Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvilken årsmodell jeg må sikte meg inn på hos Skoda/Seat for at det skal ha samme feste på speilene som min '03 Passat?

Ser at knoksen har har en Seat Toledo '04 som har like store speil på begge sidene, ser ut til at festene er like som på min bil, noe som vet?

Tøft, lurer på om det er mulig å koble den opp mot en headunit/nettbrett. Hadde vært kult å få det i litt større format.

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nm er kraft per lengde, og hk e kraft per tid;) men ellers ser resten rett ut:)

Det heter "DREIEmoment" og er kraften som skal til for å DREIE en akse rundt. Antall Newtonmeter er kraften trengs for å få gitte akse til å rotere hvis den påføres en meter fra dreiepunktet. Poenget her er at dreiemoment gange turtall er lik effekt. Det forstår man ikke uten videre av at Nm er kraft per lengde.

Hmm... jeg ser at jeg har skrevet feil. Det er kraft*lengde, ikke per lengde. Gikk litt fort i svingene her:D

Uansett er jo moment i sin definisjon en form for dreining. Om det stikker en 2 meter lang bjelke ut fra en vegg, og du påfører denne bjelken 1N kraft, så vil momentet du påfører festet i veggen være 2Nm, og denne kraften vil på veggen oppleves som et forsøk på dreining. Dersom du påfører en gitt kraft x på veiva i motoren, på et pungt som er L fra dreiesentrum, så vil momentet bli Lx Nm, og forårsake dreining.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Noen som har erfaring med dekk og felg fra Sharif? Er litt keen på å bytte ut mine 18" med noe litt mindre og smalere :p

Nettbutikken er noe herk, lang leveringstid.

Måtte ringe flere ganger, og da faren min tilslutt ringte så var felgene med dekk sendt samme dag ( -_- ).

Felgene er jo greie, og man kan jo kjøpe "kjente" merkevarer.

Dekkene er billige av en grunn, det er asia import og har derfor feil gummistruktur, kontra de nordiske dekkene.

Dette gjør at de sliter veldig fort, mine Kumho KU31 varte knapt 2 sesonger.

Edit: kan også skyte inn at felgene leveres med noen spesialbolter som du trenger spesialverktøy for å få stramme/løsne med. Verktøyet følger jo med (2 stk.), men metallet som er brukt er mykere enn ost og de ryker fort. Det fine er da vist felgene står på så får du et helvete med å få dem av, da ingen selger dette verktøyet og ingen av de lokale felgsjappene hadde sett noe lignende før.

Så fort guds skyld, kjøp nye bolter med en gang, med samme kon.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Hmm.. Ser nettbutikken er ganske bugga ja, hadde uansett vært lettere for meg å kjørt opp og henta dem.

Man kan jo kjøpe felg der og dekk et annet sted.

Edit: Tenkte jeg kanskje skulle prøve de fra Hankook som kom så bra ut i testen? Ventus Prime eller hva de heter.

Endret av Hotel Papa Echo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hmm.. Ser nettbutikken er ganske bugga ja, hadde uansett vært lettere for meg å kjørt opp og henta dem.

Edit: Tenkte jeg kanskje skulle prøve de fra Hankook som kom så bra ut i testen? Ventus Prime eller hva de heter.

Se editen min også :)

Høres ut som en grei plan, eneste er at du må nok få dekkene montert på felg hos dem du handler, da få ønsker å kun montere felg og dekk (og ikke selge noen av dem til deg).

Edit: husk og få de avbalansert med det samme, vist ikke blir det fort "hompetittenhompetatten".

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med Federal her? Har nemlig fått ett sinnsykt tilbud av den lokale dekkforhandleren her.

http://www.nettavise...icle2286020.ece

Scorer dårligst i den testen iallefall.

Virker ut som noe billigskvip fra Asia, kanskje derfor den lave prisen også?

Hmm, se der ja. Er riktignok sommerdekk jeg skal ha, men ble litt skeptisk nå. Tingen er at det er ikke kinapris på de normalt sett, utsalgspris er over 2000,- per dekk

Lenke til kommentar

Se editen min også :)

Høres ut som en grei plan, eneste er at du må nok få dekkene montert på felg hos dem du handler, da få ønsker å kun montere felg og dekk (og ikke selge noen av dem til deg).

Edit: husk og få de avbalansert med det samme, vist ikke blir det fort "hompetittenhompetatten".

Tipper det skal gå bra å få dem montert, får ta en liten runde og høre hva folk skal ha for dekk..

Spørsmålet blir da om man skal gidde å kjøpe nye felger og heller prøve å få tak i noen bedre dekk. Tror det er et par år gamle nankang dekk som sitter på nå :p

Har en merkbar forskjell på vinter- og sommerdekk, dog er sommerdekka mye breiere enn det vinterdekkene er. Mulig det er derfor?

Her har forresten Aftenposten skrevet om årets test: http://bil.aftenposten.no/bil/Lurer-du-pa-hvilke-sommerdekk-som-er-best-17236.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...