Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, det er jo bare snakk om 20-25% økning da... Burde vel gå. Kan jo sjekke opp for moro skyld. :)

Men da må vel bilen i benk da?

Det er noe som heter at man ikke kan bli tatt for effektøkninger på inntil 15%, men om dette gjelder enda garanterer jeg ikke. Er fullt mulig å få skreddersydd en chip til å gi maks 15% mer.

Lenke til kommentar

Det er jo faktisk mulig at produsenten gjør det, mener å ha hørt at Audi faktisk ikke skal være så vanskelig å gi dokumentasjon på slik (selvsagt bare snakk om mindre økninger..)

Audi sine 1.8T modeller ble gjerne levert i to utgaver, 150 og 180hk, alt etter hvor mye man ville betale i avgifter. Og bilen er 100% identiske så der gir de nok ut papirer tror jeg.

Det går vel mer på hvem som skal stille garanti for at arbeidet er skikkelig gjort, enn hvor godt det er gjort.

Ja du kan godt stille garanti for at du er verdens beste hobby rørlegger, men da får også du da støyten om noe skulle gå galt.

Ja, igjen dette er baderoms diskusjon i en bil tråd, men håper forumets lange arm ser at iallefall jeg prøver å trekke linjer til bil diskusjonen og derfor ikke regner det som helt irrelevant :-)

Hadde jeg bare kunne levert bilen til en mekaniker og fått det godkjennt så hadde problemet vært mindre. Det er vell et par biler som er registrert på det untaket som lar BT vurdere selv, men disse er bygget av verkstedd i tett sammarbeid med BT. Desverre er det helelr ikke her noen garanti for godkjenning.

Surt å sitte der med 100 000 investert i bil og deler,s amt 100 000 i verkstedsutgifter eller TUV, og så nekter BT å godkjenne uansett.

Hmm, det er jo bare snakk om 20-25% økning da... Burde vel gå. Kan jo sjekke opp for moro skyld. :)

Men da må vel bilen i benk da?

Det er noe som heter at man ikke kan bli tatt for effektøkninger på inntil 15%, men om dette gjelder enda garanterer jeg ikke. Er fullt mulig å få skreddersydd en chip til å gi maks 15% mer.

De kan ikke ta deg for noe effektøkning. Det finnes ingen labratorier i norge som kan måle dette. Det må nemlig måles på veiva, i et labratorium emd konstant temeratur, trykk og luftfuktighet dersom det skal være rettslig holdbart.

De 15% var vell ment å være det avviket de tolererte før, men så prøvde de å ta en trimmer for retten, da de hadde målt han på BT sin rulle i trondheim. Men retten nektet å godta det som bevis siden det ikke er utført i lab, siden et dynometer har så store variasjoner, og siden det var mål på hjulene, ikke veiv.

Er ikke redd for BT. De er ufarlige. Problemet er om du kræsjer, og forsikringsselskapet nekter å utbetale erstatning, evt sender deg regningen for de du har drept og skadet. Gøy med 6 milioner i gjeld plutselig.

Lenke til kommentar

Vil ikke det samme gjelde som for BT da? Er jo ingen som kan bevise det...

Muligens verksted med diagnose som kan lese av hvor mange ganger ECU'en har blitt flashet.

Ja, sintef utarbeidet nettopp en rapport ang mulighet for å lese av moment og effekt via OBDII grensesnittet i nyere biler.

Dersom hjernen har blitt tuklet med har de forsåvid en sak. Men dette er vell bare snakk om avgiftskroner de skal hente inn.

Og da er de like langt, siden de ikke kan kreve avgifter om bilen ikke blir registrert på skilt med gitte effekt. De må gjerne kreve avgift for min del, men da må de jo selv skaffe dokumentasjon på at det er godkjennt :D

Lenke til kommentar

Father of the the year? Ikke sikkerhetsbelte og lær gutten at det er greit å se på bil som et leketøy.

Fritt for å ikke spyle gutten vekk fra veien om +/- 10 år sånn som alle andre "verdensmestre" som har dundra inn i et tre i 250 km/t..

Ellers: Må være sinnsykt fett å ha en R8 som jordebil. Kunne fint slått ihjel et par dager der, ja. Drittunge.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...