Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer opp som sedan ja... Eneste forskjellen er vel uansett bare lampa i bagasjen?

Uansett vil jeg anbefale å ta ut pærene og dobbeltsjekke før bestilling. På noen av lampene får jeg opp flere valg av pærer, sjekk disse i bilen uansett.

post-141082-0-18144600-1328191570_thumb.jpg

Og når jeg først roter i bildemappa mi...

Dette er et snittet HPT blad fra jobben. Man kan se kjølekanalene og noen av kjølehullene som lager et "kaldt" luftlag over bladet. Med "kaldt" så mener jeg 5-700 grader celsius...

Så, denne er ca. 5cm lang og motoren bruker 80 stykk. Klarer noen å gjette ca. pris per stykk i norske kroner? Det er ikke ekstrempris da. :fun:

post-141082-0-34446000-1328191962_thumb.jpg

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Disse røverne der brukes vel i flymotorer? Husker ikke hvor, men jeg så en dokumentar hvor bl. a. slike var omtalt for ikke så fryktelig lenge siden. Prisen tør jeg nesten ikke tenke på en gang, men jeg vet de må være fryktelig sterke, og at de tar en liten evighet å lage. Jeg kan jo ta et skudd i stummende mørke og tippe på 10.000 kroner per stykk?

Lenke til kommentar

Brukes i flymotorer ja, denne er fra en CFM56 som brukes på Boeing 737 og Airbus A320 familien osv.

Sier ingenting om prisen ennå. :p

(Beklager hvis jeg sporer veldig av nå.)

Hva synes folket om den nye Avensisen btw.? Synes den er nesten helt lik den forrige jeg...

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Ah, jeg kom på hvor jeg hadde sett de før, det var en BBC-dokumentar om Rolls Royce i UK. :) Tror den gikk på TV her i høst.

Det er ikke så rart den nye Avensisen ligner, det er samme bilen, bare med en grei ansiktsløfting - akkurat som dagens Passat er en ansiktsløftet utgave av den forrige. Forskjellen der er at VW påstår det er en ny modellgenerasjon ... :/

Lenke til kommentar

Sjekker du i ETKA? Da de slo inn bilen min der, kom den opp som sedan, men jeg har stasjonsvogn - og det tror jeg Biskopen også har.

Stemmer det, familiebil er kult! :D

Kommer opp som sedan ja... Eneste forskjellen er vel uansett bare lampa i bagasjen?

Uansett vil jeg anbefale å ta ut pærene og dobbeltsjekke før bestilling. På noen av lampene får jeg opp flere valg av pærer, sjekk disse i bilen uansett.

post-141082-0-18144600-1328191570_thumb.jpg

Forstår ikke helt hvordan det hjelper meg med å finne pærene fra denne siden.

Noen som har en quickguide på hvordan jeg tar ut pærene og ser selv?

Lenke til kommentar

Det er ikke så rart den nye Avensisen ligner, det er samme bilen, bare med en grei ansiktsløfting - akkurat som dagens Passat er en ansiktsløftet utgave av den forrige. Forskjellen der er at VW påstår det er en ny modellgenerasjon ... :/

Samme bilen du. Dieselmotoren har nesten 20% lavere forbruk!

Lenke til kommentar

Altså, er det en helt ny modell eller bare en facelift? På reklamene virker det som at de annonserer en helt ny modell...

Forstår ikke helt hvordan det hjelper meg med å finne pærene fra denne siden.

Noen som har en quickguide på hvordan jeg tar ut pærene og ser selv?

Nei da er det ikke så enkelt... Må nesten bare ta ut pærene og måle da.

Som regel er det bare å ta et flatt skrujern og forsiktig lirke av dekselet, sitter som regel bare klipset fast.

Bare å prøve forsiktig. Kan hende du må av med dørtrekket i fremdørene, men som sagt, bare å prøve forsiktig.

Prisen på det HPT bladet er forresten ca. 43 000kr. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Det er mye merkelig produsentene kaller "en helt ny modell" for tida...

Se så, ja ;) Kvinnfolk ... Det beste med den videoen er likevel hva danskene kaller vaskeplass: Pusleplads. Søtt.

Det ser da ikke ut som en vaskehall? mer som ett verksted?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Altså, er det en helt ny modell eller bare en facelift? På reklamene virker det som at de annonserer en helt ny modell...

Markedsføringsjippo.

---

Prisen på det HPT bladet er forresten ca. 43 000kr. :)

Såpass, ja. Ikke verst. Hva slags materiale er det? Er vel en slags kompositt?

---

Jeg syns det ser ut som en hall for selvvasking - ikke vaskeautomat.

Lenke til kommentar

Titanlegering hvis jeg ikke husker feil. Er ganske stiv pris, men nozzlene som guider lufta inn mot disse bladene er ennå dyrere. Koster vel 290 000 per stykk og det er litt over 20 av dem i motoren... Og de er ikke større enn en liten murstein.

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Se så, ja ;) Kvinnfolk ... Det beste med den videoen er likevel hva danskene kaller vaskeplass: Pusleplads. Søtt.

På puslepladsen kan man støvsuge bil osv. På siden har du vanlig vaskehall. Jævla danskene hadde verken børsteløs eller selvvask. Ble null vask på meg. Fint at hun fikk vaska sin hvertfall :p

Lenke til kommentar

Hvordan er det å kombinere håndbrekksving med automat? Det var det eneste som virket for å få ut rompa i morres. Eneste alternativene er å gå rett frem, eller at det ikke skjer noe...

Ellers blir det spennende å se på hvor mange utforkjøringer og ulykker (håper selvsagt ikke på noen alvorlige!!) det blir i dag. Nå som jeg kjørte til jobb, var ikke noen av veiene brøytet og det var veldig glatt! Andre gang jeg faktisk synes at 75-80 var et fornuftig tempo på motorveien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...