Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Etter å ha kjørt en HiLux AT37 på motorveien tur/retur Drammen-Gardermoen så vil jeg absolutt ikke ha en for moro skyld.

Hvis jeg skulle kjørt i skogen, derimot...

Hehe, hadde en kollega som kjøpte en Jeep Wrangler med 35", det virka jo kult.

Første helgen han eide den kjørte han t/r Stavanger-Kristiansand.

På mandag lå den til salgs igjen, delvis pga. støy/kjørekomfort og mest fordi forbruket ikke lignet grisen selv ved crusing i høyeste gir i 80km/t.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Var ganske pen den X5'en, men kunne aldri tenkt meg noe på den størrelsen selv. Stasjonsvogn synes jeg er praktisk. Noe større blir bare unødvendig.

Syns vg.no oppsummerte SUV bra i denne artikkelen:

SUV er bra for fremkommelighet, men er ofte dårligere på plass. En rask titt på prislistene viser at du også betaler noe over 100.000 kroner mer for en SUV enn en stasjonsvogn med tilsvarende størrelse.

På plussiden kommer firehjulstrekk og høy trekkevne.

Ulempen er at de ofte er trangere både for folk og bagasje. En SUV er også gjerne tyngre enn den klassiske stasjonsvognen, noe som fører til høyere forbruk.

Lenke til kommentar

Haha, fantastisk.

Hadde aldri kjøpt den rødfargen på en X5 (særlig i Norge) om jeg ikke har litt for mye penger i framtiden.

Mer realistisk måtte være en alpinhvit BMW X6 med Performancepakken og 22" sorte felger til kona, og en hvit Peugeot 508 sedan 112hk EMG til meg selv.

Endret av Amberlamps
Lenke til kommentar

Sånn rent bortsett fra at jeg mener at X6 er en tullete og stygg bil og at EMG-kassa er tidenes verste girkasse, hørtes det ut som et mye mer fornuftig valg.

MEN SÅ KOMFORTABEL 508´n ER! EMG-kassa kunne vært bedre, absolutt, men endelig en "økonomisk" bil med automatkasse. Savner det særlig på DRIVe modellene til Volvo. Mener at det skal komme om ikke så lenge da.

Lenke til kommentar

DSG og andre dobbeltclutchkasser er heller ikke så ille på økonomien. Dessuten er det snakk om hundrelapper du sparer hvert år. Skjønner ikke hvorfor folk absolutt henger seg opp i det hele tiden.

Bare man kan få autolat på mer drivstoffgjerrige modeller er jeg fornøyd. Markedet også vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Problemet er bare at de minste motorene stort sett selges her til lands (og i andre veldig små markeder). Dermed kan ikke produsentene lage alt som norske kunder vil ha. Det er rett og slett for få.

Små markeder er likevell markeder. Hvor vanskelig kan det være å få inn en automat i disse bilene uansett. Jeg har troen på at vi får se mange flere av disse bilene (DRIVe etc) med automatkasse i 2012 hvertfall.

Lenke til kommentar

Kan ikke komme på noen biler som bruker PSA-motoren som har automat (bortsett fra den sørgelige EMG-kassa, selvfølgelig).

Denne motoren sitter i haugevis av biler (V70/S60/V60, Focus/Mondeo/S-Max, 508/3008/5008, Mazda3/5, Citroën C4/C5 også videre). Bortsett fra Volkswagens modeller, er dette den eneste utbredte 1,6-liters dieselmotoren per dags dato.

Et lite marked er fortsatt et marked, men jeg tror nok økonomene hos bilfabrikantene har bedre oversikt over hva som lønner seg og ikke enn deg og meg.

Lenke til kommentar

Hvorfor har du så rar smak, Amberlamps?

Rød X5? Really?

Hvorfor kan du ikke heller spørre hvorfor stort sett alle har så ekstremt kjedelig smak? Hvorfor det er så kjedelig å se på bruktbilannonser når 95 % av biler er svarte, sølv og grå? Og det klassiske deprimerende sorte interiøret.

Oppskriften på kjedelig bruktbil: Sølv Passat med sorte seter. Helst stoff. 1.9 tdi. Automat. Så godt som ingeting ekstrautstyr. Det verste er at det florerer med dem. Og det selvfølgelig fordi folk er livredde når de kjøper nye. Kan for all del ikke velge noe man selv vil ha, da risikerer man jo å ikke få den solgt...

Med den store diesel, sølv og etter hvert automatandelen biler som har blitt solgt de siste årene har hatt kommer bare bruktbilmarkedet til å eskalere i kjedsomhet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jegh ar absolutt ikke noe imot verken farger eller biler som skiller seg ut. Det er imidlertid ikke noen grunn til å velge noe som (i mine øyne) ser helt jævlig ut - bare for å skille seg ut. Det var grunnen til at jeg postet det flotte bildet litt lenger opp her.

På en bil som X5 mener jeg at det er enkle og klassiske farger som passer best (svart, hvit, sølv, mørkegrå, kanskje brun), men hva som ser bra ut er som kjent smak og behag. Angående bruktverdi ser det ut til at de fleste er enig med meg.

Det at man mener at folk har kjedelig smak betyr ikke at man kan eller bør endre den, men jeg ser jo forsåvidt også at det kan ha en selvforsterkende effekt at folk flest liker disse fargene.

Uansett: Det finnes biler som passer godt med farger, og det finnes mange som (igjen: i mine øyne) passer best i de nevnte "kjedelige" fargene.

Lenke til kommentar

Det er imidlertid ikke noen grunn til å velge noe som (i mine øyne) ser helt jævlig ut - bare for å skille seg ut.

Slik som oransje Range Rover Sport f.eks. Hjelpe meg. Ja, den kom som standard ved introduksjon forresten.

Vi er vel i grunn enige. Det er bare det at jeg føler det har blitt satt en standard med ukjent opphav om at "alle" bilene må ha de nevnte lettsolgte fargene. Jeg mistenker at hverken førstegangskjøperne eller bruktbilkjøperne ikke egentlig alltid vil ha dem, men er nødt på grunn av den dominerende mengden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...