Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha stemmer det...

Skal jeg ha med eller uten flagg? Ble litt i tvil nå. Ser jo mye mer originalt uten...

Edit* Alle er med flagg nå så da ble det med. Kosta 140,- for nye. Henter dem til fredag. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Heisann hoppsann. Halvt år til den store dagen, gjett hvilken. I den forbindelse ser jeg etter bil, men er usikker på hva slags bil jeg egentlig er ute etter. Mercedes og Audi er to jeg liker godt, der Mercedes er nr. 1. Har tenkt til å kjøpe bil rundt de tider jeg fyller, så jeg har ikke hastverk. Fant denne annonsen, og likte bilen veldig godt: http://www.finn.no/f...nnkode=34830692

Denne er nok borte før jeg har tenkt til å handle, men noe i den duren hva angår årsmodell, km og pris er hva jeg synes er veldig fint. Hva synes DERE om denne bilen? Jeg har ikke så mye peiling selv, men likte den veldig godt, sett bort i fra at den er automat (vil ha manuell, men automat kan gå om jeg småforelsker meg). Har dere noen anbefalinger å komme med som er i ca samme klassen? Altså helst ikke eldre enn 2000, ikke over 200 000 km, og rundt 70-80k. Om det ikke er oppfattet enda, så er det min første bil det er snakk om :) Har ikke planer om å grisekjøre, for hvis jeg legger litt mer enn vrakpant i kjerra blir jeg for glad i den til å køddkjøre (noe jeg kan gjøre på to hjul!) :)

EDIT: Jeg har en far med snøring, så før jeg tar noen endelig avgjørelse er han også med og vurderer. Men vil ha innspill fra flere også!

Endret av jigaplow
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hadde ikke kjøpt Merce i den prisklassen pga. noe så enkelt som rust.

Angående kjøp av hvilket bil du skal ha, bør du først kartlegge hvor mye du er villig til å bruke på drivstoff, hvor mye er øvre grensen du kan betale i forsikring, hvor langt er du villig til å reise for å eventuelt kjøpe en bil, hvor mye vil du legge ut hvert år i vedlikehold/reparasjoner og tilslutt hvilke størrelse på bilen har du lyst på/behov for osv. I tillegg til de kravene du allerede hadde satt.

Etter det bør du begynne å finkjemme finn.no (og evnetuelt autodb.no) i det området så er aktuelt for deg, for biler som virker som et godt kjøp.

Du bør ikke være for opptatt av å kun se etter Audi eller Mercedes, for da kan andre biler som muligens hadde passe deg bedre gå deg huse forbi.

Siste tips: Du har 70-80k å bruke, det er ikke all verdens i den gamle bilparken vi har, så prøv å tenk litt mer med hjernen en med hjerte.

Lenke til kommentar

Har sterkt vurdert kjøp av BMW 3-serie som første bil. Men har ikke mere enn MAKS 40.000,- å bruke. Men tingen er att bilen bare skal brukes i noen få år, til jeg kommer ut av lærling jobben og får fast lønn. Audi går også fint. Vil ha noe med litt futt i og har hørt av en jeg kjenner som er mekk-lærling att på Bmw er det 1.8 og 140+hk som teller. 1.6 skulle visstnokk være til mye trøbbel.

Ta hensyn til skrivefeil da jeg skriver på mobil. Takk!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det er langt mellom de gode eksemplarene av BMW 3-serie til under 40k, de fleste er opphora, rævkjørte over lang tid og generelt tikkende bomber på flere områder.

Mye av det samme gjelder også Audi A4 og A3 i samme prisklasse.

Har du planer om ha bilen i noen år bør du nok velge langt mer fornuftig, om du ikke har noe imot å legge ut bilens verdi i verkstedsutgifter.

Lenke til kommentar

Det er snakk om 2-3 år. Kan legge ut 10.000 i løpet av den perioden, men har ikke mulighet til å bruke mer nå. Hvilken bil anbefaler du da? Lpgisk nokk må den se litt bra ut :)

10.000 gir deg en stor service og en flaske motorolje hvis du skal velge premium-bil. Tenk også på ting som driftskostnader og forsikring (har du sjekket dette? Dyrt med spreke biler når man er ung)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Audi har tatt patent på

Q6 - en BMW X6-konkurrent

Q8 - når Q7 blir for standard

R6 - enten en TT-erstatter eller enda en sportsbil mellom TT og R8

S2 - nei ikke den gamle greia. Basert på nye Audi A2 med S-krefter

S9 - har ikke hørt om A9 en gang annet en den horrible kreasjonen du finner ved å google det

RS8 - DETTE kan bli syke greier

RS1 - usikker da de allerede har A1 Quattro. De kan da ikke løfte det enda flere hakk??

http://bil.aftenblad...ller-20678.html

Aftenbladet har fått det for seg nå iallefall.

Bare jeg som syns det er merkelig de tar patent på S2? Skulle trodd de eide patent på det fra før.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

http://bil.aftenblad...ller-20678.html

Aftenbladet har fått det for seg nå iallefall.

Bare jeg som syns det er merkelig de tar patent på S2? Skulle trodd de eide patent på det fra før.

Vet ikke åssen det funker, men vi snakker jo en helt annen bil enn den gamle S2 så kanskje navneregistreringa hører sammen med et modellkonsept? Den nye S2 skal jo gå i strupen på Mercedes A/B-klasse AMG tenker jeg..

Lenke til kommentar

Det er snakk om 2-3 år. Kan legge ut 10.000 i løpet av den perioden, men har ikke mulighet til å bruke mer nå. Hvilken bil anbefaler du da? Lpgisk nokk må den se litt bra ut :)

10.000 gir deg en stor service og en flaske motorolje hvis du skal velge premium-bil. Tenk også på ting som driftskostnader og forsikring (har du sjekket dette? Dyrt med spreke biler når man er ung)

Driftskostnader osv dekkes utenom. Tenkte mer på ren service og lignende. Men om dette er lite så kan jeg bruke mer uten problemer, men tingen er att jeg ikke vil bruker mer på bil nå. Endret av MiiX
Lenke til kommentar

Jo eldre bilen er, jo mer må den på verksted. Jeg tror et logisk skille ligger på ca 120.000km kjørt/7 år hvor ting begynner å forfalle i den grad at det bør byttes eller repareres.

Med det som utgangspunkt finner jeg 13 biler på Finn, hvor jeg bare hadde vurdert 1:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34452269 - gul BMW compact (uff da)

40.000 i dag er ikke mye penger og jeg er redd at du iløpet av et år eller to har brukt like mye, eller mer, på reparasjoner og vedlikehold av noe som burde vært pensjonert.

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en VW Golf eller noe annet lett omsettelig som er billig å vedlikeholde og forsikre, kjørt rundt i to år, bygd opp premie og spart litt penger og så kjøpt BMW/Audi'en du har lyst på.

Lenke til kommentar

Driftskostnader osv dekkes utenom. Tenkte mer på ren service og lignende. Men om dette er lite så kan jeg bruke mer uten problemer, men tingen er att jeg ikke vil bruker mer på bil nå.

2.5l, 165 hester (med mulighet for 199 om du bytter motor), 2-dørs, skinn interiør. Ford Probe!

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34924574

Lenke til kommentar

Hadde ikke kjøpt Merce i den prisklassen pga. noe så enkelt som rust.

Angående kjøp av hvilket bil du skal ha, bør du først kartlegge hvor mye du er villig til å bruke på drivstoff, hvor mye er øvre grensen du kan betale i forsikring, hvor langt er du villig til å reise for å eventuelt kjøpe en bil, hvor mye vil du legge ut hvert år i vedlikehold/reparasjoner og tilslutt hvilke størrelse på bilen har du lyst på/behov for osv. I tillegg til de kravene du allerede hadde satt.

Etter det bør du begynne å finkjemme finn.no (og evnetuelt autodb.no) i det området så er aktuelt for deg, for biler som virker som et godt kjøp.

Du bør ikke være for opptatt av å kun se etter Audi eller Mercedes, for da kan andre biler som muligens hadde passe deg bedre gå deg huse forbi.

Siste tips: Du har 70-80k å bruke, det er ikke all verdens i den gamle bilparken vi har, så prøv å tenk litt mer med hjernen en med hjerte.

Har ikke tenkt til å ha noe som bruker tre liter på mila. Bilen behøver ikke å være en buldrende amerikaner eller noe annet med noen hundre hk og åtte-ti sylindere. En vanlig bil med 1,6-2,0 og 100-150 hk får duge. Er trossalt ingen verdensmester, og behøver ikke det sprekeste med en gang akkurat... Når det gjelder forsikring har jeg ikke peiling, det er noe jeg må snakke med muttern/fattern om, ettersom jeg ikke har peiling i det hele tatt på noe rundt det (annet enn at bilen mest sannsynlig ikke vil være "min"). Er villig til å reise et stykke, men ikke fra Toten og opp til det fjerneste nord. Når det gjelder vedlikehold og reparasjoner er jeg villig til å betale litt selvfølgelig, men håper å unngå for mye reparasjoner ved å kjøpe en bil som er i god stand og vil holde såvidt det er. Størrelse så trenger den ikke å være spesielt stor, men heller ikke liten som en Polo. "Vanlig" størrelse som A4 o.l. er flott. Merca jeg linket til er vel litt mindre, men det den er stor nok den også. Fem dører er ikke galt, men som Merca, tre på den gjør meg ingenting. Skal ikke kun se etter Audi og Mercedes, men er de to jeg liker godt. Kommer til å se på andre alternativer også.

"Du har 70-80k å bruke, det er ikke all verdens i den gamle bilparken vi har, så prøv å tenk litt mer med hjernen en med hjerte."

Mener du at jeg heller skal satse på noe jeg vet vil holde, enn en bil jeg virkelig faller for? Isåfall, så har jeg en fin balanse. Satser på en bil som er driftsikker og ålreit sånn sett, men samtidig at jeg må like bilen i seg selv veldig godt.

Har hørt noe rundt det med rust og Merce, ja. Hvor alvorlig er det? F.eks. en 2000-2003 modell, ruster de allerede litt? Eller hvor lenge til går det før det begynner å bli noe? Hvor ruster de som verst?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...