Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Et anent problem som etter min mening er mye større er etterslepet i bilparken. En 1980 modell Toyota Corolla som akkurat på grensen klarer PKK er mye mer trafikkfarlig enn en trimmet entusiastbil, da denne gjerne har oppgraderte og nye deler overalt.

Nå bør du kanskje sammenligne noe innenfor samme pris skal det være relevant.

Har du halvgammel bil til 50 000 og 100 000 i deler og tuning, skal jeg love deg at du får ganske mye sikrere biler til 150 000.

 

Jeg ser heller ikke hva etterslepet i bilparken har med regelverket å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å si at kompetansen som kreves for å godkjenne en bil ikke er stor er helt feil i mine øyne. Det finnes tusenvis av forskjellige biler der ute, med modifikasjoner blir dette mange mulige kombinasjoner. Da blir det urimelig å kreve at en kontrollør skal kunne godkjenne deler uten papirer på så mange biler.

Bilen er i utgangspunktet godkjennt for vei. En modifikasjon eller trimming av bilen vil ikke påføre noen større karosserimessige forandringer, og samtlige kolisjonssoner er ivaretatt. Man får derimot en del mer effekt og vridningsmoment. Dette krever forsterkning i karosseri, eller ved hjelp av ettermonterte stag.Beregningen av slike stag som skal motstå det ekstra momentet er uproblematisk å beregne dersom man vet rørdimensjon, innfestningspunkter, og retning på kraften.

 

I enkelte tilfeller der det er snakk om ombygging til bakhjulstrekk vil man måtte forsterke karosseri på samme måte. Her er det dog ikke noen kolisjonssoner å ta hensyn til, og beregningene er luprobematiske her også.

 

Skal man godkjenne en bil med mange Hk må man gjerne ha flere oppgraderinger for å få det godkjent, hvilke oppgraderinger er det du mener er vanskelig å få godkjent?

Slik det er i dag så krever en godkjenning av større effekt et papir fra importør som sier hvor mye HK/NM karosseriet tåler, hvilke oppgraderinger som må gjøres av utstyret på bilen for at dette skal være tilsvarende den nye effekten, samt avgasspapirer på motor i samme bil.

 

Jeg kan kjøpe et OEM 8sylinders Brembo bremseset fra feks Audi RS4, montere det på min Mazda med godt over det dobbelte hestekreftantallet. Kjører jeg ned på BT med dette så får jeg det ikke godkjent pga manglende dokumentasjon på at det passer på min bil. Hvor er logikken? Jeg har byttet ut et bremsesett som er dimensjonert til 160 hester, med ett som er dimensjonert til 400hk. Begge er godkjennt for vei, men det ene har ikke tuv eller annen dokumentajson. Selv ikke med papir fra det mekaniske verkstedet som har laget overgangene som bekrefter at de nye festene er laget i høykvalitets stål hjelper.

 

Senkesett likeså. Flere sett fra store produsenter, deriblandt OEM levrandører, er umulig å få godkjennt fordi det mangler TUV. Dette er sett som koster det 5dobbelte av hva man ebtaler for 4 orginale dempere og fjærer fra biltema, og med åpenbart bedre kvalitet. Man kan kjøpe Jesjøfors (eller hva det nå heter) senkefjærer med TUV til 2000kr, mens et sett Cusco coilovers til 20 000 ifra Japan er no-go.

 

Det er TO land i verden som krever TUV, Tyskland, og Norge. Hvem søren gidder å skaffe papirer til slikt om de ikke leverer deler til europeiske biler?

Lenke til kommentar

@Zepticon, din logikk er at alle gjør det uansett, så vi trenger ikke noe lovverk.

Folk vil alltid begå ran uansett, så vi trenger ikke noe lovverk for det heller.

Det er litt som loven mot prostitusjon. Man har forbydd det, men det er ikke blitt noe mindre prostitusjon, bare mindre synlig. Med en lovregulering vil man oppnå kontroll.

 

Jeg har aldri sagt at vi IKKE skal ha noe lovverk (slik dem har i USA, der det stort sett bare er å bygge i vei). Jeg vil ha et fornuftig regelverk, som muliggjør at man kan drive med bil som hobby, at man kan bygge om og forandre på bilene uten at det kreves urimelige mengder dokumentasjon. Dokumentasjonskravet som er i dag er urealistisk, og bemanningen på BT mangler kompetanse til noe mer teknisk enn å måle mønsterdybde i dekka :p

 

Blandt annet sverige og storbritania har gode regelverk der man faktisk kan leve av å bygge biler, som privatperson eller som liten bedrift, uten at man har utgifter på milioner av kroner for å få bilen godkjent i den europeiske databasen.

 

Edit: Kan forsåvidt anbefale og lese denne artikkelen om baderomsoppussing / bygging, så kan dere få litt innblikk i hvor innvikla det faktisk er: http://www.dinside.no/868249/dette-bor-du-vite-dersom-du-vurderer-aa-pusse-opp-badet-selv

Ja, enn kan fint pusse opp og drite i alt av lovverk, men da vil man sitte igjennom som kufjes når:

Man skal selge, og ingen vil kjøpe pga. ikke godkjent med korrekt papirer

Du har en lekkasje og forsikringsselskapet ikke vil dekke noe.

Kommunen finner ut at du ikke har følgt byggeregelen og du kan i verste fall få sanksjon/bot(?).

 

Nå skal jeg ikke dra denne baderoms-diskusjonen noe lengre i et bil-tråd, men akkurat de samme punktene som over kan du bruke på bil.

Hele våtromslovverket er ene og alene utarbeidet av profittmaksimerende forsikringsselskaper som har lobbyert igjennom disse reglene. Resultatet ser man jo i media når folk har 300 000kr ekstra bare i "godkjenningsavgifter" Det hører ikke hjemme noen plass. Dersom de hadde fått viljen sin måtte man ha leid elektriker for å hengt opp ikealampen, og fått sertifikat på dette.

 

Når en slask som bare sløvet seg igjennom hele skolegangen og endte opp med fagbrev har lov å pusse opp badet mitt, så skal for pokkern jeg også, med universitetsutdannelse, klare det like godt, om ikke bedre.

(bare så det er sagt så trekker jeg ikke alle håndtverkere over en kam her, men jeg har sett jobber utført av "godkjennte" håndtverkere som ikke ligner grisen. Det finnes mange dyktige, men like mange som hører bedre hjemme på trygd)

Lenke til kommentar

Bilen er i utgangspunktet godkjennt for vei. En modifikasjon eller trimming av bilen vil ikke påføre noen større karosserimessige forandringer, og samtlige kolisjonssoner er ivaretatt. Man får derimot en del mer effekt og vridningsmoment. Dette krever forsterkning i karosseri, eller ved hjelp av ettermonterte stag.Beregningen av slike stag som skal motstå det ekstra momentet er uproblematisk å beregne dersom man vet rørdimensjon, innfestningspunkter, og retning på kraften.

 

Om det er såpass greit som du sier, så burde det være overkommelig å starte med slike godkjenninger, jeg trodde også man fikk det, man er det vel alltid TUV involert?

 

Iforhold til at man kun får godkjent ting med tuv papirer vil jeg si meg enig i at det er tungvindt, har man tilsvarende godkjenninger i andre land burde de også gjelde.

 

At du ikke får godkjent et bremsesett fra en annen bil på din er jeg helt enig i. Faren for feilmontering øker og man må modifisere noe som er godkjent, da er ikke lenger produktet slik det var når det ble godkjent. Tungvindt, ja, men eller det enn at en person blir drept fordi en person gjorde en feil ved tilpassing. Hadde man tillat dette ville garantert antall ulykker forårsaket av tekniske feil økt.

 

Hvordan er reglene for ombygninger i andre land, Sverige f.eks? Godkjenner de mer enn hva man gjør i Norge?

Lenke til kommentar

Nå bør du kanskje sammenligne noe innenfor samme pris skal det være relevant.

Har du halvgammel bil til 50 000 og 100 000 i deler og tuning, skal jeg love deg at du får ganske mye sikrere biler til 150 000.

 

Jeg ser heller ikke hva etterslepet i bilparken har med regelverket å gjøre.

Om jeg bruker 50 000 på bil, og 100 000på trim og deler, eller bruker 50 000 på bil, og 100 000 på golfutstyr så er det samme greia, bilen er den bilen jeg har, og resten går til hobbyen.

 

At man får en sikrere bil om man legger 100 000kr i potten er greit, det betviler ingen. Men for min del er det uaktuelt. Slike "logiske" valg funker ikke når det er snakk om entusiaster. Hvorfor velger noen å bruke 200 000 på å pusse opp en Bel-Air? Eller 500 000 i trim til en Supra? For den prisen enkelte av mine "bekjennte" bruker på biler fra midten av 90-tallet kunne de forholdsvis lett cashet ut en forholdsvis ny bil i milionklassen. Men likevell er dette ganske uaktuellt, peonget er å bli skitten under negla, og så kan man se på den og si at "Denne har jeg faen meg bygga sjæl!" ;)

 

Regelverket kan åpenbart ikke være retroaktivt, og så lenge bilen oppholder sikkerhetstandarden som var når den ble solgt burde resten være uproblematisk. OM jeg da kjøper en Rx7 fra 93, og bruker 300 000kr i deler, så sitter jeg igjen med en ganske håret og "ny" bil. Til sammenligning så er det fullt av 626er fra samme årsmodell med rust overalt, dårlige dekk og ujevne bremser som triller rundt der ute til daglig.

 

Vidre vil mange av oppgraderingene som man gjør på eldre biler bedre sikkerheten. Eksempel er min Celica fra 76, der jeg ønsker å oppgradere, forsterke og avstive karosseriet samt få inn et bur. Bilen i seg selv er latterlig enkelt konstruert, og særlig understell har stort potensiale. Montering av understell fra feks MX5, som har full uavhengig fjæring så vidt jeg veit, vil gjøre bilen mye bedre og sikrere på vei, men igjen kreves det "dokumentasjon fra fabrikk". Montering av coilovers og skivebremser på alle hjul fra AE86, samme krav.

Lenke til kommentar

Om det er såpass greit som du sier, så burde det være overkommelig å starte med slike godkjenninger, jeg trodde også man fikk det, man er det vel alltid TUV involert?

Det er en paragraf i loven som åpner for godkjenning hos hvert biltilsyn, uten papirer, men denne brukes ALDRI, med unntak der du personlig kjenner kontrolløren veldig godt og ting går i orden over en flaske konjakk.

 

Iforhold til at man kun får godkjent ting med tuv papirer vil jeg si meg enig i at det er tungvindt, har man tilsvarende godkjenninger i andre land burde de også gjelde.

Problemet er at det ikke finnes tilsvarende godkjenninger, da andre land baserer seg på individuell inspeksjon av de monterte delene, eller ingen krav om godkjenning i det hele tatt.

 

At du ikke får godkjent et bremsesett fra en annen bil på din er jeg helt enig i. Faren for feilmontering øker og man må modifisere noe som er godkjent, da er ikke lenger produktet slik det var når det ble godkjent. Tungvindt, ja, men eller det enn at en person blir drept fordi en person gjorde en feil ved tilpassing. Hadde man tillat dette ville garantert antall ulykker forårsaket av tekniske feil økt.

Helt uenig :) antall ulykker hadde vært upåvirket. En feil montert bremse blir lett oppdaget på teknisk kontroll. Bremser er såpass enkle greier at det er uproblematisk å modifisere dem til å passe andre biler.

Det er en brakett som går mellom kalipper og fjærbein. Denne lages i rent stål, og har fire hull til bolter. Så lenge stålet og boltene er av rett kvalitet (det kan man enkelt dokumentere) så er det ikke mulig å gjøre feil. Og dersom det er gjort feil så vil dette oppdages på en teknisk inspeksjon. Bremesprodusenter som feks Wilwoood selger sine sett med en universal kalipper, og tilpasset festebrakett slik at den passer på din bil. Selve kalipperen er den samme på flere modeller. Heller ikke disse godkjennes da de mangler TUV.

 

Noen av bremsene passer til og med uten modifikasjoner i det hele tatt. Jeg kan feks ta en bremsekalipper fra Mazda sin MPS 6, og montere rett i hullene på fjærbeinet på min 626, reultatet er bremser godkjennt for 230hk, bolt on, men forbudt på en 160hk bil.

 

Hvordan er reglene for ombygninger i andre land, Sverige f.eks? Godkjenner de mer enn hva man gjør i Norge?

Jeg er usikker da jeg ikke har vørt igjennom prosessen der selv. men inntrykket mitt er at regelverket er mer håndterlig for menig mann.

Lenke til kommentar

Helt uenig :) antall ulykker hadde vært upåvirket. En feil montert bremse blir lett oppdaget på teknisk kontroll. Bremser er såpass enkle greier at det er uproblematisk å modifisere dem til å passe andre biler.

......

Bremser innenfor samme merke som passer rett på burde godkjennes. Jeg tenkte først og fremst på bremser\deler som må modifisers for å passe, det er jeg skeptisk til. At en bremseprodusent som selger bremsedeler som passer forskjellige biler bare ved å benytte seg av adapater syns jeg også at det burde godkjennes, men da selvsagt med en eller annen godkjennelse.

 

Angående godkjenning, er det ikke relativt greit å få godkjent en bil med en annen motor så lenge effekten ikke øker? F.eks er det jo noen som får godkjent 1.8T på 150HK i Golf 2 pga den kom med 160HK orginalt.(joda, jeg vet den kom med 210hk også, men det var vel kun en begrenset spesial modell?)

 

 

Over til noe helt annet, sjekket pris for bytte av frontrute på Octavian idag, 7000kr!

Endret av trra
Lenke til kommentar

Angående godkjenning, er det ikke relativt greit å få godkjent en bil med en annen motor så lenge effekten ikke øker? F.eks er det jo noen som får godkjent 1.8T på 150HK i Golf 2 pga den kom med 160HK orginalt.(joda, jeg vet den kom med 210hk også, men det var vel kun en begrenset spesial modell?)

Så lenge de har alt av papirer i orden så får de det, problemet er derimot å skaffe disse. Dersom bilen er en orginal GTI(?) med 160 hk skrevet i kortet burde motorbytte gå problemfritt til en 150hk turbo. Dette siden det er en nyere motor med lavere utslipp, samt at effekten (og vekt?) ikke øker. I praksis en nedgradering av bilen. (helt til man monterer smidd innmat og skrur opp trykket :D )

 

Nei, det blir strengt tatt svindel da det ikke er steinsprut, så det gjør jeg ikke, selv om det frister. Har sjekket med flere nå, kommet nedi 5800.

 

Bruddskader på bilens glassruter. Bruddskaden må oppstå ved plutselig ytre påvirkning, for eksempel ved kollisjon eller steinsprut.

 

Hvordan knuser du en rute uten plutselig ytre påvirkning? ;)

Lenke til kommentar

I praksis en nedgradering av bilen. (helt til man monterer smidd innmat og skrur opp trykket :D )

 

På papiret ja, men vil tro at 1,8T 20V leverer nok krefter over et lengre turtallsregister enn G60 som har 160hk på en gammel 8ventilers motor med kompressor. 1,8T kan chippes til 170-180hk. Innmat skal være god for 230hk, men da med annen turbo.

 

Hvordan knuser du en rute uten plutselig ytre påvirkning? ;)

 

Joda, skjønner den, men får meg bare ikke til å gjøre det.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Høyst sannsynlig bare godt slitt, slik som det var på min Opel.

Jeg var dog så "heldig" at jeg fikk en steinsprut et par måneder etter jeg kjøpte bilen, bytta hele ruta gratis :-)

Lenke til kommentar

[På papiret ja, men vil tro at 1,8T 20V leverer nok krefter over et lengre turtallsregister enn G60 som har 160hk på en gammel 8ventilers motor med kompressor. 1,8T kan chippes til 170-180hk. Innmat skal være god for 230hk, men da med annen turbo.

Selvfølgelig. Både jeg, og sikekrt også han på biltilsynet som godkjennte, er fulstendig klar over at den motoren ikke ahdde vært orginal lenger enn det det tok å kjøre bilen tilbake til garasjen etter godkjenninga :D

 

Joda, skjønner den, men får meg bare ikke til å gjøre det.

Du vil ikke få den edelheten tilbake når situasjonen er snudd. Da vil de flå deg ved første mulighet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hvordan er det egentlig å godkjenne en bil etter å ha chippet den? La oss si fra 130hk til 160ish. Er det i det hele tatt mulig?

 

(Ingen som gjør det, vil jo "aldri" bli tatt for det, men bare lurer. :) )

Du må iallefall dokumentere at bilen er bygget for mer krefter, men det sureste eple for mange er at du må betale avgifter på de ekstra hestekreftene, det er dyrt.

Lenke til kommentar

Tja, det skrives vel av 10% hvert år så når bilen er 10 år så slipper man avgifter?

Men å dokumentere at den tåler det er vel heller vanskelig i Norge...

 

Det er jo faktisk mulig at produsenten gjør det, mener å ha hørt at Audi faktisk ikke skal være så vanskelig å gi dokumentasjon på slik (selvsagt bare snakk om mindre økninger..)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hmm, det er jo bare snakk om 20-25% økning da... Burde vel gå. Kan jo sjekke opp for moro skyld. :)

Men da må vel bilen i benk da?

Det er jo ikke verre enn at du får fremlagt at det blir brukt samme understell, bremser, girkasse, osv. på enn motor som har mer krefter fra fabrikk.

(vil jeg tro)

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Når en slask som bare sløvet seg igjennom hele skolegangen og endte opp med fagbrev har lov å pusse opp badet mitt, så skal for pokkern jeg også, med universitetsutdannelse, klare det like godt, om ikke bedre.

(bare så det er sagt så trekker jeg ikke alle håndtverkere over en kam her, men jeg har sett jobber utført av "godkjennte" håndtverkere som ikke ligner grisen. Det finnes mange dyktige, men like mange som hører bedre hjemme på trygd)

Det går vel mer på hvem som skal stille garanti for at arbeidet er skikkelig gjort, enn hvor godt det er gjort.

Ja du kan godt stille garanti for at du er verdens beste hobby rørlegger, men da får også du da støyten om noe skulle gå galt.

 

Ja, igjen dette er baderoms diskusjon i en bil tråd, men håper forumets lange arm ser at iallefall jeg prøver å trekke linjer til bil diskusjonen og derfor ikke regner det som helt irrelevant :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...