Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Bæh, surt å måtte investere i nye felger når jeg vil kvitte meg med bilen:

post-71235-0-18337600-1340716009_thumb.jpg

Slik ser 2 av felgene ut, og felgfix.com mente ikke at de kunne fikses med et bra resultat.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Greia er at jeg vett han på felgfix.com er dyktig, og når han sier at det ikke blir bra om han sprayer de opp i orginalfarge, så stoler jeg på det.

Har forøvrig blitt tilbudt å gjør det svart av noen polakker, de mente selvfølgelig at det ikke ville være noe problem og resultatet ville bli bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Så ut som noen kvalitetsfelger :p Hva skal du kjøpe nå ?

Tja, noen billige felger (snuser faktisk på noen brukte som er tilsynelatende i samme specs for 2500 for 4 stk).

Men vil som sagt kvitte meg med bilen, så ikke så nøye hva som står på.

Ellers er det litt rart, for det er vel kanskje de type felgene det er mest av på Norges veier, men det kun mine som ser slik ut >_> (årsaken er visstnok at lakken ble lagt på for tidlig etter grunning).

Det han felgfix sa, var at han kunne ta inn alle felgene, pusse alle ned og lakkere opp på nytt i ny "farge", det koster meg ca. 4400.

Har sjekka med andre firma, blant annet fengselet på Randaberg, men til og med de viste å ta seg betalt, og de retter ikke opp i skader.

Lenke til kommentar

Manuell ditt, og manuell datt.

Hvorfor ha manuell når den største feilen med alle biler på veien er idioten bak rattet.

Ser liksom heller ikke helt argument lenger for manuell når enkelte automatkasser (spesielt på dyre toppmodeller) girer kjappere enn et menneske greier å blunke.

Edit: for å ikke nevne at du kan overstyre automaten med noe hendige hendler på rattet.

Det er en grunn til at de ikke kjører med girpinne i F1 lenger.

Jeg ser på en måte poenget ditt, men jeg er ikke helt enig. For å trekke en parallell - det finnes i hovedsak to typer klokker. De moderne med Quartz-urverk, og de "gammeldagse" mekaniske.

En Quartz-klokke er pinlig nøyaktig og holder tiden veldig godt, og drives av et batteri. En mekanisk klokke kan ikke måle seg med en Quartz-klokke på nøyaktighet - og allikevel selger mekaniske urverk godt.

Patek Philippe, som lager noen av verdens mest eksklusive klokker, holder seg til mekaniske urverk. Rolex, IWC, Omega, Tudor, Zenith, Breitling, Audemars Piguet, Hublot, som alle lager klokker som fort kan koste en månedslønn eller flere, har (nesten?) uten unntak bare mekaniske urverk i sine dyreste modeller. Hvorfor?

Personlig tror jeg det har noe med det å vite at klokken på hånden ikke drives av et billig batteri, men av et møysommelig sammensatt urverk der håndbeveglsene dine brukes til å drive et nøyaktig urverk - noen også med kronograf, andre med flyback-funksjoner eller månefaser. Andre har kalendere som holder styr på skuddår og kan vise dag, måned og år helt nøyaktig uten behover justeringer i flere hundre år fremover.

Dette er kjempeenkelt å gjøre med Quartz, og du får omtrent kllokker som tåler en atomkrig til et par hundrelapper. De er digitale og kan alle funksjonene over på likt, og trenger ikke vedlikehold. Allikevel er det et marked for de mekaniske klokkene.

Jeg tror det er det samme med manuelle gir - det å vite at alle de riktige hakkete, tagger, kablene, uthulingene, leddene osv gjør det mulig å gire. Det mekaniske, følelsen av kontakt med maskineriet, det er det jeg tror noen er ute etter.

Når det er sagt, jeg foretrekker automatgir selv, men det hadde vært trist om man hadde avskrevet manuelle gir helt bare fordi det finnes moderne alternativer som klarer å gjøre det litt raskere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slik ser 2 av felgene ut, og felgfix.com mente ikke at de kunne fikses med et bra resultat.

Rart, en jeg kjenner har samme felgene og de er helt like. Skulle tro det var hans felger som var avbildet. Tror ikke Dezent er så decent, if you catch my drift.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Rart, en jeg kjenner har samme felgene og de er helt like. Skulle tro det var hans felger som var avbildet. Tror ikke Dezent er så decent, if you catch my drift.

Ja, ikke noe felger jeg hadde brukt penger på, ble levert med de felgene når den var ny (7 år siden).

Du får rett og slett hva du betaler for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...