Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg ikke husker feil, så har jeg H1 i tåkelyset. Det skal ikke bli brukt i kombinasjon med kjørelys, så akkurat det er ikke noe problem. Lang/Nærlys kommer det 6500k(?) xenon-lookalike (som skal være lovlige) etter hvert. Parklys blir kanskje også LED...

Har tenkt på det at det skal matche, så kommer ikke til å ha forskjellige lys samtidig. Den H1 pæra ble litt impuls, ble for billig til at jeg ikke kunne prøve :p

Xenon er bare lovlig om du automatisk høydejustering på lysa, og lyktespylere.

Men det er et hellvette å matche dem, jeg har prøvd :D LED i tåke og park er supert, og så 6500k 55W Xenon i fjern og nær burde bli bra. Var ganske fornøyd med 55W 6000k fjernlys, men 35W 6000k nærlys ble rosa skjær i.

Lenke til kommentar

Xenon er bare lovlig om du automatisk høydejustering på lysa, og lyktespylere.

Men det er et hellvette å matche dem, jeg har prøvd :D LED i tåke og park er supert, og så 6500k 55W Xenon i fjern og nær burde bli bra. Var ganske fornøyd med 55W 6000k fjernlys, men 35W 6000k nærlys ble rosa skjær i.

Jeg har ingen planer om å få skikkelig Xenon med det første, skal jeg det, "låner" jeg det fra bilen til Hotel Papa :)

Tenker å gå for disse i håp om at det skal gi et bra resultat :)

Du har H3 pærer i tåkelysa bIsk0p?

Er ikke så dyre: http://www.ebay.com/...#ht_2837wt_1165

Jepp, det er det jeg har! :(

Bestilte disse og håper jeg klarer å få kansellert den andre orderen. Har sendt mail iallefall.

Lenke til kommentar

Kan ihvertfall drite i å bestille fra hids-online.co.uk. Svina tok penga mine og jeg har ikke sett noen pærer. Saken er under etterforskning hos Visa så jeg kanskje får pengene mine tilbake. Fffffffuuuuuuuuuuuuu!!!!!

Hadde forresten xenon i tåkelysa på Octaviaen min. Funka knall (faktisk lyste de opp litt for bra, så jeg kunne glemme å bruke dem til vanlig annet enn i sterkt dagslys - om kvelden funka de bedre enn fjernlysa på halvlang distanse), men jeg glemte å pakke dem godt nok inn så etter en hard vinter og våt vår så kortslutta hale dritten. Har nå LED parklys i ca 6000k (hvitt) og blåhvite tåkelys på 8500 fra dioder.no. Når en av parklys-LED'ene ryker så bytter jeg til 8500k parklys også. Funker knall og liker som tidligere nevnt blåhvitt!

Lenke til kommentar

Har du bilder av hvordan det ser ut? :)

Jeg skal prøve å huske å ta bilder i kveld.

Faen, skulle ønske jeg hadde tilgang til tåkelysa uten å jekke opp bilen, ta av begge framhjula og frontfangeren. Da hadde det blitt xenon der nede også, men når det er så mye arbeid så gidder jeg ikke :)

Skoda: løsne mellomgitteret med 6 klammer fra baksiden. Ta vekk luftinntaket for hånd og løsne fire skruer. Gjort på ca 40 sekunder pr lykt.

For ordens skyld: hovedlyktene løsner du med to muttere som løsnes for hånd og en spak som løsner hele lykta fra karosseriet. Gjort på 50 sekunder :)

*edit: men du har en veldig nice bil :) :)

Endret av Bjellesau Mr Gnu
Lenke til kommentar

Apropo Xenon, jeg tror mine xenon pærer begynner å bli litt slitne (rosa skjær). Er det noen steder som selger disse pærene til en grei penge?

Vell, pærer? Jeg handla kit hos vvme.com, der kommer et helt nytt kit på 55 dollar, og pærene på en del mindre. Problemet jeg møtte da var at fulle HID kit ble merket under 200kr grensen, mens pærene kom over grensen. DHL (som er noen talentløse fjøsnisser) sendte meg moms regning på nesten 400kr for pærene. 150 i gebyr og moms. Siden pærene kom rett over grensa så må jeg betale moms på frakt+varen. Pakken ble sendt fra kina, og frakten var noe ala 10 dollar. Men nei, da fant DHL ut at de skulle bruke den beregnede NORSKE prisen for å sende pakken min, som ligger på nesten 600kr.

Så, drit i å kjøpe pærer, kjøpt heller nytt alt :D med mindre du har spandert på deg dyre balaster (OEM fra philips eller noe slikt)

Lenke til kommentar

Jeg har originalt xenon på bilen og ikke sånn "fake" som mange putter i eldre biler :p Regner med at det er billigere å bare kjøpe pærer enn lykt og pære?

haha jo det vil jeg tro :) Men er mulig du må til forhandler da. De gjør jo hva de kan nå for tiden for å holde delesalget til merkeforhandler :D Er det ikke audi som har begynnt med batterier med microkontroller integrert, som må synkes med bilen? Så da er det 6000kr for batteri hos forhandler i stden for 600 hos biltema :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...