Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Fikk bakhjulssladd på Saaben idag. Litt høy fart på avkjørsel fra motorvei, våt veibane og dårlige sommerdekk endte med en tur i grøfta. Prøvde å rette opp bilen, men alt skjedde relativt fort. Hadde jeg rettet opp bilen kunne jeg derimot endt i et autovern eller en bil. Grøfta var ganske mye lavere enn veien så jeg stod 70 grader nedover. Måtte ringe Viking, men alt gikk relativt raskt og smertefritt. Men, den gode nyheten er at det ikke ble noen skader at all! Bare litt jord i forskjermen. Dog hadde jeg forventet understyring før overstyring. :p

 

edit: 70 grader var veldig overdrevent. Sikkert mer 50.

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Det kommer helt ann på hvem av dere som kryssa hvitstripen først. Om du har forhjula over den hvite stoppestripen før han, så har han vikeplikt for deg uansett. Om du paserer hvitstripen først og han kommer susende inn i deg fra venstre, så er det hans feil, ikke din.

 

Det er hvordan vikeplikten virker, i følge forsikringselskapet. Er det hvem som har tilbakelagt flest meter i rundkjøringen som har forkjørsrett.. :p

Du får sende dem denne, og referer til teksten i boksen til høyre:

VEGVESENETS HOVEDREGLER:

Du har vikeplikt for trafikken som er i rundkjøringen når du skal inn i den.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Den som kjører inn i en rundkjøring har vikeplikt for kryssende trafikk. Hvilke linjer man har passert er av mindre betydning, vikeplikt betyr at man ikke skal være til hinder. Man kan godt ha vikeplikt for biler som ikke har kjørt inn i rundkjøringen enda.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Den som kjører inn i en rundkjøring har vikeplikt for kryssende trafikk. Hvilke linjer man har passert er av mindre betydning, vikeplikt betyr at man ikke skal være til hinder. Man kan godt ha vikeplikt for biler som ikke har kjørt inn i rundkjøringen enda.

Nei, det kan man ikke. Man har vikeplikt for trafikk fra høyre, på tur inn i en rundkjøring får man aldri trafikk fra høyre. En rundkjøring er i praksis et avansert kryss.

 

Da har man vikeplikt med følgende situasjoner:

- Alt som befinner seg inne i krysset.

- Alt som kommer fra høyre

- Ved feltskifte

 

Det vil si, om du paserer den hvite sperrestripen for rundkjøringen, først, så er du inne i krysset, og samtlige som kommer fra din venstre side, har vikeplikt for deg, dersom du kom inn i rundkjøringen (krysset) før dem. Om begge er utenfor rundkjøringen gjelder vanlige trafikkregler, og han har vikeplikt fra høyre (altså for deg). Du har heller ikke vikeplikt for de på din høyre side, siden du er inne i rundkjøringen, og ikke dem. Untaket der to er inne i rundkjøringen, og du skal bytte fil. Da har du vikeplikt til den filen du skal i.

 

Så, hvitstripen har alt å si. Da det er den som opphever vikeplikten fra høyre, for han som kommer fra din venstre.

Lenke til kommentar

Du får sende dem denne, og referer til teksten i boksen til høyre:

VEGVESENETS HOVEDREGLER:

Du har vikeplikt for trafikken som er i rundkjøringen når du skal inn i den.

 

Prøvde å kverulere litt med dama på telefonen, men hun var ganske bestemt på at det var min feil... Ikke så farlig egentlig, hadde bare 30% er ikke snakk om mye mer i mnd.. :)

Lenke til kommentar

Alle (med noen få ubetydelige unntak) rundkjøringer er utstyrt med vikepliktskilt på vei inn i rundkjøringen. Vikepliktskilt betyr at man har vikeplikt for kryssende trafikk, noe som i praksis vil si de som kommer fra venstre. Derfor har det mindre betydning om de er inne i rundkjøringen eller ei, du kan ha vikeplikt for dem uansett. Det er ingen egne regler for rundkjøringer, de benytter seg av resten av trafikkreglene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle (med noen få ubetydelige unntak) rundkjøringer er utstyrt med vikepliktskilt på vei inn i rundkjøringen. Vikepliktskilt betyr at man har vikeplikt for kryssende trafikk, noe som i praksis vil si de som kommer fra venstre. Derfor har det mindre betydning om de er inne i rundkjøringen eller ei, du kan ha vikeplikt for dem uansett. Det er ingen egne regler for rundkjøringer, de benytter seg av resten av trafikkreglene.

Om de ikke er inne i rundkjøringen, så har de også et vikepliktskilt. Om de er inne i rundkjøringen, og du ikke er det, så sier vikepliktskiltet at du har vikeplikt for dem. Om du er inne i den før dem, så sier vikeplikskiltet som dem får, at de har vikeplikt for deg som er inne i den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Prøvde å kverulere litt med dama på telefonen, men hun var ganske bestemt på at det var min feil... Ikke så farlig egentlig, hadde bare 30% er ikke snakk om mye mer i mnd.. :)

Hadde ikke gitt meg, ref. artikkelen på VG.

Nå har du jo delkasko, men det reele bonustapet er likevel på 240% .

Mao. du tar forsikringspremien du har nå (minus bonus) og ganger den med 2.4, tilslutt plusser du på egenandelen og så har du det totale beløpet du vil tape.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Om begge er forsikret i samme selskap kjører de hardt på skylddeling der de kan. Da får begge bonustap, og selskapet taper minst tjener mest på det.

Fixed :tease:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

On second thought, så er "taper minst" og "tjener mest" samme greia :blush:

 

Btw, noen som har noe særlig erfaring med Interdekk.no ?

Er ute etter et billig sett(felg+dekk) som jeg kan slenge på bilen før jeg eventuelt skal selge den. :grumpy:

Lenke til kommentar

Alle (med noen få ubetydelige unntak) rundkjøringer er utstyrt med vikepliktskilt på vei inn i rundkjøringen. Vikepliktskilt betyr at man har vikeplikt for kryssende trafikk, noe som i praksis vil si de som kommer fra venstre. Derfor har det mindre betydning om de er inne i rundkjøringen eller ei, du kan ha vikeplikt for dem uansett. Det er ingen egne regler for rundkjøringer, de benytter seg av resten av trafikkreglene.

Om de ikke er inne i rundkjøringen, så har de også et vikepliktskilt. Om de er inne i rundkjøringen, og du ikke er det, så sier vikepliktskiltet at du har vikeplikt for dem. Om du er inne i den før dem, så sier vikeplikskiltet som dem får, at de har vikeplikt for deg som er inne i den.

Men de som kommer fra din høyre er ikke kryssende trafikk, det er trafikk som skal inn på samme vei som deg. Slik velger i hvert fall jeg å tolke det, for det stemmer med det jeg har lært: man skal ikke være nødt til å foreta seg noe som helst for å unngå de som kommer fra høyre (ideelt sett, virkeligheten pleier jo å variere). Det er fullt av knøttsmå rundkjøringer som ikke ville fungert hvis man ikke skulle vært nødt til å stoppe for annet enn de som er inne i dem. Nøkkelordet for vikeplikt er at du ikke skal være til hinder, så hvis du får gjort greiene dine uten at den andre må bremse eller noe annet for å hindre sammenstøt, er det greit. Mer spesifikk trenger man ikke være.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En rundkjøring er det samme som en forkjørsvei når du er inne i den, intet mindre eller mere. Vikeplikten er en ting, men du skal heller ikke være til hinder for trafikken i den, med mindre du faktisk er i den. Hvis du brenner inn i rundkjøringa i hundre hindrer du trafikkflyten der, men samtidig skal du ikke brenne igjennom rundkjøringa i hundre heller. (Skjedde meg en gang og han fyren ble stoppa av politiet som lå i feltet ved siden av meg da de så det)

 

Et av de største problemene jeg har med rundkjøringer et at altfor mange venter til den er helt tom for biler før de tør å kjøre inn i den hvis det er et system med to felt i din kjøreretning.

Hvis rundkjøringene har to felt, du skal rett frem og trafikken fra din venstre som skal samme vei som deg kommer inn i det innerste feltet (noe de alltid gjør siden man alltid kjører den minst kompliserte veien) kan du faktisk kjøre. De skal da holde feltet sitt og må velge hvilket felt de skal inn i når de tar av fra rundkjøringa. De kan da ikke velge det feltet du ligger i siden de har vikeplikt for deg pga felt-skifteregelen. Blir utrolig provosert når folk ikke kjører i sånne situasjoner så sist endte det opp med et innlegg i den trafikale klagemuren.

 

Her er i paint (du er grønn):

post-116700-0-58385600-1334870781_thumb.jpg

 

Her er slik du kan kjøre:

post-116700-0-06958900-1334870810_thumb.jpg

 

Sånn. Nå slipper jeg å irritere meg mer - spread the word!

Lenke til kommentar

Denne rundkjøringen her skaper ofte problemer: http://g.co/maps/vz44c

 

På vei inn og i rundkjøringen er det plass til to biler, men det er kun ett felt som går ut av den. Hvis det da er to biler som begge står ved siden av hverandre og venter på å få kjøre, så har det skjedd meg mange ganger at bilen til venstre skulle rett fram og da samtidig har skapt en kinkig situasjon. Det er vel åpenbart at personen til venstre, altså innerst i rundkjøringen, har vikeplikt for den som ligger til høyre og ytterst i rundkjøringen?

 

Mange rundkjøringer av denne typen i Follo, gjelder bare å være kjappest på pedalen når man ligger til høyre og skal rett fram :ph34r:

 

Samme gjelder denne: http://g.co/maps/gpzrm

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...