Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

OJ Doe skrev (16 minutter siden):

Hadde det vært meg, måtte det blitt en italiensk bil med hest eller okse, uten tak. Jeg er ikke kjempefan av 360, men liker 430 godt. 458 er en del bedre, men mye dyrere. Gallardo er også kult, men ikke 430-kult, synes jeg. 

Ideelt sett har det halvparten så mange hjul, er rødt, og har Streetfighter V4 på siden. 

Med flere kjørt i hel bekjente og venner er det dessverre uaktuelt med 2 hjulinger, men all ære til dere som tør :)

Videoannonse
Annonse

Støtter tanken om en sjelden variant av 430 uten tak. Ikke uten visse driftskostnader, men det er noe av gleden ved å velge italiensk. Dette dersom du får den for ca 1 mill da. De fleste går for 2-300' mer..

Ellers får du en Gran Turismo cab for godt under millionen. Da har du penger til litt Prosecco ved siden av:

https://www.finn.no/mobility/item/403086769

• Liker 1
onkel_jon skrev (18 minutter siden):

ulempen med såpass gamle biler at den ikke river i pølsa akuratt, 5 sek 0-100, er relativt tregt i 2025 :p 

Etter å ha eid Plaid i en god stund så er ikke hastighet det viktigste. Det har jeg opplevd. Nå er det mer barndomsdrømm og faktisk god motorlyd som hadde vært gøy. 

Så 5 sek er helt innenfor, her skal turen nytes og jeg skal ikke kjøre meg i hel 😛

Det er også kun snakk om en sommer, og jeg skal kun kjøre til butikken og på kosetur. 

• Liker 1
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Etter å ha eid Plaid i en god stund så er ikke hastighet det viktigste. Det har jeg opplevd. Nå er det mer barndomsdrømm og faktisk god motorlyd som hadde vært gøy. 

Så 5 sek er helt innenfor, her skal turen nytes og jeg skal ikke kjøre meg i hel 😛

Det er også kun snakk om en sommer, og jeg skal kun kjøre til butikken og på kosetur. 

Elbilene snudde opp ned på dette med ytelse vs pris - nå får du superbilytelser til under 500.000,- , men det er alt det andre for min del som forsvarer prisen. Design, estetikk og opplevelsen.
Er ikke lenge siden jeg satte en italiener med V8 i "Sport", åpnet eksosventilene og tømte registeret inni Rælingstunnellen. Stakkars alle lydløse elbilistene som ikke var forberedt på drønnet som kom, som kunne minne mer om et jagerfly som passerte lydmuren, og dette lenge før vi kom opp i 100 km/t. Men det tok ikke lang tid det heller :ninja:

• Liker 3
Darkbill skrev (7 timer siden):

For å være helt ærlig så har det ikke så mye å si hva vi, forhandler, du eller en profesjonell synes.

Når du skriver du har kjøpt en bil med nye sommerdekk, antar jeg det står skrevet et sted enten i annonse eller kontrakt. Selv om de skulle være kjørt med maks én sesong, forventer jeg fortsatt at dekkene er uten skader.

Så om du har kjøpt en bil med 'nye' sommerdekk er det irrelevant hva forhandler mener, et dekk er i hvert fall ikke nytt lenger om det har en rift, ergo du har ikke fått det du har kjøpt, ergo du har en mangel forhandler må rette opp i.

Jeg hadde funnet likt dekk og sjekket pris ferdig montert av/på hjul og bil, og informert forhandler om at du kan ordne dette selv om de betaler. Det senker kanskje terskelen betraktelig siden de ikke trenger å gjøre noe lenger.

Takk for svar alle sammen. Ringte ned selgerne i firmaet helt til en tok saken og bestille like tilsvarende nye dekk 🥳 Man skal vel ikke spøke med sikkerheten når det kommer til dekk. 

• Liker 3
Salvesen. skrev (På 22.4.2025 den 2:38 PM):

Sommerbil forslag? 

Banner litt i kirken her, elbil fanatiker som jeg er. Men jeg går inn i en litt rar periode av livet. Bygger hus og skal bo i kjelleren til broderen for en periode. Altså kommer jeg til å leve billig på husfronten. 

På samme måte nærmer sommeren seg og det hadde vært kult med en "sportsbil" for sommeren før jeg går inn i dyrere tider, once in a lifetime greie. 

Så jeg er på utkikk etter en sportsbil som kan kjøres i sommer for gøy uten at den tapper seg alt for mye i verdi. 

Krav? Gøy og plass til ett barnesete(iso fix? evt noe annet som fungerer).  Prisklasse rundt millionen, men kan strekke meg for den rette bilen. 

Bør ikke tape seg mer enn 50 - 100 000 ila sommeren :) Vanskelig å si nøyaktig såklart.. 

En rød ferrari frister jo ganske mye... 

https://www.finn.no/mobility/item/403906134?ci=1

• Liker 1
Nimrad skrev (24 minutter siden):

Dagbladet driver med clickbait som vanlig. Det er altså forslag om at biler som er eldre enn ti år må kontrolleres hvert år.

De har det slikt i england, men har inntrykk av at det er mye rimeligere der borte. Uansett irriterende om man har en bil som er på grensen av lovlig, men teknisk god stand. Jeg kunne heller tenkt meg at de tok alle bilselgere som jukset med EU-kontroll.

• Liker 1
Salvesen. skrev (På 22.4.2025 den 14.38):

Sommerbil forslag? 

Banner litt i kirken her, elbil fanatiker som jeg er. Men jeg går inn i en litt rar periode av livet. Bygger hus og skal bo i kjelleren til broderen for en periode. Altså kommer jeg til å leve billig på husfronten. 

På samme måte nærmer sommeren seg og det hadde vært kult med en "sportsbil" for sommeren før jeg går inn i dyrere tider, once in a lifetime greie. 

Så jeg er på utkikk etter en sportsbil som kan kjøres i sommer for gøy uten at den tapper seg alt for mye i verdi. 

Krav? Gøy og plass til ett barnesete(iso fix? evt noe annet som fungerer).  Prisklasse rundt millionen, men kan strekke meg for den rette bilen. 

Bør ikke tape seg mer enn 50 - 100 000 ila sommeren :) Vanskelig å si nøyaktig såklart.. 

En rød ferrari frister jo ganske mye... 

Porsche! 991.1 Carrera S eller 4s burde være mulig til rundt 1 mill. Porsche har også noe som heter PAW så du har basicly garanti så lenge det blir betalt for :) 911 holder seg også godt i verdi, eneste "problem" er jo at markedet er best på vår og dårligere på høst/vinter. Greit å sjekke at det ikke er noen dyre servicer rett rundt hjørnet også, det er ikke billig :) 

Bruktbil til salgs: Porsche 911 - 2017 - Hvit - 420 hk - Coupe | FINN.no

Bruktbil til salgs: Porsche 911 - 2017 - Hvit - 420 hk - Coupe | FINN.no

22 minutes ago, Sjørøver said:

De har det slikt i england, men har inntrykk av at det er mye rimeligere der borte. Uansett irriterende om man har en bil som er på grensen av lovlig, men teknisk god stand. Jeg kunne heller tenkt meg at de tok alle bilselgere som jukset med EU-kontroll.

Mazdaen hadde nok ikke likt kontroll hvert år, skal opp i juli og det er sånn 50/50 om det går eller ikke.
Reparasjoner er lappearbeid, rust over hele bilen, men blir nok pyntet opp med en sprayboks før den skal inn. 😛 

Bilen i seg selv sviver fint, bare ulyd fra dynamo som har vedvart i 1,5 år.

Fantomtegningen skrev (21 minutter siden):

Bilen i seg selv sviver fint, bare ulyd fra dynamo som har vedvart i 1,5 år.

Noe sier meg at det er noen store tyske produsenter som har fått dette forslaget på dagsorden. Det forsvinner MYE bil om man må inn hvert år og kontrollen blir strengere. 

• Liker 1

Definitivt mye ekstra jobb med hvert år. Min var nettopp inn, 10 år gammel, fikk en 2-er på dårlig håndbrekk på ene siden, første feilen den har fått. Siste 2 år var den kjørt 12 tusen. Men det er klart at mye kan skje med en eldre bil på 2 år som blir dårlig vasket og vedlikeholdt. Mye som kan ruste. Jeg syns nå det stort sett er greit som ordningen er nå. Svært få "vrak" på vegene unntatt muligens noen ungdomsbiler og russebiler. Det virker som dagens kontrollordning ganske kjapt fjerner dårlige kjøretøy fra trafikken. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...