Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

+1

Samme opplegget jeg ser etter..

Ang lån, så måtte jeg ha kasko på bilen. Det går fint nå som man jobber mye, men når det trappes ned der, blir det litt i meste laget..

Er kaskoen så dyr på passat da?

Hvis du er ung, "dum" og uten noe særlig bonus er til og med Nissan Micra dyrt.

Og hvor dyrt er dette snakk om?

Er fortsatt ung og "dum" og opplever ikke forsikring som en stor utgift med dagens kjøretøy.

Men, nå har jeg kjørt uten å miste bonus på forsikringa så det hjelper nok lit på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Gjensidige skulle ha 24 500 for å forsikre min Astra GTC fra 2005 med kaskoforsikring.

Ikke hva jeg definerer som billig iallefall (nesten dyrere enn lånet pr. måned).

Men nå har det seg dessverre slik at vist du bor i byområder, så er det oftere dyrere å forsikre der også.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg ikke skal klage særlig høyt, men jeg ser for meg at nesten 7000kr vil bulke et studentbudsjett rimelig hardt. Nå sparte jeg også 11.000kr på å sette den i navnet til pappa også, samt han mener at man burde ha kasko på en slik bil også. Nå er jeg jo tvunget til det, med tanke på at det er lån på bilen.

Får vel nesten bare avvente og se hvordan det går med jobb og studier. Noen andre her som har erfaring med slikt? Bil og studier..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Får vel nesten bare avvente og se hvordan det går med jobb og studier. Noen andre her som har erfaring med slikt? Bil og studier..

Kjæresten begynner med studier nå til høsten, vi vurderte å kjøpe en billig bil nr. 2.

Vi endte opp med en moped :tease:

Selv om vi hadde pengene til å kjøpe inn bilen, trengte vi forsatt penger til:

Forsikring (5000 pr år minst)

Bompenger (5000 pr år minst)

Drivstoff 600-1000 pr måned

Årsavgift (3000 pr år)

Og på en såpass gammel bil må du beregne litt utskifting av deler og vedlikehold.

Plutselig snakket vi 1 og en halv gang bilens verdi pr. år bare for å bruke den.

Du bør sette opp et budsjett selv, hvor mye du regner med å bruke på de variable kostnadene(de som varierer etter bruk), og regne med kanskje litt overdrevne tall, da det er bedre å ha litt mer penger igjen av slutten av måneden, enn for lite.

Kan forsåvidt råde deg til å starte oppsparingen av bonus på forsikring nå som du kun skal ha ansvar/delkasko.

Lenke til kommentar

Kjæresten begynner med studier nå til høsten, vi vurderte å kjøpe en billig bil nr. 2.

Vi endte opp med en moped :tease:

Selv om vi hadde pengene til å kjøpe inn bilen, trengte vi forsatt penger til:

Forsikring (5000 pr år minst)

Bompenger (5000 pr år minst)

Drivstoff 600-1000 pr måned

Årsavgift (3000 pr år)

Og på en såpass gammel bil må du beregne litt utskifting av deler og vedlikehold.

Plutselig snakket vi 1 og en halv gang bilens verdi pr. år bare for å bruke den.

Du bør sette opp et budsjett selv, hvor mye du regner med å bruke på de variable kostnadene(de som varierer etter bruk), og regne med kanskje litt overdrevne tall, da det er bedre å ha litt mer penger igjen av slutten av måneden, enn for lite.

Kan forsåvidt råde deg til å starte oppsparingen av bonus på forsikring nå som du kun skal ha ansvar/delkasko.

Hadde nok ikke vært dumt nei. Nå har vi også en ganske god kontakt i forsikringsselskapet vi bruker, så jeg tror det ordner seg det med bonus osv.

Bilen kommer heller ikke til å bli brukt særlig mye, det er ikke snakk om å kjøre til skolen hver dag. Mest sannsynlig blir det fram og tilbake til jobb annenhver helg og en dag i uken.

Men det er ganske digg å ha en bil hvis man nå skulle på fjellet for å stå på ski, sykle eller what so ever.

Får sette meg ned og regne litt på det :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Da blir det noe annet, hadde vi kjøpt en bil nr. 2 hadde den blitt brukt iallefall 5 dager i uken omtrent 40 kilometer til dagen i bare kø og gjennom bomringer -_-

Lenke til kommentar

Rimeligste er vel veteran. 1k i året med kasko.

Men så er det andre upraktiske ulemper. F.eks. kjørelengde og driftsikkerhet :whistle: Men funker greit når dette er hobbyen ved siden av jobb, skole og alt annet.

Lenke til kommentar

Gjensidige skulle ha 24 500 for å forsikre min Astra GTC fra 2005 med kaskoforsikring.

Ikke hva jeg definerer som billig iallefall (nesten dyrere enn lånet pr. måned).

Men nå har det seg dessverre slik at vist du bor i byområder, så er det oftere dyrere å forsikre der også.

Steike da. Er jo godt over doble prisen jeg har på rangeren min, med 25.000km i kjørelengde!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Steike da. Er jo godt over doble prisen jeg har på rangeren min, med 25.000km i kjørelengde!

Noe sier meg at du ikke bor i byen :p

Prisene jeg fikk var så hårreisende at jeg tok forsikring på faren min (5500,- ca).

Bonussparinga får vente inntil videre :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...