Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skal man koble lovlig, så må man koble bryteren slik at den kun lar seg skru på når den orginale langlysbryteren er på.

28-4. Lysutstyr som bil skal ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1)

FJERNLYS

1. Bil skal ha enten to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys. (Maks 480lux)

1.1 Lyktene skal tilfredstille minst ett av følgende krav (Lyktene kan være merket i kombinasjon med nærlys):

a) Være E-merket med symbolene R (ECE-reg.nr. 1), SR (ECE-reg.nr. 5), HR (ECE-reg.nr. 8) eller HC/R eller HC (ECE-reg.nr. 20), hhv. serie 01/03/02/04/02, tillegg 3/-/2/4/3/, rettelse 1/1/-/-/.

b) Være e-merket med symbolet R i henhold til direktiv 76/761/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/517/EØF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.

1.2 Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 100 m fremover.

1.3 Lyktene skal være koblet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Dette krav gjelder dog ikke ved bruk av lyshorn.

1.4 Fjernlyset skal være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når fjernlyset er tent.

1.5 Lykter for fjernlys skal være plassert foran på bilen og slik montert at lyset ikke er til sjenanse for sjåføren verken direkte eller indirekte gjennom innvendige - utvendige speil og/eller bilens øvrige reflekterende flater.

1.6 Lyktene kan tennes enten samtidig eller parvis. Ved skifte fra nærlys til fjernlys skal minst to lykter for fjernlys tennes. Ved skifte fra fjern til nærlys skal alle lykter for fjernlys slukkes samtidig.

Det er ikke verre enn at man tar strøm i fra den vanlige fjernlysbryteren istedet for tenningen. Zepticon sitt koblingsskjema er lettforståelig og fint, men gir en kobling som er både upraktisk og ulovlig. Skal man ha seperat bryter for fjernlys, så koble de slik at man slipper å knote med to brytere hver bidige gang man skal blende ned for møtende trafikk.

Jeg ser ikke helt vitsen med seperat bryter, så jeg gjør det enkelt og tar styrestrømmen rett bak det orginale fjernlyset.

Og for all del! Husk sikringer!

Forøvrig er RebelRider sin FAQ i teknisk-underforumet flott. Der finner du mye om lys + godt koblingsskjema. http://www.diskusjon...howtopic=728075

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Irriterer meg fælt over at Saab gikk konkurs. Jeg har så lyst på Saab 9-3, men vet ikke om jeg tør med tanke på at det kan bli vanskelig å få tak i deler i fremtiden..

F. eks.. http://www.finn.no/f...nnkode=34473891

Fin bil!

Fin bil, ja! Feil motor, men ellers så den riktig så bra ut. Tror ikke deletilgangen er noe stort problem. Om det blir sparsommelig med utvalg i Norge, bør det ikke være lenger unna enn Sverige og Storbritannia, hvor Saab-miljøene er ganske store. :)

Lenke til kommentar

Æsj, sportsbiler er da laget for tussekjøring. At de ender i grøfta i blant er da ikke annet enn man skulle forvente. Tristere at de støver ned på et museum.

Apropos

post-69468-0-19551400-1335993344_thumb.jpg

Jeg leste et sted at en ganske formidabel andel av de Porsche Carrera GT som er produsert, er vraket. Noen som husker tallene?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...