Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Klarlakken har flasset på noen av sommerfelgene mine, er det mulig å gjøre dem helt rene, før å så lakke et nytt lag med klarlakk?

Dvs. det går jo sikkert fullt mulig, men vil resultatet bli bra?

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Jeg tok kjentmannskurs og "fagprøve" for drosje her i Bergen for en mnd tid siden. Begynner å kjøre i neste uke. Bare å spørre om noen lurer på noe :)

Vet ikke om det er forskjellig fra sted til sted, men hvor lang tid tar "kurset" og hvordan er "opplæringa"?

Fra en ting til en annen; Fikk pris på å fikse bakfangeren idag hos de samme som lakkerer for Møller. 2800,- og 4800 om jeg skal lakkere plastdiffuseren i samme sleng.

Var også å titta på mitt kanskje kommende kjøretøy;

Var liitt større enn jeg hadde regnet med, men helt rå. 4x4 til vinteren også.

Endret av Amberlamps
Lenke til kommentar

Var også å titta på mitt kanskje kommende kjøretøy;

Var liitt større enn jeg hadde regnet med, men helt rå. 4x4 til vinteren også.

Pass på å ta på deg en ekstra tykk kjøredress ellers kommer du til å se fryktelig liten ut på en så svær ATV!! :tease:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som har funnet ut hvordan man stiller inn nakkestøtten på en BMW med comfort seter? Jeg vet hvordan man stiller den opp og ned.

Slik som på bildet her: http://www.autoevolution.com/testdrive/bmw-740d-2010/chapterimage-4196.html

Skjønt det slik at det er "anti-whiplash" slik at man ikke kan stille selve nakkestøtten fram og tilbake. Men den har altså den lille puten, som man kan se på bildet. Har ikke funnet noen knapp hvor man kan stille inn på den, og vil heller ikke dra for hardt i den :p

Den har akkurat de samme knappene som her: http://www.autoevolution.com/testdrive/bmw-740d-2010/chapterimage-4180.html

Lenke til kommentar

Jeg tok kjentmannskurs og "fagprøve" for drosje her i Bergen for en mnd tid siden. Begynner å kjøre i neste uke. Bare å spørre om noen lurer på noe :)

Vet ikke om det er forskjellig fra sted til sted, men hvor lang tid tar "kurset" og hvordan er "opplæringa"?

Er nok litt forskjellig ja, men kan jo si litt om hvordan det er i Bergen. Regner med det er ganske likt i andre storbyer.

Kurset varte i litt over en mnd. 3-4 kurskvelder i uken som varer i 3.5 time hver. Mye teori om fagdelen som takstameter, lover og regler osv.

Angående kjentmannsprøven får du nok litt veiledning om hva som bør øves på, men det er vanskelig i en storby. Her snakker vi pugge, pugge, pugge!

Opplæringen er egentlig ganske intensiv, og det er spesielt øvingen hjemme som er viktig. For min del var fagdelen plankekjøring. Fikk 133 av 140 poeng, hvor 105 poeng var minstekrav. Kjentmannsprøven var mye verre for min del, og jeg fikk bare 77 poeng med samme krav som tidligere nevnt. På andre forsøk fikk jeg 105 :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Måtte kose meg litt i godværet :wee:

Ser at jeg må bytte ut det plastskjørtet/diffuseren etc, men det koster meg en tusenlapp mer å få det lakkert enn å kjøpe ny. Veldig usikker på om jeg skal gå for vanlig sort eller samme farge som bilen.

Blir kanskje vel mye om den er i samme farge? Den blir ikke skinnende, mer matt.

Bjellesau mr Gnu, har du mulighet å sjekke delenummer på eksostipper som jeg kan sveise på? Om GTD tippene passer er det gull :fun:

Lenke til kommentar

Er det noen som har funnet ut hvordan man stiller inn nakkestøtten på en BMW med comfort seter? Jeg vet hvordan man stiller den opp og ned.

Slik som på bildet her: http://www.autoevolu...image-4196.html

Skjønt det slik at det er "anti-whiplash" slik at man ikke kan stille selve nakkestøtten fram og tilbake. Men den har altså den lille puten, som man kan se på bildet. Har ikke funnet noen knapp hvor man kan stille inn på den, og vil heller ikke dra for hardt i den :p

Den har akkurat de samme knappene som her: http://www.autoevolu...image-4180.html

De putene er det ingen knapp på såvidt jeg kan huske. (Har ikke kjørt BMW med slike på en liten stund). Hvis jeg ikke tar feil, så skal det bare være å dra på hver side.

Lenke til kommentar

Måtte kose meg litt i godværet :wee:

Ser at jeg må bytte ut det plastskjørtet/diffuseren etc, men det koster meg en tusenlapp mer å få det lakkert enn å kjøpe ny. Veldig usikker på om jeg skal gå for vanlig sort eller samme farge som bilen.

Blir kanskje vel mye om den er i samme farge? Den blir ikke skinnende, mer matt.

Bjellesau mr Gnu, har du mulighet å sjekke delenummer på eksostipper som jeg kan sveise på? Om GTD tippene passer er det gull :fun:

jeg kan lakkere den diffuseren STI rosa for deg om du vil xD

(eller matt svart om det er mer interessant :p)

Endret av TMK9C
Lenke til kommentar

Hoho, fin tråd! :D

Har en Alfa Romeo 156 som nå skal inn på EU kontroll! Dessverre får man jo rusthull på disse, og jeg har tre rusthull som jeg har prøvd å reparere og lurer på om dette holder som gjør at jeg får den godkjent?

Jeg har gjort følgende... eller min far da! :p

Skjært ut rusthullet og videre rust, dermed pusset litt rundt. Satt på en metallplate over, som jeg har limt og naglet med sånne skruegreier. Lagt på grunning og tectyl. Samtidig skal jeg sparkle under litt i morgen.

Noen som vet om dette vil holde så den blir godkjent? :p

Lenke til kommentar

Merket at motortemperaturen steg drastisk på Saaben idag, så jeg stoppet og sjekket hva som var på fære. Viste seg at en kjølevannslage hadde slått sprekk. Dro frem MacGyveren i meg og fikset det med litt gaffatape.

Hadde akkurat samme problemet med min 9000 - men teipen varte ikke lenge. Er like greit å skaffe seg en ny slange. Tar bare noen minutter å bytte selve slangen, men det kan fort bli litt rot med kjølevæsken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...