Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er Hakka R som har kommet høyt på årets tester, så det er det jeg skal kjøpe meg. Hvis jeg vil ut med de 6k den lokale forhandleren skal ha for de, da..

Kanskje jeg skal ta meg en tur til Sharif.

EDIT: Og da er det snakk om piggfritt. Med pigg er det 7'ern som faktisk vant testen.

Endret av toro3
Lenke til kommentar

Virker som om NAF har bommet helt når de oppgir priser. Hvordan har de fått til tall som er så helt på jordet?

Betalte 1250,- per dekk for hakka 7 her, mens i testen står det oppgitt til nesten en tusenlapp ekstra.

Ikke direkte sammenlignbart, men endte også opp på samme pris for Continental Vikingcontact 5 i 195/65 R15

Sistnevnte har jeg allerede tatt i bruk. Bilen ble alt for myk thumbdown.gif Menmen, litt må man ofre for gode egenskaper når vinteren virkelig setter inn.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Greit å kjenne innehaveren av et verksted. Fikk nye Hakka 5-dekk til innkjøpspris. :D

Han hadde heller ikke pene ord å si om billigdekk, deriblant Marshall. Generelt er man trygg hvis man går for enten Nokian, Michelin eller Continental. På vinterdekk skal man ikke være kjip! Det kan bli farlig rett og slett. Når det gjelder sommerdekk, så MÅ man ikke ha det dyreste.

Lenke til kommentar

Se ikke bare på totalsummen, og tilpass etter hva du ser etter i et vinterdekk.

For min del så var det ikke prisforskjell imellom Continental og Nokian, og med gode erfaringer fra forgjengeren så er valget enkelt her oppe når våt asfalt er lite aktuelt på vinteren.

Herlige stabile hvite vinterveger med lite salting. wub.gif

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Lurer på hvilken temperatur de tester dekkene på? Jeg hadde Michelin X-Ice på min forrige bil, og de mistet festet fullstendig når det var 12-15 kuldegrader og kaldere.

Hadde Hakka på samme bil før X-Ice, mye bedre. På nybilen fulgte det med Pirelli IceStorm(2?), som er dårlig på nullføre, men som sitter bedre på snø jo kaldere det blir. Herlig å kunne kjøre på flotte vinterveier i 25 minus med feste nesten like bra som på tørr asfalt.

Lenke til kommentar

Interessant det med temperatur zanta. Står følgende om testen på Naf:

"For å få fram et endelig resultat for hvert dekk i de enkelte disipliner, for eksempel bremsing på is, gjennomføres 16–20 bremseprøver, hele tiden på ”jomfruelig” underlag.

Hele testserien kjøres tre ganger på tre forskjellige dager i ulike temperaturer. Med jevne mellomrom kjøres tester med et referansedekk som viser eventuelle avvik i testforholdene. Disse avvikene korrigeres inn i resultatene. Instrumentet som måler bremselengder, akselerasjoner, hastigheter og rundetider er en RaceLogic Vboks III GPS.

Testene der det gis subjektive karakterer, gjennomføres som blindtester med tre sjåfører. Det vil si at sjåførene aldri vet hvilke dekk som sitter på bilen når karakterene gis. Karakterskalaen som brukes, går fra 4 (dårlig) til 10 (meget bra)."

Står ikke hvilke da, men regner med den kaldeste er rimelig kald.

Endret av Hyperio
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Poenget mitt var at man ikke kan stole på testene, egenskapene kan utvikle seg forskjellig under andre forhold enn de som er under testen. Jeg kjøpte X-Ice etter at de kom best ut i test, og ble ekstremt skuffet. Når IceStorm'ene er utslitt (3 vinteren nå), blir det ihvertfall ikke Michelin igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Italienerene også, dersom man skal dømme ut fra egenskapene til Pirelli Icestorm-dekkene under sterk kulde. Nå er de produsert i Japan, så kanskje det egentlig er er Blizzak eller noe annet derfra.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...