Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1: Synd - verdens vakreste sport

2: Han driver Pizzabakeren i Kristiansand

3: Se nr. 1

For å komme tilbake på tema igjen; jeg registrerer at min personlige favoritt fra Geneve-messa ikke har fått særlig (om noe?) omtale her i tråden: Nye Mercedes A-klasse. A25 AMG kommer til å bli, bokstavelig talt, småfrekk!

Lenke til kommentar

Da er det bare å svinge innom Peppes, kommer med ny meny om noen dager :p

Området der der hvor batteriet ligger, som er adskilt med en plate fra resten av motorrommet. Er det å regnes som et tørt sted hvor jeg kan montere releet?

695f8b57.jpg

Hvis de kunne byttet ut den ekle sausen de har på bunnene, så

Lenke til kommentar

Om du ikke har pønsket det ut selv, så ville jeg koblet det slik, for å få best resultat:

post-49061-0-43093300-1335899876_thumb.jpg

- Du henter strøm fra tenningslås, dette betyr at du ikke kan glemme lysene på når du forlater bilen. Men også at du må ha på tenningen for å få brukt dem. Jeg har tåkelysene min eslik, så slipper jeg å tenke på å skru dem av og på. Bare lar byrteren så på og de slår seg automatisk på når jeg starter.

- Du må bruke et rele som er normaly open, dvs ikke leder strøm før du gir det styrestrøm. Jeg tror biltema kaller dem for "lukket".

- Du burde også legge en sikring mellom releet og batteriet dersom det er et langt strekk. Det er vanligvis sikring i releet uansett, men dersom du har lang vei fra batteri til rele er det greit å være på den sikre siden.

42-301_m.jpg

Om du bruker et slikt biltema rele så skal det kobles slik:

85 - Styrestrøm fra bryter

86 - Jord (karosseri metal)

87 - Ekstralys

30 - Batteri

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...