Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har erfaring med en slik bil?

http://www.finn.no/f...nnkode=30126837

 

Noen negative sider ved at den har gått så langt? Merker det svir litt at jeg ikke greier å få Passaten til å gå under 1.2l/mila fra der jeg bor til skolen/jobb, så det hadde vært greit med en litt mer økonomisk og billigere bil (varebiler har vel billigere forsikringer?).

På et vis veldig solide biler, men:

Generelt lavt gira, ukomfortablet og fort høyt forbruk i høy fart

Selv om det er snakk om "kun" 90 dieselhester, så er det likevel en fryktelig sløv og ineffektiv 2.5 liters motor

Ikke spesielt komfortable generelt

Regne med å bytte registerreim relativt ofte kontra andre biler på samme alder, selv ikke en Hilux tåler at den ryker :-)

Generelt mye gammelt "toyotaskrap"

 

Hva legges i "ikke spesielt komfortable" egentlig? Har kjørt en del i en Mitsubishi Spacewagon som jeg syns var helt konge å kjøre i, så listen min ligger ikke særlig høyt :p

Har alltid vært en guttedrøm å eie en slik pickup =/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hva legges i "ikke spesielt komfortable" egentlig? Har kjørt en del i en Mitsubishi Spacewagon som jeg syns var helt konge å kjøre i, så listen min ligger ikke særlig høyt :p

Har alltid vært en guttedrøm å eie en slik pickup =/

Folk flest ville nok sagt at den var ukomfortabel pga. understellet ikke er akkuratt er bygget for milevis av crusing på motorvei.

Men smaken er som baken (bokstavelig talt).

Lenke til kommentar

Noen som har kjørt E60 BMW M5? Hvordan var den evt å kjøre?

Synes ikke sportsbiler skal ha automatkasse slik som Mercedesen min, derfor er jeg litt skeptisk til SMG kassa til BMW.

 

E60 M5 er gromt. Morsomt å kjøre, men man må fortsatt huske på at det er snakk om en bil på nesten to tonn (uten at jeg husker hva den veier for øyeblikket).

 

Det går fryktelig fælt, og er nok mye bedre å ratte enn din C32 AMG på svingete vei. Likevel er den forholdsvis komfortabel. På BMW-vis har de klart å få bilen til å føles stram uten at den blir stump.

 

SMG-kassa er en merkelig opplevelse. Når den brukes i den mykeste innstillingen, er det omtrent som en vanlig småkjip og komfortabel automatkasse. På det mest brutale er det imidlertid som om en hest sparker deg i ryggen. Da minner mest av alt om en "skikkelig" seksvensiell kasse på linje med de du finner i rallybiler.

Lenke til kommentar

http://fwd.channel5.com/fifth-gear/car-news/ford-announces-new-ultra-efficient-focus-and-fiesta

 

Ford Focus Econetic: 83.1 mpg (3.4 l/100km)

Ford Fiesta Econetic: 85.6 mpg (3.3 l/100km)

 

Meget bra av Ford og PSA, rett og slett digger Econetic-serien til Ford! :)

 

I call bullshit. Alle disse Econetic/Bluemotion/Greenline/EcoFlex-seriene er i all hovedsak biler med ting som er lagt til eller fjernet for å senke forbruket i EU-testene. Ved vanlig kjøring er ikke forskjellene noe å snakke om.

 

Her i Norge er det faktisk ofte at slike biler bruker mer på grunn av håpløst lange girutvekslinger.

Lenke til kommentar

Da har jeg kommet hjem fra førvisningen av den nye 1-serien, tipper jeg ser slik ut akkurat nå: :D:dribble::w00t:

 

Prøvde 118i, 170hk twinturbo, fantastisk bil å kjøre! Adaptivt understell med sport modus, helt genialt! Bra drag fra ca 1500rpm og ut hele registeret, morro å følge etter 1Men som var "haren" i konvoien :D

 

Toppen av kaka var at vi fikk sitte på med 1M Coupé, FUCK YES! Det er én pervers bil. Såeh, alle som bor i nærheten av Ski, dere har også muligheten i morgen.

 

 

(klikkbar video)

th_88d7ba0f.jpg

Edit: fryktet på et tidspunkt at bestemor på 80 (i rød bil) skulle kjøre foran 1Men, så han ikke kunne gi på :p

Endret av Hotel Papa Echo
Lenke til kommentar

Noen som har kjørt E60 BMW M5? Hvordan var den evt å kjøre?

Synes ikke sportsbiler skal ha automatkasse slik som Mercedesen min, derfor er jeg litt skeptisk til SMG kassa til BMW.

 

E60 M5 er gromt. Morsomt å kjøre, men man må fortsatt huske på at det er snakk om en bil på nesten to tonn (uten at jeg husker hva den veier for øyeblikket).

 

Det går fryktelig fælt, og er nok mye bedre å ratte enn din C32 AMG på svingete vei. Likevel er den forholdsvis komfortabel. På BMW-vis har de klart å få bilen til å føles stram uten at den blir stump.

 

SMG-kassa er en merkelig opplevelse. Når den brukes i den mykeste innstillingen, er det omtrent som en vanlig småkjip og komfortabel automatkasse. På det mest brutale er det imidlertid som om en hest sparker deg i ryggen. Da minner mest av alt om en "skikkelig" seksvensiell kasse på linje med de du finner i rallybiler.

 

Takker for input. En liten ting til, jeg vet den har fryktelig mange hester under panseret, men ganske lavt dreiemoment til å ha så stor motor, gjør dette at den føles ganske dau i akselerasjonen? (selv om den får deg fra 0-100 på såvidt over 4sek) Det er vel en turtallsmotor, der du må opp på 4-5000rpm før ting begynner å skje. Så jeg er litt skeptisk til at den gir deg det samme skyvet som f.eks en E55 AMG (700nm), selv om den faktisk gjør unna 0-100 på samme tid, om ikke raskere.

Endret av apollox
Lenke til kommentar

For all del, dere har vel litt flere biler å sammenlikne med også. Tror jeg ville hatt mye morro med en slik 118i, hvilken motor prøvde han?

 

Edit: Har du prøvd 1Men? Hva syns du om bremsene?

 

Han prøvde vel de som kommer ved lansering, regner jeg med.

 

Tror jeg også kunne kost meg godt med en 118i. Er ikke det jeg mener, men disse turbomaskinene som i hovedsak er laget for å få ned forbruket har en såpass flat dreiemomentskurve at ting blir litt udramatisk. På en måte litt som en dieselbil.

 

Har kjørt 1M noen mil, ja. Kan ikke huske at jeg la merke til noe spesielt ved bremsene. De var som forventet gode, men ikke karbonkeramisk-rivefjesetavdeg-gode.

 

Takker for input. En liten ting til, jeg vet den har fryktelig mange hester under panseret, men ganske lavt dreiemoment til å ha så stor motor, gjør dette at den føles ganske dau i akselerasjonen? (selv om den får deg fra 0-100 på såvidt over 4sek) Det er vel en turtallsmotor, der du må opp på 4-5000rpm før ting begynner å skje. Så jeg er litt skeptisk til at den gir deg det samme skyvet som f.eks en E55 AMG (700nm), selv om den faktisk gjør unna 0-100 på samme tid, om ikke raskere.

 

Nja. Jeg vil da ikke si at 520 Nm er fryktelig lite fra en selvpustende femliter.

 

Den føles på ingen måte dau. I mine øyne er den helt riktig. Den har mer enn nok kraft på bunnen, men har samtidig det ekstra kruttet på toppen. Det å runde 7000 o/min med en M5 i en tunnel er noe av det grommeste som finnes.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...