Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Trenger litt hjelp. Har kjøpt meg en lik Golf(94) og mangler det midterste "dekselet" under frontlykta på begge sider. Har de ytterste, og innerst er det tåkelys. Hva er korrekt søkenavn for å finne disse på f.eks Ebay?

http://www.cardomain...-2d#38630360001

På forhånd takk!

Byttet en av disse på min egen for en stund siden. Kostet bare et par hundre hos Møller. Husker ikke hva de het....

Lenke til kommentar

BMW er lei manuelle kasser..

http://bil.aftenposten.no/bil/Bort-med-manuelt-gir_-sier-BMW-22274.html

Er vel bare Porsche igjen nå!

Jeg syns 8-trinns automatkassa til BMW er helt fenomenal.. Hadde lett valgt den framfor manuell.

Er forresten på ferie med bimmern til fattern, fikk i dag en melding på iDriven om at man måtte etterfylle 1L olje på motoren.. Er det vanlig på en såpass ny bil som bare har trilla 18k?

Dro til nærmeste BMW forhandler, og de var kjent med "problemet".. Kanskje den dyreste literen vi har kjøpt, men fikk da kannen i en Statoil bag, hvor det var en trakt, engangshanske og våtservietter :p

Lenke til kommentar

Noen som tror det er jæskla dyrt å lakkere bakfangeren på en Ford Focus? Klarte dessverre å kræsje i rumpa på en Ford Focus på vei hjem fra jobb. Nesten ingen synlige skader på bakfanger, et par små flekker der lakken er borte, mens på min egen bil så er "skadene" større ved at ripene er ganske store og tydelige, pluss at skiltholder er knekt og skiltet litt bøyd. Akkurat skadene på min bil gjør meg ikke så mye, er allerede merker der, noen riper og steinsprutskader.

Største bekymringen for meg, og han som eier bilen er om det kan være skjulte skader andre steder på bilen, som under eller gasstanken som han nevnte.

Lenke til kommentar

Er forresten på ferie med bimmern til fattern, fikk i dag en melding på iDriven om at man måtte etterfylle 1L olje på motoren.. Er det vanlig på en såpass ny bil som bare har trilla 18k?

Hender det står maks grense for oljeforbruk i instruksjonsboka. Syns uansett ikke 1liter på 18.000km høres ille ut. Selv har jeg aldri hatt behov for å etterfylle olje på min bil med 100k på tellern, men det er jo bare en enkel Skoda :p

Lenke til kommentar

Tips for felgoppussing? Har noen greie sommerfelger, som har et ekkelt lag med metallic lakk som har flasset fra 50% av felgen, under er det en fin sølvfarge, tips til å få vekk den stygge lakken? annet enn å pille på flak?

Sandblåse og lakke opp igjen.

Noen som tror det er jæskla dyrt å lakkere bakfangeren på en Ford Focus? Klarte dessverre å kræsje i rumpa på en Ford Focus på vei hjem fra jobb. Nesten ingen synlige skader på bakfanger, et par små flekker der lakken er borte, mens på min egen bil så er "skadene" større ved at ripene er ganske store og tydelige, pluss at skiltholder er knekt og skiltet litt bøyd. Akkurat skadene på min bil gjør meg ikke så mye, er allerede merker der, noen riper og steinsprutskader.

Største bekymringen for meg, og han som eier bilen er om det kan være skjulte skader andre steder på bilen, som under eller gasstanken som han nevnte.

Da jeg lakka opp igjen framfangeren til min ford ranger ga jeg ca 2000,-

Lenke til kommentar

Tror jeg fyller 1l/10000km på Mondeon og den har rulla 190 000 ca. At den bruker litt olje er ikke noe krise, litt oljeforbruk må man regne med. Problemet er når den bruker MYE olje.

Bruker bilen litt olje så får du kjøpe billig olje så du slipper at det blir så dyrt :p

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

BMW er lei manuelle kasser..

http://bil.aftenpost...-BMW-22274.html

Er vel bare Porsche igjen nå!

I 5-serien synes jeg det er greit med automat, men M-biler, 3-serien og Z4 ser jeg helst med manuell. Ellers har Porsche blitt mer fortrolige med automat den siste tiden. PDK-kassen får i hvert fall skryt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Manuell ditt, og manuell datt.

Hvorfor ha manuell når den største feilen med alle biler på veien er idioten bak rattet.

Ser liksom heller ikke helt argument lenger for manuell når enkelte automatkasser (spesielt på dyre toppmodeller) girer kjappere enn et menneske greier å blunke.

Edit: for å ikke nevne at du kan overstyre automaten med noe hendige hendler på rattet.

Det er en grunn til at de ikke kjører med girpinne i F1 lenger.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Men allikevel var F1 tøffere å se på når de kjørte med "girpinne". Det viste virkelig forskjellen på en god og en dårlig fører når de måtte gjøre flere ting samtidig i svært høy fart. Slik ser jeg det også i annen motorsport.

Når du har en ordentlig kvass bil er det jo bare moro med manuell kasse.

At dagens automatkasser girer raskere en det man klarer med manuell er jo åpenbart.

Ville heller valgt en Lamborghini eller Aston Martin med manuell kasse fremfor automat og/eller F1-giring.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
BMW er lei manuelle kasser.. http://bil.aftenpost...-BMW-22274.html Er vel bare Porsche igjen nå!
I 5-serien synes jeg det er greit med automat, men M-biler, 3-serien og Z4 ser jeg helst med manuell. Ellers har Porsche blitt mer fortrolige med automat den siste tiden. PDK-kassen får i hvert fall skryt.

Ja og det er vel DCT'ene de har i BMW'er også. Når disse også tilbyr "manuell" kontroll så ser jeg ikke helt probleme med at det ikke er den tradisjonelle H giren. Opp og ned på "joysticken" er vel like greit? Så lenge de har bakover for opp og forrover som ned og ikke forvirrer seg inn i bakvendtland med frem=opp og bak=ned som enkelte andre merker ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Men allikevel var F1 tøffere å se på når de kjørte med "girpinne". Det viste virkelig forskjellen på en god og en dårlig fører når de måtte gjøre flere ting samtidig i svært høy fart. Slik ser jeg det også i annen motorsport.

Når du har en ordentlig kvass bil er det jo bare moro med manuell kasse.

At dagens automatkasser girer raskere en det man klarer med manuell er jo åpenbart.

Ville heller valgt en Lamborghini eller Aston Martin med manuell kasse fremfor automat og/eller F1-giring.

Jeg mener at før var det fokus på hvem som greide å gjøre flest ting på en gang, nå er det mer fokus hvem som faktisk kjører raskest.

Men vi får være enige om at vi er uenige. :-)

Lenke til kommentar

Dro til nærmeste BMW forhandler, og de var kjent med "problemet".. Kanskje den dyreste literen vi har kjøpt, men fikk da kannen i en Statoil bag, hvor det var en trakt, engangshanske og våtservietter :p

Mine bruker en liter på 10 000km, til hele 285kr literen. Kjører oljeskift hver 10 000 også, og det går 7.5 liter :p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...