Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Fabrikkmontert varmer koster en slikk og en ingenting. Det er en grunn til at jeg fortsatt står og banner og sverter mens jeg skraper is med blåfrosne fingre:

Ettermontert Webasto m fjernkontroll >20.000,-

Fra fabrikk: 9.000,-

Ja, du kan tenke det store sure eplet kollegaen min måtte bite i da han fant ut at han ville hatt varmer i Q5en likevel, 2 uker etter at han fikk bilen.

 

Forsåvidt virker det digg med muligheten til å skru på varmeren via mobilen :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg skulle hjem i går, brukte jeg 19 min på de to første 2km og 9 min på de resterende 10... Elsker hvor idioter folk er i trafikken!!!

 

 

Du må bruke høyrefeltet. Det er det nye forbikjøringsfeltet!!

 

Hadde ikke kommet meg til motorveien før etter 2 km :p Ble faktisk til at jeg kjørte i venstre feltet inn i en rundkjøring og tok runden rundt pga "alle" foran meg skulle rett frem. Kan ikke disse tenke LITT selv og legge seg i venstrefeltet slik at de som skal til høyre faktisk ikke står unødvendig i kø?!?!?!?!!??!?!?!?!?!

 

 

 

Fabrikkmontert varmer koster en slikk og en ingenting. Det er en grunn til at jeg fortsatt står og banner og sverter mens jeg skraper is med blåfrosne fingre:

Ettermontert Webasto m fjernkontroll >20.000,-

Fra fabrikk: 9.000,-

Ja, du kan tenke det store sure eplet kollegaen min måtte bite i da han fant ut at han ville hatt varmer i Q5en likevel, 2 uker etter at han fikk bilen.

 

Forsåvidt virker det digg med muligheten til å skru på varmeren via mobilen :love:

 

 

Faren min er utrolig fasinert over mobil appen til Volvo, kan sjekke hvor mye diesel det er igjen, hva temperaturen er, lukke opp bakluka (låse opp), sjekke om bilen er låst eller ikke, sjekke lokasjon (overraskende nøyaktig) på hvor bilen står, starte eller sette på timeren for parkeringsvarmeren. Husker ikke resten..

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Noen som har noen formening om forbruket på denne Passaten? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32769557

 

Har lyst til å reise ned og teste den, ettersom det ser ut som et meget gunstig kjøp. De andre jeg fant med tilsvarende kmstand/motor lå en del høyere i pris..

 

Jeg har en 2003 5-girs automat med samme motor og den ligger på ca 0.8 når jeg kjører fram og tilbake til jobb (med moderat trafikk..) 0.9liter/timer på tomgang. Gjennomsnittet mitt ligger på 8.5l/100km per tank.

Lenke til kommentar

Noen som har noen formening om forbruket på denne Passaten? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32769557

 

Har lyst til å reise ned og teste den, ettersom det ser ut som et meget gunstig kjøp. De andre jeg fant med tilsvarende kmstand/motor lå en del høyere i pris..

 

Jeg har en 2003 5-girs automat med samme motor og den ligger på ca 0.8 når jeg kjører fram og tilbake til jobb (med moderat trafikk..) 0.9liter/timer på tomgang. Gjennomsnittet mitt ligger på 8.5l/100km per tank.

 

Ok, var vel noe sånt jeg forventet meg. Synes ikke det høres så ille ut for en såpass sprek bil. Har så godt som ingen erfaring med Passat fra tidligere, men må si denne vekket interesse!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg går og vurderer bilkjøp nå, og vil bare kjapt høre med dere angående finansiering: finansiering hos forhandler, eller ekstern finansiering i NAF/bank/etc.?

Kan sterkt anbefale lån med foreldre som kausjonist/sikkerhet, veldig gunstig rente, ingen heftelser på bilen og du kan fritt velge årsmodell og forsikring uten å bli begrenset av bankenes regler.

Du kan også eventuelt stille sikkerhet i egen bolig, om du har det.

 

Vist du ikke har foreldre som er i stand til å stille som sikkerhet, eller ikke har egen bolig, hadde jeg prøvd å samle best mulig tilbud, og da gjerne med en kombo av rente og godt forsikringstilbud.

Jeg har hørt om gode låneavtaler både hos forhandler og i bank.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ok, var vel noe sånt jeg forventet meg. Synes ikke det høres så ille ut for en såpass sprek bil. Har så godt som ingen erfaring med Passat fra tidligere, men må si denne vekket interesse!

Men manuell-kasse kan du nok for forvente enda litt lavere forbruk.

 

En god regel med Passat er at du alltid kjøper en modell som har vært på markedet i noen år, den du ser på er en 3BG, 3BG hadde vært på markedet i 4 år når den ble solgt ny, mao. et relativt trygt kjøp.

 

Passat har en fæl statistikk på barnesykdommer.

Lenke til kommentar

henrikwl:

 

Du må se hva du kan få; da forskjellene er store og det kommer an på hver enkelt hva som kan være aktuelt.

 

Forbrukslån uten sikkerhet / billån uten krav til kasko er dyrest, og noe du bør unngå.

Finansiering med egenandel + kasko hos forhandler/bank er greit, men ikke mer enn det. Har du inntekt + egenkapital som gjør deg attraktiv for utlånerne så er det verdt å spørre rundt.

Finansiering via bank med sikkerhet i bolig er det beste. Kun aktuelt om du allerede har boliglån med rom for utvidelse. Kan nesten gå i 0 med dagens rentevilkår.

 

(Sånn litt på siden... vær meget forsiktig med leasing. Koster fort mer enn det smaker om man ser kritisk på det, men kan også være et greit alternativ.)

 

Vær meget obs på bilvalg og hvor dyr bil du tar deg råd til. Du sier ikke noe om din livssituasjon / alder / inntekt. Det er relevant.

 

Et for stort billån / å legge seg til dyre bilvaner for tidlig kan være meget utslagsgivende når man om noen få år plutselig står der og lurer på om man kan få lån til huskjøp.

Lenke til kommentar

For min del ser det ut som et godt kjøp :) Et år yngreenn min, 6-trinns manuell-gir (dvs 16-1800rpm ved 100km/t), kjørt kortere.

 

De negative tingene jeg ser med bilen er mest visuelt.. Fargen inni eller utpå er ikke spesielt pene, kjedelig til og med.

 

Manuell vil nok være mye mer behangelig, merker at min automat trekker "hele" tiden. Står jeg i ro og setter den i fri. Senker panseret seg noen cm samt forbruket går fra 1.4 til 0.8-0.9l/timen.

Lenke til kommentar

henrikwl:

 

Du må se hva du kan få; da forskjellene er store og det kommer an på hver enkelt hva som kan være aktuelt.

 

Forbrukslån uten sikkerhet / billån uten krav til kasko er dyrest, og noe du bør unngå.

Finansiering med egenandel + kasko hos forhandler/bank er greit, men ikke mer enn det. Har du inntekt + egenkapital som gjør deg attraktiv for utlånerne så er det verdt å spørre rundt.

Finansiering via bank med sikkerhet i bolig er det beste. Kun aktuelt om du allerede har boliglån med rom for utvidelse. Kan nesten gå i 0 med dagens rentevilkår.

 

(Sånn litt på siden... vær meget forsiktig med leasing. Koster fort mer enn det smaker om man ser kritisk på det, men kan også være et greit alternativ.)

 

Vær meget obs på bilvalg og hvor dyr bil du tar deg råd til. Du sier ikke noe om din livssituasjon / alder / inntekt. Det er relevant.

 

Et for stort billån / å legge seg til dyre bilvaner for tidlig kan være meget utslagsgivende når man om noen få år plutselig står der og lurer på om man kan få lån til huskjøp.

 

Takk takk. :)

 

Grunnen til at jeg spurte var egentlig mest fordi jeg er småskeptisk til forhandlerfinansiering (tenker - muligens uriktig - at det kan sammenlignes med type "Her & Nå handlekonto" og lignende), og lurer på om det virkelig er slik at denne typen finansiering kan konkurrere med "vanlige" billån i bank.

 

Når det gjelder min situasjon, så er jeg gift og eier en leilighet som nok dessverre ikke er nok nedbetalt til at jeg kan bruke den som sikkerhet. Sikkerhet hos foreldre er også mer eller mindre utelukket, så det må bli en type finansiering spesielt rettet mot bil. Utgiftsmessig så vil en 3-4000 kroner i måneden ikke være problematisk, noe som etter mine beregninger vil kunne muliggjøre et lån på rundt 300.000 over 7-8 år. Leasing er egentlig uaktuelt.

 

Da er det i utgangspunktet ingenting i veien for at en forhandlerfinansiering kan være det beste tilbudet? Det er ingen spesielle "gotchas" i disse avtalene som gjør at et billån i bank vil være å foretrekke selv om en forhandlerfinansiering tilsynelatende ser rimeligere ut?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Bilforhandlerne bruker ofte større banker, så det er relativt trygt.

Her har de ofte fått litt bedre tilbud av banken enn hva du vil som en person alene ville fått, derfor kan det være gunstig.

 

Men det finnes som sagt ingen fasit svar.

Hadde f.eks. ikke kjøpt bil hos Einar's Bil og Fisk AS, med finansiering via Torpedo Gunnar AS.

Lenke til kommentar

Det er jo bare å se hva de tilbyr, en ting som kan være fordel med forhandlerlån er at de noen ganger tilbyr bedre vilkår i forhold til alder på bil og lengde på lån. Banker går som regel at bilen ikke skal være eldre enn 12år etter lånet er nedbetalt, dette kan utelukke biler. Har man egen kapital vil man kunne få lengre nedbetaling enn uten.

 

Hos banker er det nok lettere å få en god avtale hvis du er/bilr kunde. Jeg ville sett hvilke rente og nedbetalingstid forhandler kunne tilby i forhold til bank.

Lenke til kommentar

Det skal selvfølgelig være mulig.

 

Startet med en standard Audi A4 1.8T Quattro, 1999 modell.

 

Men etterhvert, så ble det seriøse modifikasjoner.

 

Listen er lang, men dette er det "viktigste".

 

0-100km/t på 4,9 sek.

 

Info:

 

1.8t ANB Blokk:

 

83mm bore

JE 83mm smidde stempler

PAUTER Råder

Veiv, 2l tfsi

ARP bolter

SPEC enkeltmasse svinghjul

SPEC trykkplate

Spec 3+ Clutch.

 

1.8T ANB Topp:

 

Race portet, Andreas med magic hands...

Overdim inconel eksos ventiler

8stk overdim innsugs ventiler (de ytre innsugs ventilene)

4stk std dim innsugsventiler (de midtre innsugsventilene)

titan retainers

Harde ventilfjærer

Bronsjesyringer

Nye ventilseter

mekaniske løftere

Shimset lashcaps

Kammer matchet til flowtall

 

Alle deler til toppen er Supertech, levert av 034 motorsport

 

Modifisert std innsug

 

Blåser:

 

Borg Warner EFR 8374

 

eksos og fuel line:

 

Stor IC

034 motorsport grenrør

Tial 44mm wastegate

3" eksos turbo og ut

1200cc Bosch ev14

034 motorsport fuelrail

2x044 motorsportpumper

Aeromotiv fuel regulator

034motorsport high output coiler

 

Motorstyring:

 

DTA s60pro.

 

Denne er god for 800hk, men ligger nå på 700hk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...