Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Kjørte nye S60 idag, utrolig imponert over kvalitetsfølelsen! Den innfelte skjermen med navigasjon var også en DRØM å følge med på!

 

Bare de får dytta inn en ordentlig automatkasse nå, så begynner det absolutt å hjelpe.

 

Kunne hatt en litt bedre kasse ja, men den er absolutt ikke dum den som står i nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker ikke, men jeg tror ikke du får den med Powershit (enda).

 

Jeg har bare kjørt T6, og den hadde den hauggamle femtrinnsautomaten. Den er så treg at jeg blir gal hver gang jeg kjører den. Kun Saab sin automat som er verre.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Husker ikke, men jeg tror ikke du får den med Powershit (enda).

 

Jeg har bare kjørt T6, og den hadde den hauggamle femtrinnsautomaten. Den er så treg at jeg blir gal hver gang jeg kjører den. Kun Saab sin automat som er verre.

 

hmm, rart. Den jeg kjørte hadde hvertfall 6 gir. (D3 163hk Geartronic)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bør man vurdere understellsbehandling på en Z3 før vinteren når den er helt rustfri og aldri vinterkjørt før, når den nå skal kjøres på vinterveier med litt salting?

Hvorfor ikke. Du vil vel holde bilen rustfri tenker jeg, og det er ikke så dyrt med en understellsbehandling ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Bør man vurdere understellsbehandling på en Z3 før vinteren når den er helt rustfri og aldri vinterkjørt før, når den nå skal kjøres på vinterveier med litt salting?

Hvorfor ikke. Du vil vel holde bilen rustfri tenker jeg, og det er ikke så dyrt med en understellsbehandling ;)

Kan nok være lurt, men ikke tro at du slipper unna med og la være og pleie bilen bare fordi du har understellsbehandlet den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Greit at bensinslukere og utslippsgiganter koster en del penger, men det at også miljøvennlige biler skal koste dyrt har jeg liten forståelse for (vet at det er pengene, men det henger fortsatt ikke på greip).

Lenke til kommentar

I enkelte land er det vel slik at biler med mindre motorvolum enn *fyll inn* er avgiftsfrie. Dette er også noe av grunnen til at Porsche nå tilbyr biler med 211HK, for da får de flere kunder i andre land der potensielle kjøpere tidligere sleit pga avgifter på bil.

 

EDIT: Vi kunne jo hatt en slik ordning vi også, dersom en fullstendig avvikling av eksisterende særavgift ikke kan skje.

 

(vet at det er pengene, men det henger fortsatt ikke på greip).

 

Disse særavgiftene er noe som henger igjen fra krigens tunge dager. I etterkrigstiden var norsk økonomi på vaklende bein og våre daværende politikere mente da at det var best å isolere pengene våre innenfor landets grenser. I all hovedsak for å hindre valutaforbruk (at pengene fløt ut av landet), og følgelig sørge for at staten håvet inn mer penger for å styrke sin egen økonomi. Det var da på dette tidspunktet kun velstående mennesker som i etterkrigstiden hadde råd til biler pga de høye avgiftene, derav kjælenavnet "luksusavgift".

 

På 70-tallet begynte oljeeventyret og norsk økonomi stod i løpet av kort tid på fjellstø bein, men likevel vedvarte særavgiftene. Særavgiftene mistet sin hensikt som i grunn var fra krigens tunge år, men siden avgiftene håver inn masse penger til statskassen så lot man være som det er.

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/n....html?id=478016

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Selv etter krigen var det ikke alle som fikk kjøpe den bilen de kanskje ville ha. Det var først i 1960 det ble fritt bilsalg i Norge. Ganske spesielt, når man tenker over det. Man måtte søke om å få kjøpe bil. De fleste fikk innvilget søknad om f. eks. Wartburg-biler, mens de heldige fikk innvilget søknaden sin om Folkevogner og Forder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...