Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Er det en "regel" at registerreim bør byttes iallefall hver 5 år uavhenging av km. stand?

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Intervallene for skifte av registerreim (både km og år) står i instruksjonsboka til bilen din, og dem burde du følge. En 5 år gammel gummireim kan godt være i dårlig stand selv om bilen ikke har gått så veldig mange km siden forrige reimskift.

Lenke til kommentar

Intervallene for skifte av registerreim (både km og år) står i instruksjonsboka til bilen din, og dem burde du følge. En 5 år gammel gummireim kan godt være i dårlig stand selv om bilen ikke har gått så veldig mange km siden forrige reimskift.

Var under den oppfatning av at gummi morkner fortere hvis det står i ro i 5 år så da hadde jeg personlig bytta den oftere hvis jeg ikke kjørte litt i ny og ne og holdt ting vedlike..

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Var under den oppfatning av at gummi morkner fortere hvis det står i ro i 5 år så da hadde jeg personlig bytta den oftere hvis jeg ikke kjørte litt i ny og ne og holdt ting vedlike..

Personlig har jeg aldri vært borti at en gummireim som er i regelmessig drift holder seg lengre enn en som står stille. Uansett er ikke regreim noe man gambler med. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Forsåvidt klar over det, lurte på om det var noen god forhåndsregel for når den begynte å bli gammel.

Vil ikke det som står i serviceintervallet bli litt upresist om det er brukt ei reim av dårligere kvalitet enn original?

Uansett, har på ingen måte tenkte å gamble, bilen er ikke kjøpt en gang :tease:

Vist jeg er usikker på reima blir det no-go, da det blir fort dyrt og kjøpe bilen og så levere den inn på verksted.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Tror nok de kan stoppe deg, om de vil.

Om de gir bot er en annen ting. En kollega ble stoppa av politiet (ikke kontroll) og fint beskjed om å kjøre hjem og ta av sotingen :-)

Men hvorfor i alle dager skulle du ikke bruke korrekt lys? Ser liksom ingen god grunn som veier opp for å sette deg selv og andre i fare.

Lenke til kommentar

Helt vilt. Og de menneskene som gikk rett ut i gata, hva faen liksom!?! Hvordan kan man unngå å se alle bilene som er der. :ohmy:

Hvis motorlampa lyser i noen sekunder fra man starter bilen og kjører noen meter, for deretter å bli borte, tyder det på at det er noe galt med bilen? Skjedde på min bil igår, og det var første gang det har skjedd. Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Kan politiet stoppe meg ang. lysbruk, eller må det være kontroll for det?

Dessverre nok bruker ikke politet tid på å stoppe en som kjører med feil lys (park/tåke om kvelden, kjørelys og park uansett når på døgnet, mangler lys, kun park...) Noe som gjør at folk ikke blir bedre og ting blir ikke bedre.

Men selv om du synes tåkelys er kult, begrens det til når det faktisk er lyst ute! Kjører du med park+tåke har du for lite lys, noe som gjør at i et kryss vil folk ikke ha muligheten til å oppdage deg før de ser deg. Kjører du med kjørelys+tåke så ser det ikke spesielt fint ut, dessuten vil det flytte fokuset ditt nærmere bilen.

Jeg skal koble om bilen min (når det er litt snillere temperaturer ute..) til kun tåke til dag kjøring eller bare kjørelys til kvelden, langsiktig styres dette av lyssensor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...