Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilke fordeler/ulemper er det ved 1.0?

 

En 1.0 er ikke så ille om du har en Yaris osv, det du derimot må tenke på, er at de er bare marginalt mer drivstoffbesparende i forhold til 1,3 og 1,4.

Man må også presse en 1.0 mer enn en 1.4 for å få bilen opp i fart.

Har kjørt litt yaris med 1.0, både gammel og ny. Denne nye med VVT er overraskene sprek når den får litt turtall, mens den gamle derimot, joda bilen beveger seg fremover, men det er ikke stort mer enn det:)

Lenke til kommentar

Forbruk bestemmes av:

 

Hvor effektiv motoren er (altså virkningsgraden)

 

Hvor mye bilen må jobbe (Altså kjørestilen, bremsing = mer energi fyker til varme, og hvor hardt motoren blir presset, samt hvor ofte står bilen i tomgang)

 

Og sist men ikkt minst:

Hvor tung last den må flytte på seg (Arbeid = masse*strekning) Større masse, jo mer energi det trengs for å akselere til ønsket fart. Og ikke minst opprettholde massebevegelse mens den er i fart. (les Aerodynamikk)

 

En BMW M3 kan ha mindre forbruk enn en Toyata Prius.

 

Edit: Når det er sagt, så er større motorer større en liten motor (obviously :roll: ), altså de veier mer. Men hvis valget var mellom en bil med liten motor og en bil med større motor, og begge veier det samme og har samme aerodynamiske egenskaper. Så hadde jeg klart gått for den med litt større motor. Tomgangsbruken vil være litt større, men med dagens teknologi med start og stopp-funksjon (motor stanser når bilen stanser) så er den faktoren ute av verden.

Endret av Greddi
Lenke til kommentar

En BMW M3 kan ha mindre forbruk enn en Toyata Prius.

 

 

Ikke om du drar sammenligningen rettferdig mtp last, kjørestil osv.

 

M3 er riktignok litt tyngre. Men hvis du ser på filmklippet nedenfor laget av top gear

 

http://www.youtube.com/watch?v=JmxUsGiGp3w&feature=player_detailpage#t=258s

 

I klippet ser du at de kjører Prius rundt Top gear banen, så fort den kan, mens M3 følger etter i samme farten som Priusen. Priusen må jobbe mer mtp liten motor. Den må nok bremse oftere også mtp kjøreegenskapene rundt en sving. Det er nok flere faktorer som bestemmer forbruket enn om bilen har stor motor eller ikke. Mye mer kan tas med.

 

Vi kjører ikke bare i en streit vei uten trafikk.

 

Edit: spol klippet til 4:18

Endret av Greddi
Lenke til kommentar

Full gass på begge vil resultere at

M3 yter 420HK (308 kW) 0-100: 4.9 s (1509.2 kWs)

Prius yter 99HK (73 kW) 0-100: 10.4 s (759.2 kWs)

 

Tallene taler i seg selv hvilket bil vil bruke mer.

Edit: M3 bruker mer

 

MEN

Poenget var, du kan trykke på pedalen på M3 slik at motoren yter 73 kW samme som på Priusen maks effekt. Eller at Prius kan trykke pedalen slik at motoren yter 50kW. Men hva stopper M3 til å gjøre det samme å få motoren til å yte kun 50kW?

 

Men skal du ut på motorveien. Og holde fartsgrensa, dvs holde samme fart. Da er den med best aerodynamisk egenskap og holde minst mulig rpm som bruker minst.

Endret av Greddi
Lenke til kommentar

Jeg mener dog at med dagens bensinpriser så er høyt forbruk "straff" nok i seg selv når man eier en sportslig bil.

At man oppå det hele skal bli straffet med sylindervolumavgift og effektavgift er så hinsides latterlig at de som fant på det burde vært bura inne på psykiatrisk avdeling.

 

Ikke minst med tanke på hvor sykt disse avgiftene skalerer. Effektavgiften øker med over 2000kr pr HK når man tipper 200hk.

 

Så forskjellen mellom en bil med 200 og 210hk er over 20.000kr til kommunistkassen. Sykt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er mest effektiv måte å fjerne dugg fra insiden av rutene på? Mine ruter blir helt sykt duggete når det regner ute. Har nesten ikke sikt. Nå har jeg tatt ut kluter i bilen, for å tørke rutene med når det er som verst. Hvis det er mørkt ute og det kommer biler i mot ser jeg ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...