Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hive på foliering i gull så har vi et vulgært monster! :love:

 

Jeg ber til gud om at du aldri får nok penger til å realisere noen av de forferdelige drømmebilene dine. (Så jeg slipper å se de, altså..)

 

Trodde forøvrig ikke de hadde begynt å selge 333-hesteren enda. Finner den ikke på Audi USA sine sider heller.

 

EDIT: Det er selvfølgelig bensin, ja. Dumme meg.

Endret av Tee-Zee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hive på foliering i gull så har vi et vulgært monster! :love:

 

Jeg ber til gud om at du aldri får nok penger til å realisere noen av de forferdelige drømmebilene dine. (Så jeg slipper å se de, altså..)

 

Trodde forøvrig ikke de hadde begynt å selge 333-hesteren enda. Finner den ikke på Audi USA sine sider heller.

 

EDIT: Det er selvfølgelig bensin, ja. Dumme meg.

 

Må ha en i gull og en i chrome ! Jeg MÅ.

 

Hadde jeg fått tillatelse av de som betaler bilen min, så hadde den hatt foliering i gull og polerte glinsende felger. Åååå

Lenke til kommentar

Ombyggingsreglene er da i stor grad fornuftige. Problemet er vel heller at det ikke finnes papirer på delene.

Nei, de er ikke det. Stort sett ikke eksisterende. Du må få laget papirer fra importør, eller custom TUV til 100 000kr. Og importøren gir deg fingern så lenge du ikke skal ha bilen på verksted, eller skal ha ny bil :hrm:

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på hva jeg synes er værst, avgiftene, eller regelverket for ombygging. Jeg tror jeg heller mot at regelverket er værst.

 

Er det egentlig noe verre i Norge enn f.eks Sverige? Når jeg leste Bilsport for noen år siden og det var norske biler med mange hk over orginalt godkjent i vognkort ble man overrasket da dette var vanskelig nok i Sverige.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ombygningsreglene er fornuftige etter min mening også, er mye jalla der ute som aldri har hatt noe på en bil å gjøre.

 

For å snu litt på det, så får du ikke gjort veldig mye oppussing på badet ditt før en rørlegger må inn i bildet for å gjøre arbeidet, eller iallefall godkjenne det.

Lenke til kommentar

Ombyggingsreglene er da i stor grad fornuftige. Problemet er vel heller at det ikke finnes papirer på delene.

Nei, de er ikke det. Stort sett ikke eksisterende. Du må få laget papirer fra importør, eller custom TUV til 100 000kr. Og importøren gir deg fingern så lenge du ikke skal ha bilen på verksted, eller skal ha ny bil :hrm:

 

Ja, og det er bare bra. Vegvesenet har ikke, og skal ikke ha, kompetanse til å teste vilkårlige deler for å se om de tilfredsstiller kravene. De skal sjekke at alt er i orden, og hvis du ikke har papirer, er det tryggest (for alle andre på veien også) å gå ut fra at det ikke er i orden.

 

Har sett alt for mye dårlig mekking og modifisering til at jeg støtter noen stor oppmykning av det regelverket i grad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ombygningsreglene er fornuftige etter min mening også, er mye jalla der ute som aldri har hatt noe på en bil å gjøre.

Har sett alt for mye dårlig mekking og modifisering til at jeg støtter noen stor oppmykning av det regelverket i grad.

 

Helt uenig:) Modifiseringen skjer uansett om regelverket er på plass eller ikke. Slik tilstanden er nå ser folk hvor håpløst det er å få godkjennt noe. De får standardsvaret "Send søknad med papirer fra imortør", og ikke en dråpe mer hjelp eller forståelse. Da driter de i hele godkjenningen, og bygger det dem føler er nødvendig, og satser på å ikke bli stoppet. Resultatet er en del biler som aldri burde kjørt på veien.

Et anent problem som etter min mening er mye større er etterslepet i bilparken. En 1980 modell Toyota Corolla som akkurat på grensen klarer PKK er mye mer trafikkfarlig enn en trimmet entusiastbil, da denne gjerne har oppgraderte og nye deler overalt.

 

Med en bedre dialog, og vilje fra BT sin side om å møte entusiastene på halvveien, der noen få trafikkstasjoner i landet faktisk har kompetanse til å bedømme modifikasjoner uten dokumentasjon, ville etter min mening andelen farlige biler minket, siden folk får vite hva som trengs å ordnes, og hvordan.

Folk trenger å bli hørt, og ikke møtt av en byråkrat av en kontorrotte som ikke har vært skitten på hendene på årevis.

 

 

For å snu litt på det, så får du ikke gjort veldig mye oppussing på badet ditt før en rørlegger må inn i bildet for å gjøre arbeidet, eller iallefall godkjenne det.

Hvorfor ikke? det er da ikke noe problem å legge rør selv om man gjør et godt arbeid og god research først. Årsaken til at finnes regler mot dette er forsikringsmafiaen som helst skulle sett at du måtte ringe elektriker for å bytte lyspæren hjemme. Latterlig egentlig. Å pusse opp et bad selv er uproblematisk, og jeg har sett mye dårligere håndtverk fra faktiske håndtverkere enn det jeg selv ville utført på mitt eget bad.

 

Ja, og det er bare bra. Vegvesenet har ikke, og skal ikke ha, kompetanse til å teste vilkårlige deler for å se om de tilfredsstiller kravene. De skal sjekke at alt er i orden, og hvis du ikke har papirer, er det tryggest (for alle andre på veien også) å gå ut fra at det ikke er i orden.

Kompetansen som krever er ikke stor. Med et par grunnleggende mekanikkurs fra universitet eller høyskole har du alt du trenger for å vurdere hvilke forsterkninger som kreves for å øke moment og effekt i bilen.

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på hva jeg synes er værst, avgiftene, eller regelverket for ombygging. Jeg tror jeg heller mot at regelverket er værst.

 

Er det egentlig noe verre i Norge enn f.eks Sverige? Når jeg leste Bilsport for noen år siden og det var norkse biler med mange hk over orginalt godkjent i vognkort ble man overrasket da dette var vanskelig nok i Sverige.

Disse norske bilene har godkjenning fra TUV. SSperformance driver med dette og per i dag så er dette eneste måten å få det til på, med mindre du gjør det på 1942 forskriften. Altså bilen er fra 1971 eller før.

 

Problemet er ikke så mye hester som det å få lov å bygge den bilen man selv vil ha :)

Lenke til kommentar

Helt uenig:) Modifiseringen skjer uansett om regelverket er på plass eller ikke. Slik tilstanden er nå ser folk hvor håpløst det er å få godkjennt noe.

 

Hvorfor ikke? det er da ikke noe problem å legge rør selv om man gjør et godt arbeid og god research først.

 

Kompetansen som krever er ikke stor. Med et par grunnleggende mekanikkurs fra universitet eller høyskole har du alt du trenger for å vurdere hvilke forsterkninger som kreves for å øke moment og effekt i bilen.

 

Mange kjører rundt med ikke godkjente oppgraderinger, men mange lar vær da regelverket er såpass strengt, noe som ikke er unik for Norge.

 

Angående rør så er det jo faktisk undersøkelser som bekrefter at de som bygger bad selv ofte gjør en bedre jobb enn håndverkere. Om det samme gjelder bil vet jeg ikke.

 

Å si at kompetansen som kreves for å godkjenne en bil ikke er stor er helt feil i mine øyne. Det finnes tusenvis av forskjellige biler der ute, med modifikasjoner blir dette mange mulige kombinasjoner. Da blir det urimelig å kreve at en kontrollør skal kunne godkjenne deler uten papirer på så mange biler.

 

Problemet er ikke så mye hester som det å få lov å bygge den bilen man selv vil ha :)

 

Skal man godkjenne en bil med mange Hk må man gjerne ha flere oppgraderinger for å få det godkjent, hvilke oppgraderinger er det du mener er vanskelig å få godkjent?

Endret av trra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

@Zepticon, din logikk er at alle gjør det uansett, så vi trenger ikke noe lovverk.

Folk vil alltid begå ran uansett, så vi trenger ikke noe lovverk for det heller.

 

Edit: Kan forsåvidt anbefale og lese denne artikkelen om baderomsoppussing / bygging, så kan dere få litt innblikk i hvor innvikla det faktisk er: http://www.dinside.no/868249/dette-bor-du-vite-dersom-du-vurderer-aa-pusse-opp-badet-selv

Ja, enn kan fint pusse opp og drite i alt av lovverk, men da vil man sitte igjennom som kufjes når:

Man skal selge, og ingen vil kjøpe pga. ikke godkjent med korrekt papirer

Du har en lekkasje og forsikringsselskapet ikke vil dekke noe.

Kommunen finner ut at du ikke har følgt byggeregelen og du kan i verste fall få sanksjon/bot(?).

 

Nå skal jeg ikke dra denne baderoms-diskusjonen noe lengre i et bil-tråd, men akkurat de samme punktene som over kan du bruke på bil.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Jeg sier meg delvis enig med Zepticon. Mye av lovverket er så vanskelig og tungvint at mange kjører rundt med mer modifikasjoner enn hva de kanskje hadde gjort hadde halvparten vært lettere å godkjenne (først er lovbryter, kan man jo bare fortsette)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...