Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som tror det er vansklig å lage automatisk lysstyring på en bil? Eventuelt om det finnes noe ferdig laget det går an å montere?

Tenker da på styrinig i forhold til lys ute (tåkelys når det er lyst og kjørelys når det blir mørk.)

Det er snakk om '03 Passat.

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Noen som tror det er vansklig å lage automatisk lysstyring på en bil? Eventuelt om det finnes noe ferdig laget det går an å montere?

Tenker da på styrinig i forhold til lys ute (tåkelys når det er lyst og kjørelys når det blir mørk.)

Det er snakk om '03 Passat.

Første impuls for min del er en liten ARM-maskin med lyssensorer og to switcher koblet til (for å skru av/på respektive lys). Og så litt enkel koding (når lyset synker under 7000 lux skal tåkelysene av og kjørelysene på, og om det igjen blir over 10 000 lux så skal kjørelysene av og tåkelysene på) for eksempel.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte faktisk mer i retning av å lage et kretskort og bruke et rele til styring og selvsagt 2 lyssensorer (for kontroll)

Lysstyrken, er det noen krav du kjenner til. Eller bare tilfeldige tall?

Det er ikke heelt tilfeldig, dagslys er ca 20 000 lux om jeg ikke husker galt fra naturfagen, dagslys på skogsbunnen i en tett granskog ligger nærmere 12-14 000lux, og skumringslys er vel rundt 4 000 lux.

Men ta disse tallene med en klype salt og sjekk dem opp, men det er som jeg husker dem i hvert fall.

Lenke til kommentar

Akkurat det er faktisk ikke det viktigste, kan alltids justere sensoren i ettertid. Det vanskeligste blir nok å lage det som trengs for å få dette til å gå automatisk også få det koblet opp :p

Mener at jeg skal klare det med to IC kretser, men er fryktelig lenge siden jeg gikk på Elektronikk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...