Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Fantomtegningen skrev (31 minutter siden):

Bra jobba, meget pent resultat!

Hvilke produkter brukte du? Har begynt å sette meg inn i vaskerutiner og produkter, så er litt noob på dette feltet. 😛 

Takk, er en kollega som ikke har vaska bilen siden 2017. Veldig gøy når man har et sånt utgangspunkt.

Vask:
Rustfjerner fra biltema på pumpeflaske (visse biltemaprodukter er kjempebra, denne er det)

Bilt Hamber Surfex HD forvask, blandet sterkt

Carpro reset bilsjampo

Claybar, husker ikke hvilken

Polering:

Isopropanol panel wipe

Carwise Ø125 og Rupes Ibrid Mini Ø75

Rupes Gul Polish (myk lakk så trengte ikke grovere)

Soft99 Waterblock Extreme voks

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, DrAlban3000 said:

Vask:
Rustfjerner fra biltema på pumpeflaske (visse biltemaprodukter er kjempebra, denne er det)

Er det flyverustfjerner du har brukt? Slik som denne https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/rustbeskyttelsesmiddel/flyverustfjerner-500-ml-2000051552? Ifølge databladet skal det være en Ph-nøytral løsning som er jo fint.

Isopropanol panel wipe

Slik https://www.biltema.no/bilpleie/polering/lakkrengjoring/panel-wipe-700-ml-2000045861?

Sett flere som anbefaler Soft99, oppfatter det som en løsning en amatør som meg kan få til. Brukte du Primer Soft99 Micro Liquid Compound eller har du brukt noe slikt før? Er det nødvendig i normale omstendigheter?

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (35 minutter siden):

Er det flyverustfjerner du har brukt? Slik som denne https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/rustbeskyttelsesmiddel/flyverustfjerner-500-ml-2000051552? Ifølge databladet skal det være en Ph-nøytral løsning som er jo fint.

Ja, det er den. Jeg får fnatt av sprayflasker som slutter å virke, så bruker en 5L og en pumpekanne.

Fantomtegningen skrev (35 minutter siden):

Slik https://www.biltema.no/bilpleie/polering/lakkrengjoring/panel-wipe-700-ml-2000045861?

Sett flere som anbefaler Soft99, oppfatter det som en løsning en amatør som meg kan få til. Brukte du Primer Soft99 Micro Liquid Compound eller har du brukt noe slikt før? Er det nødvendig i normale omstendigheter?

Yes, du kan fint bruke den. Det er bare et siste steg som tar vekk mulig fett og annet som gir dårligere heft for forseglingen.

Jeg bruker ikke primer, når jeg har polert bruker jeg panel wipe og så legger jeg voks eller keramisk belegg alt etter hva de som eier bilen ønsker. 

Soft99 Fusso er en mer holdbar voks som er meget godt likt av alt fra amatører til proffe. Den jeg har (Waterblock) skal være ekstra vannavstøtende, men jeg tror det er mye av det samme opplegget for å være ærlig. Boksen holder en evighet. Det er veldig enkelt å påføre og ta av, husk at Soft99 har forskjellig voks til mørk/lys bil for å lettere se hvor du har vokset. Den feilen alle gjør med voksing (meg inkludert) er å bruke for mye, det er ikke farlig men gjør at det blir mer arbeid å få det av igjen.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Takk, er en kollega som ikke har vaska bilen siden 2017. Veldig gøy når man har et sånt utgangspunkt.

Vask:

Bilt Hamber Surfex HD forvask, blandet sterkt

Carpro reset bilsjampo

Claybar, husker ikke hvilken

Polering:

Isopropanol panel wipe

Carwise Ø125 og Rupes Ibrid Mini Ø75

Rupes Gul Polish (myk lakk så trengte ikke grovere)

Du har ikke ligget på latsiden når alt det er gjort på 2.5 time!

Lenke til kommentar
Hansien skrev (19 minutter siden):

Du har ikke ligget på latsiden når alt det er gjort på 2.5 time!

Nei, det ble gjort så fort jeg overhodet klarte. Bilen har svært lite areal som hjelper fælt, vanligvis bruker jeg etpar timer til på en en-stegs. 

Pagoda brukte jeg 15 timer på som en sammenligning. 8 timer på to-stegs på en i4 med keramisk forsegling.

Lenke til kommentar

Må bare spørre dere her inne om bilsåper (sorry!), om hva som er fornuftig før jeg gjør noe dumdristig (som jeg holdt på å gjøre i dag).

Opp gjennom tidene jeg har hatt kjennskap til bil, har jeg alltid hørt Autoglym eller Turtle Wax når det kommer til bilshampoo. I nyere tider er det spekteret utvidet seg voldsomt og med det blir jeg usikker.

Jeg holdt på å bestille såper/rens fra Gyeon til rundt 1500,- (Bathe+, Foam, Iron WheelCleaner, Iron Redefined og Bug&Grime) alle på 1 liter. Dette merket ser ut til at så og si alle er fornøyd med.

Ser nå at Europris og Thansen har salg på 30% og 25% på Turtle Wax, forvask og shampoo med større beholdere også, mer for pengene men er det "verdt det"?

Så sant skal sies er jeg ikke over gjennomsnittet interessert i bilvask, gjerne ikke gjennomsnittlig interessert engang (kanskje foreløpig?). Så da behøver jeg å få litt vett hamret inn i hodet.

Gå for budsjett og potensielt ikke få bra resultat(?) eller mer proff og potensielt få bra resultat (?). Vet, kjempebra spørsmål. 😂

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kjøpe en 5L med Bilt Hamber Surfex HD og blande mildt som forvask? Da varer den lenge og den koster 350kr. Kan bruke i skumkanon.

De Hybrid Solutions produktene fra Turtle Wax mener jeg skal være ganske gode. Hadde ikke vært redd for å gå for de, spesielt om de er på tilbud.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det viktigste er ikke hvilket merke man bruker, men at man bruker det på riktig måte og rekkefølge. Jif sin bilshampoo har vel fått god omtale, vet ikke hvor den selges dog. Har selv handlet mye på bilnerden, greit nok. Brukt en del gyeon, bilthamber, samt annet. Bilpleiebransjen begynner å bli veldig stor, og man nærmer seg snake oil tendenser med mye produkter som strengt talt få trenger, eller som gjør nesten det samme.

Et merke som er oppskrytt og har fått dårlig rykte er vel Chemical Guys, uten at jeg vet så mye om den saken. Det går sikkert å bruke de produktene også, men tipper de kan være overpriset og lover for mye. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det bare jeg som irriterer meg over at det i automodus skal være umulig å velge hvor jeg vil ha luft? På kalde dager så nekter den å blåse i fjeset mitt hvor jeg definitivt ønsker noe luft for å varme både hender og fjes, men nei, da må jeg av med automodus. Jeg vil gjerne at vifte og varme basert på termostat skal styres av auto, men hvorfor kan jeg ikke velge hvor lufta skal?

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (30 minutter siden):

Noen biler har heldigvis mulighet til å kun ha auto på viftestyrke. Min erfaring på Honda er i hvert fall at auto betyr at den blåser på beina dine 99% av tiden.

Tror aldri jeg har opplevd det i noen biler at ikke auto også krever å bestemme hvor luften skal...

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Tror aldri jeg har opplevd det i noen biler at ikke auto også krever å bestemme hvor luften skal...

Kan være en Honda-ting da. Du er nok inne på det, for min gamle E39 hadde også bare en auto-knapp.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Valmeth said:

Er det noen med greie på gammel Avensis som vet hvorfor så mange diesel-modeller har havarert motor, og mange med  bensinmotor bruker mye olje? Undermålig kvalitet eller vedlikehold?

Er vel 15k intervall på service så om de har fulgt det så er det vel ikke dårlig vedlikehold iallefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...