Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Er det noen som husker videosnutten med en Hvit BMW 528 E12? som hoppet over en bakketopp og skrenset videre gjennom en høyresving?

Klippet kom i forbindelse men et NRK program Trafikktips eller noe slikt. Er det noen egen tråd for slike spørsmål? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FrihetensRegn skrev (På 9.2.2025 den 23.26):

Jeg misunner tyskerne som har så fine veier.

Brannfakkel jeg kommer med nå, men de er oppskrytt. Det er kun helt få strekninger som er så fine. Hvis du bor der og tror du skal kunne kjøre 200km/t til jobb så blir du skuffet da det er kø i rushtida akkurat som hjemme. Vi har et litt utopisk forhold til disse veiene som nordmenn som kommer ned en gang innimellom og tror at tyskerne ofte kjører på autobahn med fri fartsgrense fordi vi bruker de i sommerferien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (7 minutter siden):

Volkswagen og Audi planlegger å investere mer penger i oppgraderinger av eksisterende modeller med forbrenningsmotorer.

https://www.nettavisen.no/elbil/diesel/bensin/audi-og-vw-satser-videre-pa-bensin-og-diesel/s/5-95-2294447

Burde heller lage elbiler for Tyskere spør du meg, men er lettere å bare oppgradere det de selger i dag evt lyve litt ;)

Majoriteten av mitt team på jobb nå er i Tyskland. De kjører mye, og slik det er nå er det utenkelig å ha elbil som arbeidsbil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Burde heller lage elbiler for Tyskere spør du meg, men er lettere å bare oppgradere det de selger i dag evt lyve litt ;)

Majoriteten av mitt team på jobb nå er i Tyskland. De kjører mye, og slik det er nå er det utenkelig å ha elbil som arbeidsbil. 

Hva er elbil for tyskere?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (37 minutter siden):

Hva er elbil for tyskere?

En som bruker 13kwh/100km i 160kmt. Men det finnes jo noen ulemper med å være så ekstremt avhengig av aerodynamikk også da, ganske følsom for vær og vind. 

 

Det beste for alle parter hadde vært harmonisering av avgifter/subsidier på alle kjøretøy og sikre billig drivstoff til begge typer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er en høyst velkommen endring om du spør meg, som en bilist som bor i en av Norges større byer. Det er ganske skremmende hvilke trange bygater som får 50 km/t, og det reflekteres også på ulykkesstatistikken.

Senke fartsgrensene vil dessuten gjøre at biltrafikken vil passe bedre i bybildet og gjøre privatbilen mer spiselig.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (7 minutter siden):

Dette er en høyst velkommen endring om du spør meg, som en bilist som bor i en av Norges større byer. Det er ganske skremmende hvilke trange bygater som får 50 km/t, og det reflekteres også på ulykkesstatistikken.

Senke fartsgrensene vil dessuten gjøre at biltrafikken vil passe bedre i bybildet og gjøre privatbilen mer spiselig.

Enig! Synes vi kjører alt for fort her generelt sett, ingen som trenger å kjøre 50km/t i områder med folk. Det kan vi gjøre på egnede strekninger. 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (13 minutter siden):

Dette er en høyst velkommen endring om du spør meg, som en bilist som bor i en av Norges større byer. Det er ganske skremmende hvilke trange bygater som får 50 km/t, og det reflekteres også på ulykkesstatistikken.

Senke fartsgrensene vil dessuten gjøre at biltrafikken vil passe bedre i bybildet og gjøre privatbilen mer spiselig.

Her i Stavanger/Sandnes føler jeg det er mest 40 km/t. 30 km/t er ganske uvanlig, og 50 ser jeg ikke mye av i «trange bygater.

Min lille erfaring er at det er verre på bygda. Jeg er fra et lite sted, og det har blitt bedre med årene, men jeg måtte krysse 60km/t til skolen hver dag uten gangfelt. Gangfeltet kom for noen få år siden. Ofte er det strekninger uten fortau på 50-60 km/t. For ikke å snakke om trange 80km/t-veier hvor det ikke går to biler i bredden…

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (På 20.2.2025 den 15.09):

Man bør kanskje være litt årvåken ved valg av ny eller brukt bil/elbil 

Ekstreme priser på kinesiske bildeler 
https://www.motor.no/aktuelt/ekstreme-priser-pa-kinesiske-bildeler/304865

Priser på bildeler:
Baksete koster 600.000 kr – bilen er verdt 150.000
https://www.motor.no/aktuelt/bilen-er-verdt-150000-kr-nytt-baksete-koster-600000-kr

Det er helt latterlige priser. Hvordan har vi havnet her?
Ikke rart forsikringspremiene går til himmels.
 

At deleprisene til Hongqi er skyhøy for de som kjøpte den styggeste elbilen du kan kjøpe leve med. 🤣

Endret av Jalla21
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (26 minutter siden):

Det er helt latterlige priser. Hvordan har vi havnet her?
Ikke rart forsikringspremiene går til himmels.
 

At deleprisene til Hongqi er skyhøy for de som kjøpte den styggeste elbilen du kan kjøpe leve med. 🤣

Se lyst på det. Hvis du ikke får det du vil for bruktbilen kan du bare selge et par dører.

Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (29 minutter siden):

Det er helt latterlige priser. Hvordan har vi havnet her?
Ikke rart forsikringspremiene går til himmels.
 

At deleprisene til Hongqi er skyhøy for de som kjøpte den styggeste elbilen du kan kjøpe leve med. 🤣

Uten å kjenne til det så tipper jeg det har med leverandører å gjøre. Hongqi skal ha sin margin, så skal den Asiatiske exportøren ha sin margin, så skal den Europeiske importøren ha sin margin, så skal pål som kjenner arne ha sin margin, også skal verkstedet ha sin margin, også skal Hongqi konsulenten som verkstedet leier inn ha sin margin for verkstedet kan jo ingenting om Hongqi og slik går dagene. Når alle tar 30-40% så baller det fort på seg. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Uten å kjenne til det så tipper jeg det har med leverandører å gjøre. Hongqi skal ha sin margin, så skal den Asiatiske exportøren ha sin margin, så skal den Europeiske importøren ha sin margin, så skal pål som kjenner arne ha sin margin, også skal verkstedet ha sin margin, også skal Hongqi konsulenten som verkstedet leier inn ha sin margin for verkstedet kan jo ingenting om Hongqi og slik går dagene. Når alle tar 30-40% så baller det fort på seg. 

Hvorfor er det så forskjellig på Hongqi?

Den norske leverandøren sa det var pga Hongqi ikke er en masseprodusert bil, men en luksusbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...