Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Har det ikke vært en del skrekkhistorier om hvor noen har blitt stilt til ansvar for ulykker av forsikringsselskapet pga. chip i bil ?

 

Tror ikke forsikringsselskapet vil ha noe med deg å gjøre hvis du er i en ulykke med chippet bil. Blir du stoppa på teknisk kontroll, kan man i teorien få en heftig smell. Er det ikke 1000kr/hk i hestekreftavgift?

-10% hvert år. Så om bilen er 10 år gammel så er det ingen avgift, men det må fortsatt være godkjent, noe som også koster litt penger - samt straff for at den ikke er det.

Det er ikke slik fradrag fungerer. Det er stort fedre første året, da blir det 900 kr, så blir det 810 kroner, og det minker for hvert år.

 

Regnestykket blir 1000*0.9^10, som blir cirka 350 kroner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har det ikke vært en del skrekkhistorier om hvor noen har blitt stilt til ansvar for ulykker av forsikringsselskapet pga. chip i bil ?

 

Tror ikke forsikringsselskapet vil ha noe med deg å gjøre hvis du er i en ulykke med chippet bil. Blir du stoppa på teknisk kontroll, kan man i teorien få en heftig smell. Er det ikke 1000kr/hk i hestekreftavgift?

Stoppa i teknisk er ufarlig. Om de skal kunne gi deg hestekreftavgift MÅ de også godkjenne bilen for vei, og da må de også skaffe dokumentajsonen selv:D Det man leser i aviser er kreativ formulering for å skremme folk. Du får bare mangellap på lik linje med manglende dekkdimensjon i vognkort eller tilsvarende.

 

Forsikringselskapet kan dog nekte deg utbetaling. Litt kjipt om du har kvestet en stakkar og det begynner å bli snakk om 4-6 millioner i regresskrav.

 

Dette har jeg ikke gjort selv, men jeg må bare videreføre _det jeg har hørt_

 

Og det jeg har hørt er: At du må få en godkjenning fra bilprodusenten, essensielt bare sende dem en søknad om at kjøretøyet er forsvarlig å kjøre med de nye verdiene, volvo skal tydeligvis være veldig medgjørlige på dette. Og så må den vises hos biltilsynet med denne godkjenningen, og så koster det tilsvarende en eu-kontroll tror jeg. Mulig at du må betale omregistrering også.

 

Prisen er vell 450kr for en time, da må du medbringe dokumentasjon. Bilen blir så sjekket av dem. Så får du regning for økt effekt (avgift) som må betales til tollvesenet. Så må du igjen møte på trafikkstasjonen og få endringene innskrevet i Autosys.

Lenke til kommentar

Har det ikke vært en del skrekkhistorier om hvor noen har blitt stilt til ansvar for ulykker av forsikringsselskapet pga. chip i bil ?

 

Tror ikke forsikringsselskapet vil ha noe med deg å gjøre hvis du er i en ulykke med chippet bil. Blir du stoppa på teknisk kontroll, kan man i teorien få en heftig smell. Er det ikke 1000kr/hk i hestekreftavgift?

-10% hvert år. Så om bilen er 10 år gammel så er det ingen avgift, men det må fortsatt være godkjent, noe som også koster litt penger - samt straff for at den ikke er det.

Det er ikke slik fradrag fungerer. Det er stort fedre første året, da blir det 900 kr, så blir det 810 kroner, og det minker for hvert år.

 

Regnestykket blir 1000*0.9^10, som blir cirka 350 kroner.

Det er galt, fradraget i prosent adderes, slik at det blir 10% første året, og 20% andre året

 

Sitat fra toll.no:

Tilleggsavgiften blir redusert i forhold til hvor lenge kjøretøyet har vært registrert i Norge. Har bilen vært registrert i over 10 år i Norge, faller tilleggsavgiften bort, og du trenger ikke å søke Tollvesenet om statusendring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Forsikringselskapet kan dog nekte deg utbetaling. Litt kjipt om du har kvestet en stakkar og det begynner å bli snakk om 4-6 millioner i regresskrav.

Ettersom jeg ikke overvurder mine egne kjøreegenskaper, er dette grunn nok for meg til å ikke trimme eller chippe bilen, og heller investere litt ekstra i motor i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Det vil selvsagt være litt større belastning på girkasse og drivverk, noe som vil bety større slitasje og hyppigere service/vedlikehold. Men med disse, tilsynelatende, utprøvde chip og/eller powerboksene så er dette så lite at det ikke vil bety mye.

 

Når det gjelder i forhold til avgift, så skal det litt til å bli tatt. I Norge er et vel bare to traller som kan måleavgift på veien, og man kan ikke bli sendt direkte til en stasjon (dvs mulighet til å fjerne boks/programmering så lenge det ikke er snakk om en på-loddet chip) Som nevnt over, kan du bli gitt en mangellapp og bedt om å vise bilen for kontroll. Men tviler på at det blir tilfeldig sjekket. (Sånn sett er det smart å ikke ha en for oppmerksomhetssyk bil og se ut og kjøre som at du er 18-år)

 

Ang forsikring, så er det selvsagt en fare. Men jeg tviler sterkt på at motor blir sjekket ved alle uhell, skjer det, burde nok farten være såpass høy (gjerne på kort tid) at det er misstanke om en uregelmessig standard på bilen. Så lenge forholdet for ulykken tilsvarer at du bare har vært uoppmerksom (f.eks) så vil ikke bilen bli kontrollert noe mer i sømmene.

 

@IT-henrik

Selv om man har en sprek bil, trenger man ikke å kjøre i 200 hele tiden ;) Jeg overvurderer ikke mine kjøreegenskaper (selv om jeg vet at jeg er god sjåfør, traffikant er en litt annen sak...) Chipping vil jo også bl.a redusere forbruk ved vanlig kjøring..

Lenke til kommentar

Dette har jeg ikke gjort selv, men jeg må bare videreføre _det jeg har hørt_

 

Og det jeg har hørt er: At du må få en godkjenning fra bilprodusenten, essensielt bare sende dem en søknad om at kjøretøyet er forsvarlig å kjøre med de nye verdiene, volvo skal tydeligvis være veldig medgjørlige på dette. Og så må den vises hos biltilsynet med denne godkjenningen, og så koster det tilsvarende en eu-kontroll tror jeg. Mulig at du må betale omregistrering også.

 

Har ikke hørt om dette før, men høres jo intressent ut, Si at man har en Bmw X18D 143 Hk, som i teorien er den samme motoren som i X20D, altså med 177 Hk, så kan man betale 34000 - 20% (gitt at bilen er 2 år gammel)og få dette godkjent i vognkort, er det sånn å forstå?

Lenke til kommentar

For å få Passaten godkjent med 175Hk, så må jeg ut med 14 792,- (Førstegangs registert i Norge 2006, dvs 65%)

 

Ganske mye når man tar de 6000,- i tillegg, men det blir nok uten godkjenning i første omgang (hvis det blir i det hele tatt, skal ikke gjøre det før etter vinteren, mulig jeg har slått meg til ro eller ødelagt bilen før den tid! :) )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

@IT-henrik

Selv om man har en sprek bil, trenger man ikke å kjøre i 200 hele tiden ;) Jeg overvurderer ikke mine kjøreegenskaper (selv om jeg vet at jeg er god sjåfør, traffikant er en litt annen sak...) Chipping vil jo også bl.a redusere forbruk ved vanlig kjøring..

Det har nødvendigvis ikke så mye med hastighet å gjøre, og selv om det heter "kjøre etter forholdene" så er ikke for høy hastighet årsaken til alle ulykker.

 

Enn som vett med seg selv at han kjører så fort, at det ikke finnes et spørsmål om skyld en gang vist han skulle forusakke ei ulykke, kan like greit trimme/chippe bilen, da han er focked uansett :-) (jeg anser ikke meg selv om sånn person).

Lenke til kommentar

Hvis du er i en ulykke hvor det i ettertid blir gjort en undersøkelse som avdekker chipping, er det ikke noe tvil om at du er årsaken og skylding i ulykken. Forskjellen blir bare om du har en forsikring som dekker deg eller ikke.

 

Og nei, det er ikke alltid høy fart som er årsaken til alvorlige ulykker. Men høy fart er i stor grad avgjørende i forhold til utfallet.

 

Selv om jeg kjører fortere enn fartsgrensen, så er jeg ikke (lengre) en risiko i trafikken. Jeg passe alltid på å ha god oversikt over trafikkbildet både forran og bak meg, samt tar hensyn til vær-,vei- og trafikkforhold i tillegg til bilens evne og tekniske stand.

 

 

 

EDIT: Over til et litt kjekkere emner, jeg skal hente bilen etter jobb i dag! :D Overse det over og anta at det er utrygt å være på veien i dag og fremover! :D

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Ang forsikring, så er det selvsagt en fare. Men jeg tviler sterkt på at motor blir sjekket ved alle uhell, skjer det, burde nok farten være såpass høy (gjerne på kort tid) at det er misstanke om en uregelmessig standard på bilen. Så lenge forholdet for ulykken tilsvarer at du bare har vært uoppmerksom (f.eks) så vil ikke bilen bli kontrollert noe mer i sømmene.

 

En kjenning av meg sovnet bak rattet, og kjørte av veien. Bilen totalvrak og han delvis ufør. Etter noen runder i retten mot forsikrinsselskapet sto han igjen uten en krone.

 

Det var 100% førerfeil, og 0%teknisk feil. Likevel ble han nektet utbetaling pga bilen ikke var orginal.

Lenke til kommentar

Dette har jeg ikke gjort selv, men jeg må bare videreføre _det jeg har hørt_

 

Og det jeg har hørt er: At du må få en godkjenning fra bilprodusenten, essensielt bare sende dem en søknad om at kjøretøyet er forsvarlig å kjøre med de nye verdiene, volvo skal tydeligvis være veldig medgjørlige på dette. Og så må den vises hos biltilsynet med denne godkjenningen, og så koster det tilsvarende en eu-kontroll tror jeg. Mulig at du må betale omregistrering også.

 

Har ikke hørt om dette før, men høres jo intressent ut, Si at man har en Bmw X18D 143 Hk, som i teorien er den samme motoren som i X20D, altså med 177 Hk, så kan man betale 34000 - 20% (gitt at bilen er 2 år gammel)og få dette godkjent i vognkort, er det sånn å forstå?

Dersom alt annet på bilen er 100% likt. Biltilsynet krever dokumentasjon fra BMW, på at bremser, understell og i det hele tatt hele bilen tåler de ekstra hestene. Får du det er det ingen problemer. Men dette er dokumentasjon som ikke er bare bare å få tak i. Tro meg, jeg brukte 6år på å skaffe til min Mazda.

 

Alternativet er TUV test i tyskland til 70000kr.

Lenke til kommentar

En kjenning av meg sovnet bak rattet, og kjørte av veien. Bilen totalvrak og han delvis ufør. Etter noen runder i retten mot forsikrinsselskapet sto han igjen uten en krone.

 

Det var 100% førerfeil, og 0%teknisk feil. Likevel ble han nektet utbetaling pga bilen ikke var orginal.

 

Hva var det bilen ikke var orginal med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...