Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Jaja, da er jeg en simpel tyv. Og det er jeg helt tilpass med så lenge jeg får gjort mitt og bilen min blir ren etter mine premisser. :)

 

Men bare så det er sagt så kjapper jeg meg hvis det blir kø. (Nå er det uansett to vaskeplasser så det er svært sjeldent.) Hvis ikke står jeg gjerne og vasker bilen en time.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Satt helt på spissen: Så dere mener at man skal spraye på stasjonens avfetting, kjøre bilen ut mens avfettingen virker i 5-10 minutter så andre skal få "vasket" bilen sin i mellomtiden ettersom man strengt tatt ikke betaler for tiden avfettinga bruker på å virke?

Det blir helt feil, da du har betalt for produktet (i dette tilfellet avfettingen), så selvfølgelig skal du få bruke produktet skikkelig når du har betalt for det.

 

Vaskehall er på ingen måte en gode som en fritt kan benytte slik en selv vil (akkurat som f.eks. dette forumet), bensinstasjonen har hatt en utgift for å sette det opp, utgift på slitasje og administrering, dette vil de gjerne ha penger for.

Blir vaskehallen misbrukt og de ser at inntjeningen ikke veier opp for utgiften kan de gå til verks med strengere kontrollere, regler eller til og med kutte ut tilbudet, da det ikke er lønnsomt.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Så synd. For det er nettopp det vaskehallene blir brukt til etter det jeg har erfart (at mange vasker med svamp og bruker lenger tid enn nødvendig hvis man skal tro flere her inne). Også på grunn av at mange ikke har tilgang på verken plass eller høyttrykkspyler hjemme. Her hvor jeg bor er det heller ikke lov å vaske bilen i gården fikk jeg beskjed om, tror det var noen lokale kommunale bestemmeser. Ingen følger dem i hvertfall. :)

 

Uansett ser jeg ingen grunn til å krangle over et slikt prinsipp når det verken går ut over stasjonen eller kunder. Man har de som bruker unormalt lang tid og stenger for andre, men de er det heldigvis få av I hvertfall i dette området. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Fikk en ide her istad, finnes det svamper som passer over børstevasken på selvbetjent? Da hadde man sluppet problemet med at børstene er fulle av stein og rusk. Man kunne vasket svampen selv hjemme og jeg hadde sluppet å irritere meg over de som bruker egen svamp :p

Endret av trra
Lenke til kommentar

Nei, men jeg bruker ofte den stasjonen som er nærmest, og om de er kuk, så gidder jeg ikke å ha noe med dem å gjøre :thumbdown: Da kjører jeg til noen andre.

 

Haha, du syns de er kuk når du ikke får viljen din, men samtidig så syns du at alle andre skal føye seg etter hva du føler for :rofl:

 

Ah, den dobbelmoralen, den dobbelmoralen.....

Nei, jeg synes folk er kuk når de ikke viser hensyn. Om noen er før deg, så er de faktisk før deg, og så lenge de ikke bruker uforholdsmessig mye tid, så er ikke du som står i kø noe viktigere enn dem, bare fordi det er "dem". Er det noe jeg virkelig missliker, så er det folk som står og skråler og roper om at det må åpnes ny kasse, at det går tregt i køa og mener at det de selv skal er så jævlig mye viktigere enn det alle andre skal.

 

Jeg skal vaske bil, han skal vaske bil. Jeg var først, da må han finne seg i å vente, bilen hans er ikke noe viktigere enn min. Om han har dårlig tid, skulle han kommet tidligere. Og så lenge jeg ikke bryter noen av avtalevilkårene for bruk av vaskehallen, så har egentlig ikke nestemann noe han skal ha sagt dersom jeg ikke driver med noen unormalt.

Lenke til kommentar

Fikk en ide her istad, finnes det svamper som passer over børstevasken på selvbetjent? Da hadde man sluppet problemet med at børstene er fulle av stein og rusk. Man kunne vasket svampen selv hjemme og jeg hadde sluppet å irritere meg over de som bruker egen svamp :p

 

 

Tanken er god og det lar seg helt sikkert gøre også! Men jeg er litt skeptisk til såpa som brukes, ofte er såpeblandingen og avfettingene i selvvasken (og automatvasken forsåvidt) altfor sterk for LSP laget...

Endret av CFM
Lenke til kommentar

 

Nei, jeg synes folk er kuk når de ikke viser hensyn. Om noen er før deg, så er de faktisk før deg....

 

Jeg skal vaske bil, han skal vaske bil. Jeg var først, da må han finne seg i å vente, bilen hans er ikke noe viktigere enn min.....

 

Da får du betale for tjenesten du bruker, men når du ikke gjør det er det du som er kuk når det står andre å venter som vil betale!

Lenke til kommentar

Satt helt på spissen: Så dere mener at man skal spraye på stasjonens avfetting, kjøre bilen ut mens avfettingen virker i 5-10 minutter så andre skal få "vasket" bilen sin i mellomtiden ettersom man strengt tatt ikke betaler for tiden avfettinga bruker på å virke?

Det blir helt feil, da du har betalt for produktet (i dette tilfellet avfettingen), så selvfølgelig skal du få bruke produktet skikkelig når du har betalt for det.

 

Vaskehall er på ingen måte en gode som en fritt kan benytte slik en selv vil (akkurat som f.eks. dette forumet), bensinstasjonen har hatt en utgift for å sette det opp, utgift på slitasje og administrering, dette vil de gjerne ha penger for.

Blir vaskehallen misbrukt og de ser at inntjeningen ikke veier opp for utgiften kan de gå til verks med strengere kontrollere, regler eller til og med kutte ut tilbudet, da det ikke er lønnsomt.

Jeg ønsker å bruke alle stasjonens fasiliteter, og betale for dem, men jeg ønsker å VASKE bilen min innimellom lånet av alle dingsene. Bilen blir ikke ren uten bruk av svamp og såpe, og den fellesbørsten har vell både herpes og klamydia.

 

Dvs jeg betaler for å låne høytrykksvann, jeg betaler for avfettingen, oghøytrykksåpen, og for å skylle av bilen igjen. Så bruker jeg min egen bøtte og såpe for å vaske bilen, for så å bruke stasjonens vann, voks, og underspyling. Så jeg betaler for å stå der, men vil bruke min egen bøtte og svamp.

 

At folk bruker plassen og bare vaske med bøtte og vann er selvfølgelig ikke greit, men så lenge jeg benytter meg av hele tilbudet og betaler for det, men vil ha noen ekstra minutter til å faktisk få bilen skikkelig rein, så har jeg mitt på det rene :D

 

Det hadde vell blitt spetakkel om man ikke fikk bruke sin egen kopp for å kjøpe kaffe i?

Lenke til kommentar

Det finnes jo vaskehansker. Har to slike selv. Om disse kan trees over børstene er en annen ting.. :) Man vil jo uansett potensiellt få uønsket trykk på punktene der steinen gnisser mot hansken/lakken

 

 

 

Derfor kan man bruke flisesvamp eller i mitt tilfelle Zymöl svamp (Zymöl er produsenten). Den har en annen struktur enn de vanlige svampene og har mye større porer og mye mindre flate som berører lakken. Derfor tar den opp møkk mye lettere enn andre svamper og vasken blir da mye mer skånsom.

Etter forvask og avfetting, som er et must, så er det kun den grå trafikkfilmen som er igjen til bøttevasken og da er det ikke mye skadelige partikler igjen på lakken. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Da får du betale for tjenesten du bruker, men når du ikke gjør det er det du som er kuk når det står andre å venter som vil betale!

Jeg har da aldri sagt at jeg ikke skal betale. Om de forventer å stå der gratis å vaske uten å bruke noen av stasjonens betal greier er jeg helt 100% enig med deg. Jeg drar dit fordi jeg vil leie høytrykksvann, avfetting, voks og underspyling, og det betaler jeg for, men jeg vil bruke min egen svamp og bøtte, og ikke kosten som "alle andre" har dratt full av sand.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jesus, noen som skulle hatt en leksjon i at i tillegg til å ha vikeplikt fra venstre i rundkjøringer, så har enn vikeplikt for de som allerede er inne i rundkjøringen før seg selv.

Hva faen forventer folk, at jeg skal rygge pent ut av rundkjøringen, siden de kom fra min venstre i hundre og helvete 5 sekunder etter meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...