller meg..

Leter desperat etter Audi'en fattern hadde da jeg var barn - DC 21213. Hadde blitt glad for å finne den, men den sjansen er tynn..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...