Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-QjT4b9

Den som ligger til venstre har plassert seg som om han skal rundt og ut til venstre, og skal vike for biler lengre ut i rundkjøringa uansett.

 

Det er et standard feltbytte om du bytte felt, det gjelder også om du kommer fra det innerste feltet i rundkjøringa og skal ut, da krysser du det ytterste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den som ligger til venstre har plassert seg som om han skal rundt og ut til venstre, og skal vike for biler lengre ut i rundkjøringa uansett.

 

Det er et standard feltbytte om du bytte felt, det gjelder også om du kommer fra det innerste feltet i rundkjøringa og skal ut, da krysser du det ytterste.

 

Enig. Tommelfingerregelen er vel at:

høyre felt inn mot en rundkjøring = rett frem / til høyre

venstre felt = til venstre (og rett frem hvis det er to felt etterpå men hold deg til venstre da for helvete)

 

Men det kan være merket annerledes enten på bakken (som jo er JÆVELIG praktisk når det er kø) eller på skilt og da er det skiltingen som gjelder.

 

Jeg personlig opplever sjelden rundkjøringer som særlig kompliserte. Jeg har størst anstrengelser med høyreregelen generelt og da især folk som tror de kjører på en forkjørsvei hele tiden.

Lenke til kommentar

Men de som kommer fra din høyre er ikke kryssende trafikk, det er trafikk som skal inn på samme vei som deg. Slik velger i hvert fall jeg å tolke det, for det stemmer med det jeg har lært: man skal ikke være nødt til å foreta seg noe som helst for å unngå de som kommer fra høyre (ideelt sett, virkeligheten pleier jo å variere). Det er fullt av knøttsmå rundkjøringer som ikke ville fungert hvis man ikke skulle vært nødt til å stoppe for annet enn de som er inne i dem. Nøkkelordet for vikeplikt er at du ikke skal være til hinder, så hvis du får gjort greiene dine uten at den andre må bremse eller noe annet for å hindre sammenstøt, er det greit. Mer spesifikk trenger man ikke være.

 

Her er situasjonen slik den starter. Den grønne bilen har i følge vikepliktskiltet vikeplikt for alt inne i rundkjøringen. Det er det ingen tvil om. Det vil si at om han skal kjøre inn i rundkjøringen så skal ikke han være til hinder for noen av de andre som er inne i rundkjøringen. Lilla bil er IKKE i rundkjøringen. Grønn bil har derfor ikke vikeplikt for denne.

post-49061-0-74040600-1334907933_thumb.jpg

 

Grønn bil ha nå krysset den gule linjen og er å regne som inne i rundkjøringen. Som følge av vikepliktskiltet så har nå lilla bil vikeplikt for grønn bil, siden grønn bil er inne i rundkjøringen.

Lilla bil skal ikke være til hinder for grønn bil.

post-49061-0-27833900-1334907951_thumb.jpg

 

Her er situasjonen slik jeg oppfattet den i Bisk0p sin sak. Her er alt avhengig av hvem som krysset den gule linjen først. Er situasjonen slik jeg har skisset over, er det lilla bil som er skyldig. Dersom lilla bil var over den gule linjen, har Bisk0p (grønn) brutt sin vikeplikt og er skyldig.

Dette er dog en vanskelig situasjon å bevise, da begge kan påstå at de var inne i rundkjøringen først.

post-49061-0-26811300-1334907940_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Den som ligger til venstre har plassert seg som om han skal rundt og ut til venstre, og skal vike for biler lengre ut i rundkjøringa uansett.

 

Det er et standard feltbytte om du bytte felt, det gjelder også om du kommer fra det innerste feltet i rundkjøringa og skal ut, da krysser du det ytterste.

 

Enig. Tommelfingerregelen er vel at:

høyre felt inn mot en rundkjøring = rett frem / til høyre

venstre felt = til venstre (og rett frem hvis det er to felt etterpå men hold deg til venstre da for helvete)

 

Men det kan være merket annerledes enten på bakken (som jo er JÆVELIG praktisk når det er kø) eller på skilt og da er det skiltingen som gjelder.

 

Jeg personlig opplever sjelden rundkjøringer som særlig kompliserte. Jeg har størst anstrengelser med høyreregelen generelt og da især folk som tror de kjører på en forkjørsvei hele tiden.

 

Om det er en rundkjøring med tre armer (rett fram eller til høyre), så skal man vel holde til venstre hvis man skal rett fram eller 180° rundt?

Lenke til kommentar

Det var nok rimelig likt slik du beskrev, men nå har jeg signert på at hva som har skjedd og begge har skrevet samme forklaring (inkl at motorsykkelkisten missforstod situasjonen) så får vi se hva forsikringselskapet gjør.

 

Tror forsikringselskapene har funnet ut at det blir for mye krangling hvis de skal ta det ut i fra hvem som krysset linjen først og derfor velger at den som har tilbakelagt flest meter i rundkjøringen har forkjørsrett. Jeg velger å tenke så mye på det, hjelper lite. Men jeg vurderer å sette inn kamera i bilen (har blitt litt paranoid etter å sett på russland på youtube.. :p )

Lenke til kommentar

Om det er en rundkjøring med tre armer (rett fram eller til høyre), så skal man vel holde til venstre hvis man skal rett fram eller 180° rundt?

Det er en slik rundkjøring i Trondheim og den er skiltet med anbefalt kjøremønster der venstre fil er rett frem eller helt rundt, mens høyre fil er til høyre. Om den ikke er skiltet tror jeg du må være forsiktig da du i praksis bytter felt når du kjører ut av den, dersom du ligger innerst (Altså kom inn fra venstre fil.)

Lenke til kommentar

Om det er en rundkjøring med tre armer (rett fram eller til høyre), så skal man vel holde til venstre hvis man skal rett fram eller 180° rundt?

Det er en slik rundkjøring i Trondheim og den er skiltet med anbefalt kjøremønster der venstre fil er rett frem eller helt rundt, mens høyre fil er til høyre. Om den ikke er skiltet tror jeg du må være forsiktig da du i praksis bytter felt når du kjører ut av den, dersom du ligger innerst (Altså kom inn fra venstre fil.)

 

Du skal i utgangspunktet ligge til høyre uansett hva hvis det er ledig plass der med mindre du skal til venstre. I tilfellet du skisserer så har du helt rett, men da bør høyrefeltet være skiltet hvis man kun skal kjøre til høyre der..

 

Her er info fra vegvesenet:

post-116700-0-54391400-1334918661_thumb.jpg

Endret av Bjellesau Mr Gnu
Lenke til kommentar

Driver forresten med overhaling, av motoren nå, og kom over dette "lille" hakket på det ene hovedlageret:

 

IMG_2015.jpg

 

Jeg fatter ikke hvordan det der skal være mulig engang. Det er jo ingen spor ellers på hverken lageret eller veiva, så jeg mistenker at det har vært slik fra montering. Det går igjennom det øverste laget og ned i kobber delen, og jeg klarer å kjenne det med fingertuppen.

Lenke til kommentar

Auch! Husker vi dreiv å overhalte noen motorer på maskinmesterskolen jeg gikk på, da var det fram med litt sandpapir og pusse ned. De skulle heldigvis ikke inn i en bil igjen. :p

 

Apropo mekking, skulle akkurat bytte skiver på sykkelen min og klarte å dra over sporet på den ene skruen. Hva er det man pleier å gjøre for å få en slik skrue ut? Sitter ganske bra da det er brukt loctite. Skal man bare bore gjennom skruen?

Lenke til kommentar

Auch! Husker vi dreiv å overhalte noen motorer på maskinmesterskolen jeg gikk på, da var det fram med litt sandpapir og pusse ned. De skulle heldigvis ikke inn i en bil igjen. :p

 

Apropo mekking, skulle akkurat bytte skiver på sykkelen min og klarte å dra over sporet på den ene skruen. Hva er det man pleier å gjøre for å få en slik skrue ut? Sitter ganske bra da det er brukt loctite. Skal man bare bore gjennom skruen?

 

Borre ut skruen og gjenge opp?

Lenke til kommentar

Auch! Husker vi dreiv å overhalte noen motorer på maskinmesterskolen jeg gikk på, da var det fram med litt sandpapir og pusse ned. De skulle heldigvis ikke inn i en bil igjen. :p

 

Apropo mekking, skulle akkurat bytte skiver på sykkelen min og klarte å dra over sporet på den ene skruen. Hva er det man pleier å gjøre for å få en slik skrue ut? Sitter ganske bra da det er brukt loctite. Skal man bare bore gjennom skruen?

Om det er brukt Locktite bør du varme med gassbrenner først, slik at limet brenner opp... ellers spørs det hvilket utstyr du har tilgjengelig, og hvilken skru det er?

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Auch! Husker vi dreiv å overhalte noen motorer på maskinmesterskolen jeg gikk på, da var det fram med litt sandpapir og pusse ned. De skulle heldigvis ikke inn i en bil igjen. :p

 

Apropo mekking, skulle akkurat bytte skiver på sykkelen min og klarte å dra over sporet på den ene skruen. Hva er det man pleier å gjøre for å få en slik skrue ut? Sitter ganske bra da det er brukt loctite. Skal man bare bore gjennom skruen?

 

Du har ødelagt sporet?

 

Hvis du har en dremel, så tar du den med en kappskive og kutter ett rett spor, så banker du inn en flat skrutrekker og drar rundt. Lurt å varme opp først =)

Lenke til kommentar

Fartskontroll i området her i dag. Digga meg ganske bra at de satt ute (regn og +2°C) i nesten 3 timer. Tipper de hata ganske mye de 5-6 gangene jeg kjørte forbi, vinka til dem og hadde kjeften full av pizza :D

Edit: Jobber som pizzabud..

Auch! Husker vi dreiv å overhalte noen motorer på maskinmesterskolen jeg gikk på, da var det fram med litt sandpapir og pusse ned. De skulle heldigvis ikke inn i en bil igjen. :p

 

Apropo mekking, skulle akkurat bytte skiver på sykkelen min og klarte å dra over sporet på den ene skruen. Hva er det man pleier å gjøre for å få en slik skrue ut? Sitter ganske bra da det er brukt loctite. Skal man bare bore gjennom skruen?

 

Du har ødelagt sporet?

 

Hvis du har en dremel, så tar du den med en kappskive og kutter ett rett spor, så banker du inn en flat skrutrekker og drar rundt. Lurt å varme opp først =)

 

Den var ikke dum, det skal jeg huske på til neste gang :)

 

Klarte å redde den med litt tålmodighet.

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Fartskontroll i området her i dag. Digga meg ganske bra at de satt ute (regn og +2°C) i nesten 3 timer. Tipper de hata ganske mye de 5-6 gangene jeg kjørte forbi, vinka til dem og hadde kjeften full av pizza :D

Edit: Jobber som pizzabud..

Auch! Husker vi dreiv å overhalte noen motorer på maskinmesterskolen jeg gikk på, da var det fram med litt sandpapir og pusse ned. De skulle heldigvis ikke inn i en bil igjen. :p

 

Apropo mekking, skulle akkurat bytte skiver på sykkelen min og klarte å dra over sporet på den ene skruen. Hva er det man pleier å gjøre for å få en slik skrue ut? Sitter ganske bra da det er brukt loctite. Skal man bare bore gjennom skruen?

 

Du har ødelagt sporet?

 

Hvis du har en dremel, så tar du den med en kappskive og kutter ett rett spor, så banker du inn en flat skrutrekker og drar rundt. Lurt å varme opp først =)

 

Den var ikke dum, det skal jeg huske på til neste gang :)

 

Klarte å redde den med litt tålmodighet.

 

Har gjort det selv noen ganger :p hater stjernetrekkere.. Pleier også å ta en hammer og slå en gang på skrujernet før jeg skrur så jeg er sikker på den er til bunns i skruen :p

 

Ang pizza.. Pizzabakeren på Lund i Kristiansand eller? :p de hadde iallefall kontroll der i dag :p

Endret av TMK9C
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...