Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Det er flere ganger jeg har beregnet masse tid, og likevel har jeg såvidt rukket det pga uforutsette hinder. At bikkja har diare og driter på gulvet kan jeg ikke forutse, ei heller at han spyr. Jeg kan ikke forutse møtet jeg aldri fikk beskjed om, eller de endrede vaktskiftene som ingen nevnte til meg. Skjedd flere ganger. Dog bor jeg så nært at for meg er det ikke et problem. Men for andre... At det i det heletatt selges biler med under 100-110hk er meg uforståelig, iallefall de som har null moment heller. For annet enn å dure i hva en storkaren/bestemora/øvelseskjøreren foran deg bestemmer, det kan du ikke. Et fint eksempel er jo som 92-96 Corolla 1.3, 86k, kompis skulle kjøre forbi en anna bil, det tok vel grove 20 sekunder før han kunne legge seg inn. Han brukte hele strekka, og den var LANG. Hadde den forbikjøringen vært tryggere med 110hk? Ja.

 

Selvfølgelig er det alltid risiko, det er risiko å bare gå ut å starte bilen, det kan bli brann. Det er risiko å ta på seg skoene, det kan være en giftig edderkopp i dem. Alt er farlig. Men ligger man bak en i 70 i 80-sona, og ikke har krefter til å kjøre forbi, ja vel. Men de som ligger bak to biler og blir mer og mer irritert, og til slutt slenger seg ut i sin Jensemannbil med 90hk. To biler på ei strekke. Der er risikoen enda høyere. Du er vel også kjent med fenomenet at når en bil legger seg ut så er de bak VELDIG snar til å tette luka, som at DET skulle få dem raskere fram? Ergo så er det en vei som skal gå for bilen som kjører forbi, og det er FORBI. Kommer det en bil da ligger dine hender i reaksjonsevnen til bilrekka på sida av deg, som skal bremse og gi deg plass. Og da skal EN og EN bil bremse til det blir en luke.

 

Hadde 1.4 TSI til VW vært standardmålet for motorer, og prisen vært lik en 86hk sak, så hadde det vært tryggere for hvermansen å kjøre.

 

@trra:

 

Ser også at du kjører biler med over 100hk, ene langt over vil jeg tro (Jaguaren). Sier du med det at såfremst vi ikke tjener nok så fortjener vi ikke å komme oss frem like raskt og effektivt som deg?

Endret av Jakke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde 1.4 TSI til VW vært standardmålet for motorer, og prisen vært lik en 86hk sak, så hadde det vært tryggere for hvermansen å kjøre.

 

Nei, farten hadde økt og forbikjøringene hadde blitt enda farligere når de først går galt.

At bikkje de får diare er ditt problem, ingen som tvinger deg til å ha det, ei eller at jobben din er dårlig organisert.

 

Resten av innlegget ditt bærer preg av lite kunnskaper om hva som gjør bilkjøring farlig, du sier jo rett ut at det er den bak rattet som er problemet, noe som er riktig, men allikevel fokuserer du på bilen sin motor :wee:

Endret av trra
Lenke til kommentar

Hadde 1.4 TSI til VW vært standardmålet for motorer, og prisen vært lik en 86hk sak, så hadde det vært tryggere for hvermansen å kjøre.

 

Nei, farten hadde økt og forbikjøringene hadde blitt enda farligere når de først går galt.

 

Resten av innlegget ditt bærer preg av lite kunnskaper om hva som gjør bilkjøring farlig, du sier jo rett ut at det er den bak rattet som er problemet, noe som er riktig, men allikevel fokuserer du på bilen sin motor :wee:

Farten i seg selv hadde ikke økt. Hvorfor skulle den det? Det er ingenting som tilsier at farten skal øke generelt når man får mer kraft tilgjengelig. Og forøvrig, så kommer jeg meg fint opp i 140 på motorveien med en 1.4 Corolla. Det tar bare JÆVLIG lang tid. Så jeg kan svinkjøre også, bare forholdene ligger til rette for det.

 

Den som er bak rattet ville nødvendigvis ikke kjørt fortere av en bil som KAN kjøre fortere, men forbikjøringer, aksellerasjon ut av kryss ol. ville vært raskere og mer effektivt. Eller er du en av dem som mener at skal du kjøre forbi noen, så er det viktigere å ligge 100% i fartsgrensa, enn å komme seg forbi raskere og tryggere?

Lenke til kommentar

Eller er du en av dem som mener at skal du kjøre forbi noen, så er det viktigere å ligge 100% i fartsgrensa, enn å komme seg forbi raskere og tryggere?

 

Jeg er en av de få som har innsettt at å kjøre forbi i 99% av tilfellene ikke er verdt det, har enda til gode å oppleve noen særlig tap eller besparelse som er verdt risikoen. Ofte skal bilen foran deg enn annen vei, tar av ved neste rundkjøring eller man får en anledning til å kjøre forbi tryggere 2 minutter senere.

 

Du sier mye flotte ting om fordelene, men har ingenting å backe det opp med. Hvilke seriøse rapporter her i verden argumenterer for at større motor gir mindre ulykker?

Lenke til kommentar

Hvilke rapporter sier at mindre motor gir mindre ulykker? Tror ikke det jeg heller nei. At airbagger, setebelter, ABS og alt det gir mindre ulykker? Klart.

 

Vet du hvor gammel bruksbilen min er? 24 år. Hadde jeg hatt noe nyere om jeg hadde hatt råd? Ja, det hadde jeg. Men ikke til hvilken som helst pris.

Lenke til kommentar

Det er noen som gidder å løfte fingeren, men problemet er at det tar tid og er vanskelig å flytte fjell med teskje.

 

Ja, har du?

Ikke i det store og det hele. Men disk opp med tallene du kom fram til da.

Mine tall talte mot dine utsagn i det fleste tilfellene.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Ikke i det store og det hele. Men disk opp med tallene du kom fram til da.

Mine tall talte mot dine utsagn i det fleste tilfellene.

 

Polo TSI 90hk, (priser ferdig med nødvendiger som lakk og v.dekk) ca 220.000, ca 45.000 i reg.avgift = 20%

Polo TDI 90hk, 230.000, ca 33.000 i regavgift =15%

 

Golf TSI 105hk, 280.000, 65.000 i regavgift = 23%

Golf TDI 105hk, Det samme = 23% regavgift

 

Passat TSI 122hk, 360.000, 97.000 regavgift = 27%

Passat TDI 140hk, 380.000, 107.000 regavgift = 30%

 

Caravelle TDI 140hk, 7 seter, ca 630.000, 255.000 regavgift = 41%

 

Når det gjelder Caravelle syns jeg avgiftsystemet slår feil ut, ser ikke poenget med at denne skal ha 150.000 mer i avgifter enn en Passat. 130.000 i avgifter hadde vært mer naturlig i mine øyne.

 

Bruker man mer penger på ekstrautstyr synker selvsagt regavgiften prosentvis iforhold til totalpris.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Hvilke rapporter sier at mindre motor gir mindre ulykker? Tror ikke det jeg heller nei. At airbagger, setebelter, ABS og alt det gir mindre ulykker? Klart.

 

Vet du hvor gammel bruksbilen min er? 24 år. Hadde jeg hatt noe nyere om jeg hadde hatt råd? Ja, det hadde jeg. Men ikke til hvilken som helst pris.

 

Usa har på tross av sine lave avgifter, bedre veier og nyere biler med kraftigere motorere ikke mindre dødsfall\ubetydelig mindre enn Norge i trafikken ifrohold til befolkning og kjørte km. Å ha en 24 år gammel bil kontra en som er 14 år er ikke så veldig stor forskjell kostnadmessig annet enn innkjøpet, da drivstoff, årsavgift og forsikring(ansvar regner jeg med på såpass gammelt) koster det samme.

 

Har man det trangt må man selvsagt priotere, men selv et land som Sverige har kun 1 år nyere biler i snitt, så hva som vil utgjøre den store forskjellen sikkerhetsmessig på en 23 år eller 24 år gammel bil lurer jeg veldig på.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Polo TSI 90hk, (priser ferdig med nødvendiger som lakk og v.dekk) ca 220.000, ca 45.000 i reg.avgift = 20%.

Vist en polo med 90hk koster 220.000 før import til Norge så er nok disse regnestykkene her feil.

Untitled-1.jpg

 

Jeg skjønner at 220k så er alt av avgifter alt regnet inn i prisen, med unntak av registrerings avgiftene. Men skal man regne hvor mye % man betaler i avgifter for man ta med mva-avgiftene og.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Polo TSI 90hk, (priser ferdig med nødvendiger som lakk og v.dekk) ca 220.000, ca 45.000 i reg.avgift = 20%.

Vist en polo med 90hk koster 220.000 før import til Norge så er nok disse regnestykkene her feil.

......

 

Derimot skjønner jeg og at 220k så er alt av avgifter alt regnet inn i prisen, med unntak av registrerings avgiftene.

Uansett så skal man regne hvor mye % man betaler i avgifter for man ta med mva-avgiftene og.

 

Må du ha det inn med teskje? 220.000 er ink 45.00 regavgifter, dvs 20% av total pris! Vanskelig å forstå?

 

Moms er ingen særavgift for bil, den betaler du uansett hva du kjøper stort sett, selv i Sverige.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Polo TSI 90hk, (priser ferdig med nødvendiger som lakk og v.dekk) ca 220.000, ca 45.000 i reg.avgift = 20%.

Vist en polo med 90hk koster 220.000 før import til Norge så er nok disse regnestykkene her feil.

......

 

Derimot skjønner jeg og at 220k så er alt av avgifter alt regnet inn i prisen, med unntak av registrerings avgiftene.

Uansett så skal man regne hvor mye % man betaler i avgifter for man ta med mva-avgiftene og.

 

Må du ha det inn med teskje? 220.000 er ink 45.00 regavgifter, dvs 20% av total pris! Vanskelig å forstå?

 

Moms er ingen særavgift for bil, den betaler du uansett hva du kjøper stort sett, selv i Sverige.

Beklager at jeg trodde at du skrev prisen på bil og at dette utgjorde 45k mer i prisen. Beklager at jeg trodde at du selv kunne se at jeg kanskje hadde missforstått. Også beklager at jeg må ha inn alt med teskje.

Men fortsatt så er det mye man betaler til staten for å kunne kjøpe seg en nyere og finere bil uansett hvordan du vrir og vender på dette.

Det skal godt gjøres og betale under 100k til statskassa for den bilen der. Du kan selv tenke deg hvor mye mer aktuelt det hadde vært for hvermannsen om den bilen hadde kostet 50k mindre fordi man roet ned på avgiftene på nyere, sikrere og mer miljøvennlige biler.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Beklager at jeg trodde at du skrev prisen på bil og at dette utgjorde 45k mer i prisen. Beklager at jeg ikke trodde at du selv kunne se at jeg kanskje hadde missforstått. Også beklager at jeg må ha inn alt med teskje.

Men fortsatt så er det mye man betaler til staten for å kunne kjøpe seg en nyere og finere bil uansett hvordan du vrir og vender på dette.

Det skal godt gjøres og betale under 100k til statskassa for den bilen der. Du kan selv tenke deg hvor mye mer aktuelt det hadde vært for hvermannsen om den bilen hadde kostet 50k mindre fordi man roet ned på avgiftene på nyere, sikrere og mer miljøvennlige biler.

 

Når du uttaler deg så skråsikkert om avgiftene trodde jeg du hadde satt deg inn i saken, men jeg forventer tydeligvis for mye :nei:

 

Du kommer godt under 100K i avgifter\moms på en Polo, ca 80.000K med moms, men som nevnt er ikke moms en spesiel avgift for bil.

 

Importere man en bil som Polo gjennom et importfirma med 5 års garanti sparer man fort 30k, så vi betaler mye for at møller skal selge biler også.

 

Sverige som kun har moms på bil har kun 1 år nyere biler enn Norge, så voldsomt forskjell utgjør tydeligvis ikke prisnivået for folkets valg av bil.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Du kommer godt under 100K i avgifter\moms på en Polo, ca 80.000K med moms, men som nevnt er ikke moms en spesiel avgift for bil.

80k i avgifter er fortsatt latterlig mye for så lite bil som den poloen er.

 

Importere man en bil som Polo gjennom et importfirma med 5 års garanti sparer man fort 30k, så vi betaler mye for at møller skal selge biler også.

Det er mange faktorer som spiller inn på akkurat det, så det er ikke garrantert at man sparer så mye. Men på et generelt grunnlag så har det alltid vært billigere å handle bil via en importør eller importere selv så spørsmålet er heller; Hvorfor er det ikke flere som gjør dette da?

 

Sverige som kun har moms på bil har kun 1 år nyere biler enn Norge, så voldsomt forskjell utgjør tydeligvis ikke prisnivået for folkets valg av bil.

Kilde?

Jeg vet at flere svensker jeg har vært borti har både eldre og nyere biler enn oss i Norge. Men jeg har tilgode å oppleve en 20 år gammel nordmann i en flunk ny V70, noe jeg flere ganger har opplevd med svenskene.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

80k er mye ja, men det er allikevel 45K som utgjør regavgifter, momsen betaler du i andre land også, hvor mye varierer selvsagt utifra kurser og moms nivå osv.

 

At man ikke velger å importere via firma kan være at man ikke vil selge bil privat og velger å ta innbytte. Itilleg er det mer praktisk å ha kjøpt en bil lokalt når feil oppstår. Blir vel litt som kjøp av varer på nett kontra butikk, mange er villig til å betale for å servicen og lettere retur muligheter osv. En polo i Norge har 90 hk & 5gir, mens en importert via dinbilpartner har 105hk & 6 gir, så forskjellen er større enn 30k om man regner på de ekstra avgiftene.

 

Denne er fra 2007, Norge 10.2 år, Sverige 9.3 år i snittalder. Har sett nyere tall, men fant ikke nå!

Endret av trra
Lenke til kommentar

Du kan selv tenke deg hvor mye mer aktuelt det hadde vært for hvermannsen om den bilen hadde kostet 50k mindre fordi man roet ned på avgiftene på nyere, sikrere og mer miljøvennlige biler.

 

Nei det kan man ikke ha noe av vettu, da kollapser "fellesskapet".

 

Jeg sitter bare her og klør meg i hodet over at folk faktisk gjør alt de kan for å forsvare høye bilavgifter.

Helt utrolig. De samme folka her hadde sikkert påstått at kringkastningsavgiften er en flott avgift også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk lyst til å restaurere en (amerikansk) muskelbil jeg. Type Mustang eller Challenger for eksempel. Bare for morroskyld, og noe jeg kan holde på med i flere år framover. Men hvor kan jeg skaffe meg en slik til en ikke alt for dyr penge da? Hadde et mål om å få skilter på den også til slutt. Kikka veldig kjapt på finn uten å finne noe. Målet var liksom i utgangspunktet under 20 000,- for bilen. Er dette helt urealistisk? Skal jo restaurere så.. Men ja, så lite rust som mulig er jo en fordel, samt helst ikke store skader på hele driten kanskje. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...