Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

520i er nok ikke det sprekeste som finnes nei (10 sekund til 100 når den var ny).

Men alt over blir fryktelig overpriset og en god del dyrere å forsikre for min del.

 

Den var bra priset, kunne kommet langt med å legge ut de x antall tusene jeg hadde spart kontra den jeg linket til.

Lenke til kommentar

Driver å titter litt på hva jeg skal skaffe meg når jeg kommer tilbake til Norge. Siden det å importere blir uaktuelt, så har jeg begynt å kikke litt på B5.5 Passat 2.5 TDI, slik som denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31554561

 

Virker som en helt ok og ikke minst praktisk bil, som sikkert trekker ganske greit også, spesielt om man chipper. :thumbup:

 

2,5 TDI fra tidlig 2000-tall? Jeg ville holdt meg LANGT unna.

 

Disse kammene er ikke spesielt bilige.

AKE03.jpg

Endret av Tee-Zee
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det et kjent problem på disse bilene?

Olje bytter jeg selv mellom 5.000km og 10.000km, får virkelig ikke håpe folk venter 30.000km mellom hver skift? :thumbdown:

 

På bilen jeg har nå bytter jeg hver 3000 miles, men er litt ekstra forsiktig med denne siden det er litt høyere ytelse på motoren enn jeg er vant med. På Skoda'en jeg hadde i Norge gikk det fort 8.000 mellom hver skift.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Olje bytter jeg selv mellom 5.000km og 10.000km, får virkelig ikke håpe folk venter 30.000km mellom hver skift? :thumbdown:

 

Når VAG tilbyr longlifeservice på 2 år\30.000km mellom oljebyttet så går mange for det. Problemet er at det er maks 2 år\30.000km(optimale forhold), men allikevel kjører mange i 2 år på samme olje når de burde gått for faste intervaller, 10-15.000km\1 gang i året. Det er ikke noe tvil om at 2,5tdi har svakheter, men mye kan unngås ved å ikke bruke longlife intervaller.

 

Samme gjelder automatkassene til VAG fra den tiden, VAG påstår det ikke er nødvendig å bytte olje, men produsenten anbefaler hvert 4 år. Jeg ville byttet annnenhvert år på en automat.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Søkte opp 2.5TDI, ser ut som det er en svakhet som fører til oppsamling av karbon på kamakselen, noe som videre fører til ekstra friksjon og slitasje og det har hendt at akslen knekker rett av.

 

Kan jo være føre var og bytte den, men det koster vel opp mot 20-30.000kr. Det er jo alltid noen store feil samme hvilken bilmodell man kikker på :hmm:

 

Edit: Måtte være sikker på at de snakket om kamaksel og ikke veivakselen. En knekt kamaksel får vel samme konsekvens som om registerreima ryker, stemplene slår inn i ventilene og ødelegger sylindrene helt?

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...