Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

 

Problemet er jo at folk som faktisk lever 100% produktive liv heller ikke har råd til trygge og gode biler.

 

Hva legger du i et produktivt liv? En trygg bil(5stjerners NCAP) som passer for en familie på 4 "koster ikke mer" enn 260-270K ny. En trygg bil for en singel person koster ca 200k ny. Klart du ikke får noen fett motor, men en trygg bil er ikke avhengig av det ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Produktiv liv er vel en som faktisk jobber, og ikke går på NAV.

200.000 kroner er fryktelig mye for en som har minstelønn og eier eller leier leilighet. Og det er mange som er i denne situasjonen, og dermed må kjøre rund i vrak fra begynnelsen av 90-tallet.

 

Spesielt når man tenker på at av de 200.000kr så er sikkert 50% avgifter.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Produktiv liv er vel en som faktisk jobber, og ikke går på NAV.

200.000 kroner er fryktelig mye for en som har minstelønn og eier eller leier leilighet. Og det er mange som er i denne situasjonen, og dermed må kjøre rund i vrak fra begynnelsen av 90-tallet.

 

Spesielt når man tenker på at av de 200.000kr så er sikkert 50% avgifter.

 

50%?????

 

En bil til 200K har typisk 15-20% "bilavgifter", dog ikke medregnet moms, den betaler du nesten uansett hva du kjøper. Med moms ca 30-35%.

 

Minstelønn har vi ikke i Norge, du mener kanskje de med lavest lønn? Er det virkelig noen land hvor personer med lav lønn har det så mye bedre enn Norge og har råd til en ny bil, leilighet og helsetjenester?

Endret av trra
Lenke til kommentar

Minstelønn har vi ikke i Norge, du mener kanskje de med lavest lønn? Er det virkelig noen land hvor personer med lav lønn har det så mye bedre enn Norge og har råd til en ny bil, leilighet og helsetjenester?

 

Det er ikke lovfestet minstelønn nei, men det blir fortsatt praktisert når tariffavtale er i bruk.

Og ja, folk som jobber i de fleste land i europa har akkurat like god råd til bil og leilighet som oss, forskjellen er at det ikke er så attraktivt å være arbeidsledig i de landene. Folk må slutte å tro at det å eie bil å leilighet er noe bare nordmenn har råd til.

 

Når jeg har betalt alle leveutgiftene mine her i USA (leilighet, bil, mat, helseforsikring osv) så utgjør det ca 5000kr i måneden. Det vil si at for å sitte igjen med like mye penger til overs som jeg hadde når alle regningene var betalt når jeg jobbet i norge, (1000-1500kr) så hadde jeg ikke trengt å tjene mer enn 6000-6500kr i måneden, noe som ikke er noe stort problem i hvilken som helst jobb her borte.

Endret av Apox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke lovfestet minstelønn nei, men det blir fortsatt praktisert når tariffavtale er i bruk.

Og ja, folk som jobber i de fleste land i europa har akkurat like god råd til bil og leilighet som oss, forskjellen er at det ikke er så attraktivt å være arbeidsledig i de landene. Folk må slutte å tro at det å eie bil å leilighet er noe bare nordmenn har råd til.

 

Så nå har de plutselig bare like god råd og ikke bedre? Hvor er du det du vil hen med det? At vi har det like bra i Norge selv med høyere avgifter? At det ikke er like attrakivt å være arbeidsledig i andre land viser bare hvor bra vi har det. Er det bra at folk i andre land som ikke får seg jobb har det vanskeligere enn de som ikke får seg jobb i Norge?

Endret av trra
Lenke til kommentar

De har like god råd, men kjører nyere biler, som var hele poenget med denne diskusjonen. Jeg må nesten spørre deg det samme, hvor vil du hen annet enn å være uenig i alt som blir sagt?

 

Edit: Men la oss være enige i å være uenig. Du synes norge er topp og har ingenting i mot å betale det staten vil du skal betale, og jeg har flytta fra avgiftene og stortrives i USA. Ferdig diskusjon for min del.

 

Tilbake til topic så er dette litt av en SUV:

Hør lyden på 2:04 :eek: Endret av Apox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jøss, makan til frekke og nedlatende kommentarer man skal tåle fra tilfeldige folk... rapportert.

 

Med 50% så tok jeg utgangspunkt i at man lett kan finne vanlige biler til 200.000kr som koster 100.000kr i sverige, og da gikk jeg ut ifra at den ekstra kostnaden i norge er avgifter.

 

Men hvis jeg er kunnskapsløs og dum fordi jeg bomma med 10% så må du gjerne bevise at jeg tok feil så skal jeg ta det til etteretning. Hvis ikke så ser jeg bare på dette som den typiske hersketeknikken folk som støtter avgiftspartiet bruker, der de prøver å få deg til å virke dum og verdiløs fordi du er uenig i avgiftene.

Endret av Apox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og en bil med motor nok til å faktisk kunne kjøre forbi (ergo en 90hk Corolla, nope) er mye tryggere enn en du ikke klarer å kjøre forbi med. Hvorfor? Fordi jo lengre tid du bruker på forbikjøringen, jo større er risken for at du får motgående trafikk.

 

Og det er ikke så mange plasser i Norge du kan kjøre forbi på en strekke rett etter en annen strekke som en bil med mer motor hadde kommet seg forbi. I lofoten er det iallefall ikke det, og ikke på E6 sørover til Trøndelag heller.

Endret av Jakke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Norge starter Ford Focus på 226k. Det er en grei bil til en liten familie med høyt sikkerhetsnivå. Tyskerne kjøper den samme bilen til hundre tusen..

 

 

Nettopp. Jeg kan skjønne grunnen til at muskebiler med V8 og 450hk har høyere avgifter i Norge enn i andre land, selv om det er jævlig kjipt for oss bilinteresserte, og selv om de er latterlige høye (man snakker jo 6-7 ganger prisen i andre land i mange tilfeller).

 

Hva jeg og mange andre ikke finner oss i derimot er at bilavgifter er skyhøye for normale familiebiler som blir brukt som et trygt og nødvendig fremkomstmiddel og ikke et dyrt leketøy.

 

Det morsomme er at man har mange måter å bedre sikkerheten til folk på veiene, men de som blir gjennomført er pussig nok de som øker inntjeningen til staten, og de som ikke blir gjennomført er de som koster penger. Alt handler egentlig om å tjene penger, men det skyldes på sikkerhet når det blir gjennomført.

 

Staten Tjener penger på:

Flere kontroller

Flere fotobokser

Lavere fartsgrenser (lettere å få tatt noen i en fartsovertredelse)

 

Staten taper penger på:

Lavere avgifter på nyere biler

Nyere og bedre veier

 

Uansett, jeg er lei av å syte over dette om og om igjen i denne tråden, så jeg skal prøve å slutte.. Det irriterer meg bare at det faktisk finnes folk som synes bilavgiftene i dette landet er helt greie. Man kan begynne å lure.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Jakke: er det liksom folkerett å ha en bil med stor motor så man kan kjøre fort forbi?

Altså, kjører man en bil med nokså liten motor er det ikke verre at man må finne seg i at man ikke kan kjøre forbi hvor som helst, og heller beregne litt ekstra tid.

 

 

Ellers er denne diskusjonen preget av synsing og idiotiske utspill. Når noen klarer å lire av seg at staten tjener penger på lavere fartsgrenser - i.e. folk bruker mer tid på veien og dermed mindre tid til jobb eller andre ting som gir inntekter i form av skatter og avgifter - så den biten tjener de ikke på.

Utslippene synker, noe som både staten og alle bilister tjener på.

Jeg vet dog ikke hvordan sluttsummen på dette blir - men setter ikke bare sort-hvitt. Man kan fortsette en stund til med hvilke direkte og indirekte konsekvenser lavere fartsgrenser har, men det er helt på jordet å påstå at de tjener mer penger på det fordi flere blir tatt i fartskontroll. Dummeste jeg har hørt på lenge, og inntektene fra fartskontroller er så enormt minimale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så bra for deg da... Patetisk hvordan noen debattanter ikke klarer å holde seg for gode for spydigheter og personangrep.

 

Jeg er en idiot som mener lavere fartsgrenser fører til at flere får bøter, men du er selfølgelig helt ved din rette som mener at staten og bilister tjener på lavere utslipp. Da er det vel ikke mer å diskutere da.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Har du regnet på dette eller?

 

Ja, har du?

 

I Norge starter Ford Focus på 226k. Det er en grei bil til en liten familie med høyt sikkerhetsnivå. Tyskerne kjøper den samme bilen til hundre tusen..

 

Og du tror hele prisforskjellen kommer av avgifter på bilen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jøss, makan til frekke og nedlatende kommentarer man skal tåle fra tilfeldige folk... rapportert.

 

Med 50% så tok jeg utgangspunkt i at man lett kan finne vanlige biler til 200.000kr som koster 100.000kr i sverige, og da gikk jeg ut ifra at den ekstra kostnaden i norge er avgifter.

 

Men hvis jeg er kunnskapsløs og dum fordi jeg bomma med 10% så må du gjerne bevise at jeg tok feil så skal jeg ta det til etteretning. Hvis ikke så ser jeg bare på dette som den typiske hersketeknikken folk som støtter avgiftspartiet bruker, der de prøver å få deg til å virke dum og verdiløs fordi du er uenig i avgiftene.

 

Haha, tåler ikke å høre kritikk, men det er kjempe moro å slenge dritt om folkevalgte, jaja ...

 

Det er lett å eller ta utgangspunkt i noe istedenfor å undersøke en sak selv, du er kanskje vant til at andre gjør jobben for deg eller bare slenger du deg på det vanlige hylekoret?

 

Å bevise det? Gå inn på en prisliste og se hvor mye avgifter en Focus eller golf har på en standard motor (100-120hk). Regner med at du klarer det selv, såpass tro har jeg på deg ;)

 

 

Og en bil med motor nok til å faktisk kunne kjøre forbi (ergo en 90hk Corolla, nope) er mye tryggere enn en du ikke klarer å kjøre forbi med. Hvorfor? Fordi jo lengre tid du bruker på forbikjøringen, jo større er risken for at du får motgående trafikk.

 

Ja, folk er villig til å ofre livet sitt for å komme 2-5min fortere frem på en lengre strekke, på korte kjøreturere er forbikjøring bortkastet, men klart om 10 sekunder er verdt å ofre livet for ... Skjønner ikke hva problemet til folk er, har man et så lite spennede liv at man må kjøre forbi ved hver eneste anledning eller er det et markeringsbehov?

Endret av trra
Lenke til kommentar

Haha, tåler ikke å høre kritikk, men det er kjempe moro å slenge dritt om folkevalgte, jaja ...

 

Det er forskjell på kritikk og drittslenging, det burde du vel ha kontroll på før du kaller andre kunnskapsløse, dumme og fjols.

 

Nei jeg gidder ikke prøve å bevise noe, om jeg bomma med 10% så får det være så. 40% avgifter er fortsatt et latterlig tall.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på kritikk og drittslenging, det burde du vel ha kontroll på før du kaller andre kunnskapsløse, dumme og fjols.

 

Nei jeg gidder ikke prøve å bevise noe, om jeg bomma med 10% så får det være så. 40% avgifter er fortsatt et latterlig tall.

 

Full kontroll.

 

10%? Du bommet med 30-35%, kanskje 25% om jeg er snill, men er det så nøye, 30-35% er jo så liten forskjell.

Lenke til kommentar

Jøss, makan til frekke og nedlatende kommentarer man skal tåle fra tilfeldige folk... rapportert.

 

Med 50% så tok jeg utgangspunkt i at man lett kan finne vanlige biler til 200.000kr som koster 100.000kr i sverige, og da gikk jeg ut ifra at den ekstra kostnaden i norge er avgifter.

 

Men hvis jeg er kunnskapsløs og dum fordi jeg bomma med 10% så må du gjerne bevise at jeg tok feil så skal jeg ta det til etteretning. Hvis ikke så ser jeg bare på dette som den typiske hersketeknikken folk som støtter avgiftspartiet bruker, der de prøver å få deg til å virke dum og verdiløs fordi du er uenig i avgiftene.

 

Haha, tåler ikke å høre kritikk, men det er kjempe moro å slenge dritt om folkevalgte, jaja ...

 

Det er lett å eller ta utgangspunkt i noe istedenfor å undersøke en sak selv, du er kanskje vant til at andre gjør jobben for deg eller bare slenger du deg på det vanlige hylekoret?

 

Å bevise det? Gå inn på en prisliste og se hvor mye avgifter en Focus eller golf har på en standard motor (100-120hk). Regner med at du klarer det selv, såpass tro har jeg på deg ;)

 

 

Og en bil med motor nok til å faktisk kunne kjøre forbi (ergo en 90hk Corolla, nope) er mye tryggere enn en du ikke klarer å kjøre forbi med. Hvorfor? Fordi jo lengre tid du bruker på forbikjøringen, jo større er risken for at du får motgående trafikk.

 

Ja, folk er villig til å ofre livet sitt for å komme 2-5min fortere frem på en lengre strekke, på korte kjøreturere er forbikjøring bortkastet, men klart om 10 sekunder er verdt å ofre livet for ... Skjønner ikke hva problemet til folk er, har man et så lite spennede liv at man må kjøre forbi ved hver eneste anledning eller er det et markeringsbehov?

2-5 minutter kan være forskjellen på en fødsel i en 89 Honda Accord eller i ei sykeseng. Det kan være forskjellen på om poden kommer seg på fotballkampen i tide. Det kan være forskjellen på om man rekker jobben eller ikke.

 

Ingenting kan planlegges perfekt. Å ha en steindø bil fordi Jensemann mener ingen andre enn de rike fortjener noe, er bare enda en faktor som kan fint ødelegge en og flere allerede skadeskutte dager.

 

Og om det er å risikere livet, så må du være dårlig å kjøre bil, for det kan fint gjøres uten risiko såfremst man har vett, vet man har kraft nok/strekke nok. Sistnevnte er det lite av i Norge. Og det er også lite av førstnevnte... Merkelig.

Lenke til kommentar

Argumentet med fødsel skal du få bittelitt poeng for, fordi det er en av tingene som faktisk kan skje på et uventet tidspunkt. De øvrige syns jeg er billige - dersom man ikke klarer å planlegge bedre og ha mer ennb2 minutter å gå på fortjener man å komme for sent - enten det er til fotballkamp eller jobb eller kino med venner.

 

Nei, ting kan ikke planlegges perfekt - men det er ikke vanskelig å beregne 5 minutter ekstra. Og hvordan man får et forferdelig liv av å ha en bil med liten motor forstår jeg ikke helt - spesielt ikke hvordan alt dette kan skyldes på kun Jens Stoltenberg. Det er jo bare han som sitter i regjeringen.....

 

Forbikjøringer og kjøring generelt innebærer forøvrig alltid risiko, og å tro noe annet vitner om dårlig risikoforståelse og manglende selvinnsikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2-5 minutter kan være forskjellen på en fødsel i en 89 Honda Accord eller i ei sykeseng. Det kan være forskjellen på om poden kommer seg på fotballkampen i tide. Det kan være forskjellen på om man rekker jobben eller ikke.

 

Ingenting kan planlegges perfekt. Å ha en steindø bil fordi Jensemann mener ingen andre enn de rike fortjener noe, er bare enda en faktor som kan fint ødelegge en og flere allerede skadeskutte dager.

 

Og om det er å risikere livet, så må du være dårlig å kjøre bil, for det kan fint gjøres uten risiko såfremst man har vett, vet man har kraft nok/strekke nok. Sistnevnte er det lite av i Norge. Og det er også lite av førstnevnte... Merkelig.

 

Mange idioter som tar dårlige forbikjøringer uavhengig av motor, men allikevel mener du at det å kjøre forbi er trafikksikkert så lenge man kjører fort nok :hmm: Man må være dum for å tro at en forbikjøring gjør bilkjøring sikrere.

 

At du vil risikerer livet til ungen din for å rekke en fotball forteller ganske mye, fødsel eksempelet er greit nok, men det forsvarer ikke kostnaden. At en person i voksen alder ikke klarer å planlegge dagen sin er hver enkelt sin skyld, ikke Mister Jens eller noe av de andre som har styrt landet opp gjennom.

Endret av trra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...